Łożyska te, osadzone na tylnym końcu wału korbowego, podtrzymują wał sprzęgłowy. Kiedyś ich funkcję łożysk pilotujących pełniły ślizgowe tuleje z brązu, teraz używa się do tego celu łożysk kulkowych lub igiełkowych.
Nadmierne zużycie łożyska pilotującego objawia się jego hałaśliwą pracą, wibracjami przenoszonymi na skrzynię biegów i dalsze części układu napędowego oraz zwiększonym oporem pedału przy rozłączaniu sprzęgła. Konsekwencją dalszego użytkowania pojazdu, w którym pojawiły się takie oznaki, może być poważne uszkodzenie sprzęgła, a nawet skrzyni biegów. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z silnikami umieszczonymi wzdłużnie, ponieważ wał sprzęgłowy jest w nich równocześnie wałem wejściowym skrzyni przekładniowej i wnika zazwyczaj głębiej w otwór wykonany w wale korbowym. Zwiększone drgania wału skrzyni biegów powodują bowiem nadmierne obciążenia tarczy sprzęgła, czego skutkiem może być uszkodzenie jej piasty lub pęknięcie okładzin ciernych.
Dlatego wymiana łożyska pilotującego powinna być dokonywana obowiązkowo podczas każdej wymiany zużytych elementów sprzęgła po jego zdemontowaniu, a przed powtórnym montażem. W każdym rodzaju sprzęgła ciernego nowa tarcza musi być starannie wycentrowana przed zamontowaniem jej docisku. W przeciwnym wypadku połączenie silnika ze skrzynią biegów staje się niemożliwe, a próby jego przeprowadzenia na siłę kończą się zwykle uszkodzeniem tarczy lub wału sprzęgłowego. Centrowanie wykonuje się właśnie względem łożyska pilotującego, które musi być w tym momencie w dobrym stanie technicznym, by dokładnie pasowało do pomocniczego trzpienia centrującego. Konstrukcja przyrządów do montażu i demontażu łożysk pilotujących zależy od tego, jaki ich rodzaj został fabrycznie zastosowany w danym modelu samochodu (kulkowe zamknięte czy igiełkowe z elementami tocznymi, współpracującymi bezpośrednio z końcówką wału sprzęgłowego). Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji napraw albo w katalogu LuK-AS, dostępnym w TecDoc, w wersji papierowej lub online na www.luk-as.com oraz www.repxpert.com, albo też ustalić to bezpośrednio po zdjęciu sprzęgła. Do demontażu używa się zawsze ściągaczy z rozprężnymi końcówkami o odpowiednich średnicach, a do montażu – specjalnych oprawek podtrzymujących łożysko we właściwej pozycji i wciskających je do gniazda siłą działającą na pierścień zewnętrzny. Zasady wymiany łożysk pilotujących są identyczne dla wszystkich konstrukcji sprzęgieł, w tym również specjalnych (np. typu SAC firmy Luk). To samo dotyczy centrowania tarcz ciernych, z tą jednak różnicą, że przy rozwiązaniach klasycznych trzpień centrujący jest w zasadzie jedynym używanym do tego przyrządem montażowym, a w specjalnych – stanowi tylko jeden z elementów niezbędnego oprzyrządowania, które zostanie szczegółowo omówione w następnych odcinkach tego cyklu. |
|
Rys.: Demontaż łożyska ściągaczem z rozprężną końcówką oraz montaż łożyska za pomocą tulei prowadzącej o odpowiednich wymiarach |
Rys.: Centrowanie ciernej tarczy sprzęgłowej przed zamontowaniem docisku sprzęgła SAC
(1 – wprowadzanie trzpienia, 2 – regulacja średnicy końcówki)
Rys.: Przeznaczenie końcówek trzpieni centrujących w specjalnym oprzyrządowaniu montażowym do sprzęgieł SAC
(u góry: końcówka do łożysk kulkowych, u dołu – do igiełkowych)
0 komentarzy dodaj komentarz