Łożyska te, osadzone na tylnym końcu wału korbowego, podtrzymują wał sprzęgłowy. Kiedyś ich funkcję łożysk pilotujących pełniły ślizgowe tuleje z brązu, teraz używa się do tego celu łożysk kulkowych lub igiełkowych.
Nadmierne zużycie łożyska pilotującego objawia się jego hałaśliwą pracą, wibracjami przenoszonymi na skrzynię biegów i dalsze części układu napędowego oraz zwiększonym oporem pedału przy rozłączaniu sprzęgła. Konsekwencją dalszego użytkowania pojazdu, w którym pojawiły się takie oznaki, może być poważne uszkodzenie sprzęgła, a nawet skrzyni biegów. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z silnikami umieszczonymi wzdłużnie, ponieważ wał sprzęgłowy jest w nich równocześnie wałem wejściowym skrzyni przekładniowej i wnika zazwyczaj głębiej w otwór wykonany w wale korbowym. Zwiększone drgania wału skrzyni biegów powodują bowiem nadmierne obciążenia tarczy sprzęgła, czego skutkiem może być uszkodzenie jej piasty lub pęknięcie okładzin ciernych.
![]() |
Dlatego wymiana łożyska pilotującego powinna być dokonywana obowiązkowo podczas każdej wymiany zużytych elementów sprzęgła po jego zdemontowaniu, a przed powtórnym montażem. W każdym rodzaju sprzęgła ciernego nowa tarcza musi być starannie wycentrowana przed zamontowaniem jej docisku. W przeciwnym wypadku połączenie silnika ze skrzynią biegów staje się niemożliwe, a próby jego przeprowadzenia na siłę kończą się zwykle uszkodzeniem tarczy lub wału sprzęgłowego. Centrowanie wykonuje się właśnie względem łożyska pilotującego, które musi być w tym momencie w dobrym stanie technicznym, by dokładnie pasowało do pomocniczego trzpienia centrującego. Konstrukcja przyrządów do montażu i demontażu łożysk pilotujących zależy od tego, jaki ich rodzaj został fabrycznie zastosowany w danym modelu samochodu (kulkowe zamknięte czy igiełkowe z elementami tocznymi, współpracującymi bezpośrednio z końcówką wału sprzęgłowego). Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji napraw albo w katalogu LuK-AS, dostępnym w TecDoc, w wersji papierowej lub online na www.luk-as.com oraz www.repxpert.com, albo też ustalić to bezpośrednio po zdjęciu sprzęgła. Do demontażu używa się zawsze ściągaczy z rozprężnymi końcówkami o odpowiednich średnicach, a do montażu – specjalnych oprawek podtrzymujących łożysko we właściwej pozycji i wciskających je do gniazda siłą działającą na pierścień zewnętrzny. Zasady wymiany łożysk pilotujących są identyczne dla wszystkich konstrukcji sprzęgieł, w tym również specjalnych (np. typu SAC firmy Luk). To samo dotyczy centrowania tarcz ciernych, z tą jednak różnicą, że przy rozwiązaniach klasycznych trzpień centrujący jest w zasadzie jedynym używanym do tego przyrządem montażowym, a w specjalnych – stanowi tylko jeden z elementów niezbędnego oprzyrządowania, które zostanie szczegółowo omówione w następnych odcinkach tego cyklu. |
![]() |
|
| Rys.: Demontaż łożyska ściągaczem z rozprężną końcówką oraz montaż łożyska za pomocą tulei prowadzącej o odpowiednich wymiarach |

Rys.: Centrowanie ciernej tarczy sprzęgłowej przed zamontowaniem docisku sprzęgła SAC
(1 – wprowadzanie trzpienia, 2 – regulacja średnicy końcówki)

Rys.: Przeznaczenie końcówek trzpieni centrujących w specjalnym oprzyrządowaniu montażowym do sprzęgieł SAC
(u góry: końcówka do łożysk kulkowych, u dołu – do igiełkowych)

0 komentarzy dodaj komentarz