Znacznie wygodniej jest korzystać ze specjalnego kompletu obsługującego wszystkie napędy osprzętu jednego producenta niż każdorazowo wybierać odpowiednie klucze z zestawów uniwersalnych.
Dziś na świecie w co piątym samochodzie opuszczającym fabryczne taśmy montażowe znajdują zastosowanie części pasowych napędów urządzeń pomocniczych marki INA. Dotyczy to konstrukcji należących do różnych generacji: od prostego napędu alternatora tradycyjnym paskiem klinowym aż po stosowane obecnie coraz częściej kompletne układy z paskiem wielorowkowym, przenoszącym moment obrotowy z silnika pojazdu równocześnie na alternator, kompresor klimatyzacji i pompę hydrauliczną wspomagania układu kierowniczego.
Wały korbowe silników spalinowych nie obracają się równomiernie, lecz wartość oddawanego przez nie momentu obrotowego ulega cyklicznym pulsacjom, wywoływanym zmianami suwów roboczych w poszczególnych cylindrach. Pulsacje te przenoszone są przez paski napędowe w postaci drgań na wszystkie poruszane nimi urządzenia, a także na napinacz paska. Następstwem tego są nie tylko niepożądane zmiany prędkości obrotowej wirników alternatorów i pomp, lecz również okresowe poślizgi ciernie współpracujących elementów układu pasowego, czyli pomiędzy paskiem i bieżniami rolek. Jest to przyczyną przyspieszonego zużycia obydwu tych części.
Zawartość zestawu kluczy do montażu wolnych kół i sprzęgieł alternatorów (nr 400 0241 10)
W celu zredukowania tych drgań poprzez ich samoczynną kompensację w nowoczesnych konstrukcjach pojazdów na osiach wirników alternatorów zamiast sztywno osadzonych kół pasowych stosowane są alternatywnie:
Urządzenia te różnią się wzajemnie konstrukcyjnymi szczegółami, choć oba działają na tej samej zasadzie jednokierunkowego przekazywania momentu obrotowego.
Nakrętka koła pasowego alternatora jest chroniona dodatkową osłoną
INA produkuje rocznie ponad 120 milionów sztuk tego rodzaju kół pasowych i dostarcza je zarówno do pierwszego montażu samochodów, jak i na rynek wtórny, na którym wyróżnia się najszerszą ich ofertą. Koła pasowe zarówno te zwykłe, jak i wyposażone w systemy kompensacji drgań mocowane są podobnie na końcach wałów, lecz stosownie do konstrukcji, mocy, wymiarów i usytuowania alternatorów w komorach silników różnić się muszą konkretnymi rozwiązaniami śrubowych zamocowań. Zastosowana standaryzacja tych elementów pozwoliła przy wielkim zróżnicowaniu dostarczanych produktów uprościć ich serwisowanie do procedur opartych na użyciu zaledwie dwunastu narzędzi. Następnym krokiem na tej drodze było zebranie wszystkich tych przyrządów w jednej poręcznej walizce, ułatwiającej ich uporządkowane przechowywanie i dobór podczas pracy.
Zobacz także:
0 komentarzy dodaj komentarz