Pierwszym objawem niesprawności łożysk tocznych w kołach samochodowych jest ich hałaśliwa praca i tendencja do rozgrzewania się podczas spokojnej jazdy, bez częstego używania hamulców. Towarzyszą temu zazwyczaj wycieki smaru. Usterki tego rodzaju wymagają szybkiej interwencji, ponieważ mogą mieć bardzo groźny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Przyjąć można bez nadmiernych uproszczeń, że jedyną poprawną metodą postępowania jest w takich wypadkach wymiana uszkodzonego łożyska na nowe. Jednak konieczne jest przy tym również dokładne zdiagnozowanie łożyska wymontowanego z pojazdu. Pozwala to bowiem ustalić przyczyny uszkodzenia i je wyeliminować. W przeciwnym wypadku nowe łożysko może okazać się równie nietrwałe, jak to używane poprzednio.
Przegrzanie |
Pęknięcie pierścienia |
Zukosowanie bieżni |
Przyczyny: niedostateczne odprowadzanie ciepła z łożyska, nadmierny dopływ ciepła z zewnątrz, za słabe smarowanie |
Przyczyny: za silny wcisk pierścienia w gnieździe, nadmierne naprężenie wstępne zespołu łożysk |
Przyczyny: niewspółosiowy montaż łożyska w gnieździe, uszkodzenia lub zanieczyszczenia bieżni |
Następstwa: obserwowane przebarwienia są objawem odhartowania powierzchni stalowych, co osłabia ich wytrzymałość i może prowadzić do odkształceń |
Następstwa: nieregularna praca, możliwość blokowania elementów tocznych przez odpadające odłamki |
Następstwa: trwała zmiana kształtu obwodowego zagłębienia bieżni |
Zapobieganie: kontrola temperatury pracy, prawidłowe odprowadzanie ciepła
|
Zapobieganie: utrzymywanie prawidłowych luzów (w tym wypadku ujemnych) konstrukcyjnych i montażowych |
Zapobieganie: kontrola współosiowości gniazd i wałów, symetryczny docisk pierścienia wewnętrznego przez nakrętkę na czopie i współpracującą z nią podkładkę oporową |
Za ciasne pasowanie |
Zmęczenie powierzchni roboczych |
Odkształcenia elementów tocznych |
Przyczyny: za ciasne gniazdo łożyska i nadmierne jego naprężenie wstępne doprowadzają, zwłaszcza przy niedostatecznym smarowaniu, do nieregularnego pogłębienia rowka bieżni Następstwa: szybkie zmęczenie materiału i całkowita awaria łożyska Zapobieganie: prawidłowa regulacja ujemnego luzu łożyska i zgodne z instrukcją jego pasowanie w gnieździe
|
Przyczyny: nieprawidłowy dobór łożyska do jego rzeczywistych warunków pracy, za mała odporność bieżni na naciski elementów tocznych Następstwa:w nadmiernie obciążonych bieżniach pojawiają się najpierw mikropęknięcia, a potem powiększające się ubytki, nasila się hałaśliwość pracy łożyskowania i nieregularność jego obrotów Zapobieganie: stosowanie łożysk przewidzianych przez konstruktora danego podzespołu, niezwłoczna wymiana łożysk hałaśliwych |
Następstwa: zniekształcenia powierzchni elementów tocznych odciskają się na bieżniach, powodując hałaśliwą pracę łożysk, wibracje wałów, a z czasem wypadanie kulek lub rolek z koszyków Zapobieganie: używanie właściwych narzędzi do montażu i demontażu łożysk, przy wciskaniu pierścieni na wały i do gniazd siły nie mogą być przenoszone przez elementy toczne
|
0 komentarzy dodaj komentarz