Grupa Michelin osiągnęła w roku 2016 zysk operacyjny na poziomie 2,69 mld euro (wobec 2,57 mld euro rok wcześniej), co przełożyło się na zysk netto w wysokości przeszło 1,6 mld euro (o ponad 43 proc. wyższy niż w roku 2015).
Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej w działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Firma planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję.
Średni wzrost sprzedaży wszystkich linii produktowych (opony do samochodów osobowych i dostawczych, opony do ciężarówek oraz specjalistyczne) wyniósł w 2016 roku 2,1 proc. Był to wskaźnik przewyższający średnie tempo wzrostu całego rynku.
W segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych Grupa Michelin zanotowała wzrost średnio o 3 proc. Wzrosty sprzedaży opon zarówno na pierwsze wyposażenie, jak i na wymianę nastąpiły na wszystkich rynkach (za wyjątkiem Ameryki Południowej).
Rynek opon do ciężarówek znajdował się w ubiegłym roku w stagnacji. Średni wzrost sprzedaży w tym segmencie na poziomie 1 proc. należy uznać za satysfakcjonujący. Największe wzrosty zanotowano w Europie, natomiast największe tendencje spadkowe zaobserwowano w Ameryce Południowej i Północnej.
Rynki opon specjalistycznych, rolniczych i przemysłowych cechowało w roku 2016 spowolnienie, co przełożyło się na jednoprocentowy spadek sprzedaży.
Michelin oczekuje, że w roku 2017 utrzymane zostaną trendy obserwowane rok wcześniej. Spodziewany jest wzrost cen surowców, który przełoży się na konieczność takiego zarządzania polityką cenową, aby utrzymać dotychczasowe marże. Obecnie celem Grupy Michelin jest utrzymanie sprzedaży na poziomie globalnych trendów rynkowych, osiągnięcie zysku operacyjnego w wysokości równej bądź wyższej niż w roku ubiegłym oraz uzyskanie na koniec roku wolnych środków finansowych w wysokości ponad 900 mln euro.
0 komentarzy dodaj komentarz