W wielu współczesnych modelach samochodów siła z pedału sprzęgła przekazywana jest do łożyska wysprzęglającego poprzez system hydrauliczny, który wymaga jednak odpowietrzenia po każdorazowym zamontowaniu.
Układ hydrauliczny zastępuje cięgna mechaniczne w przenoszeniu siły z pedału sprzęgła do łożyska wysprzęglającego. W nowszych konstrukcjach składa on się z pompy, centralnego wysprzęglika CSC (concentric slave cylinder), przewodów hydraulicznych i płynu hamulcowego. Rozwiązanie to eliminuje standardowe widełki z wahliwym wałkiem oraz tuleję prowadzącą łożyska, gdyż wysprzęglik montowany jest centralnie w osi piasty tarczy i sprężyny talerzowej, wewnątrz obudowy sprzęgła. Zmniejsza to gabaryty i redukuje ciężar całego zespołu sprzęgła.
Dostępne są dwa podstawowe modele CSC: ciągnący i pchający. Ten drugi jest częściej stosowany (w samochodach osobowych wręcz wyłącznie).
Obecna generacja podzespołów CSC nie może być naprawiana, lecz w razie niesprawności podlega całkowitej wymianie. Warsztat świadczący tę usługę musi dokładnie przestrzegać instrukcji montażu i na koniec cały hydrauliczny układ wysprzęglający starannie odpowietrzyć. Służy do tego zawór upustowy w przewodzie sprzęgłowym (ostatnia generacja CSC) lub osobny przewód rurowy (starsze modele wysprzęglików). Zastosowanie urządzenia odpowietrzającego do hamulców nie zawsze przynosi pożądane rezultaty, więc LuK zaleca manualne przeprowadzanie tej operacji. W tym celu należy (powtarzając cały cykl 20 do 25 razy):
Podczas powtarzania tych cykli trzeba sprawdzać stan płynu w zbiorniczku, by nie dopuścić do jego spadku poniżej wyznaczonego minimum. Stosowanie hydraulicznych systemów wysprzęglania umożliwia wprowadzanie nowych rozwiązań dodatkowych, np. systemów wspomagania redukujących siłę nacisku na pedał sprzęgła. Opracowany przez konstruktorów LuK system CSA (clutch servo assistance) sprawia, iż nawet podczas przenoszenia momentów obrotowych rzędu 500 Nm do rozłączenia sprzęgła wystarcza siła nacisku na pedał o wartości 100 N (ok. 10 kG). Jednostka wspomagająca montowana jest pomiędzy pompą sprzęgła a siłownikiem. Wytwarzane przez nią dodatkowe ciśnienie zapewnia pompa elektryczna, a dozuje je zawór regulacyjny, działający proporcjonalnie do siły nacisku na pedał. Dla każdego modelu samochodu zdefiniowane jest ciśnienie progowe, przy którym aktywuje się system wspomagania CSA. Proporcjonalne działanie systemu pozwala zmniejszyć tolerancje pasowania poszczególnych elementów sprzęgła, w tym skok jego łożyska oporowego. |
|
Rys.: Gładka powierzchnia łożyska oporowego ma być zwrócona w stronę sprzęgła |
|
Rys.: Łożysko oporowe prawidłowo osadzone w siłowniku CSC | |
Rys.: Kompaktowy centralny wysprzęglik hydrauliczny |
Rys.: Schemat wysprzęglania hydraulicznego ze wspomaganiem CSA
0 komentarzy dodaj komentarz