Mercedes-Benz 300 SL (W 198) to dwumiejscowy samochód sportowy produkowany w latach 1954-1957 jako coupé i 1957-1963 jako roadster.
Pomysł, aby Mercedes produkował samochód Grand Prix skierowany do zamożnych entuzjastów sportów motorowych, został zasugerowany przez amerykańskiego dystrybutora marki, Maxa Hoffmana. Producent podchwycił tę ideę i w 1954 roku rasowe coupé 300 SL zostało zaprezentowane na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku. Oznaczenie SL stanowiło skrót niemieckiego terminu super-leicht (superlekki) i odnosiło się do ażurowej konstrukcji przeznaczonej do wyścigów.
Model 300 SL wywodził się z wyścigowego samochodu oznaczonego symbolem W194, którego sportowe sukcesy nieco zaskakiwały ze względu na tradycyjne zasilanie gaźnikowe i niewielką moc 175 KM – mniejszą niż u konkurencyjnych Ferrari i Jaguara.
Charakterystyczną cechą 300 SL coupé stanowiły drzwi otwierane do góry, przez co otrzymał on kultowy przydomek Gullwing – „skrzydła mewy”. Nie był to jednak ekscentryczny zabieg marketingowy, lecz techniczna konieczność. Mała masa pojazdu wynikała głównie z zastosowania lekkiej, stalowej ramy przestrzennej, której górna rura przebiegała na tyle wysoko, że konwencjonalne drzwi do kabiny okazały się niewykonalne.
Spowodowany tym wysoko uniesiony próg sprawiał kłopoty przy wsiadaniu i wysiadaniu, więc aby tę czynność ułatwić, zastosowano kierownicę odchylaną od deski rozdzielczej pod kątem 90o. Za siedzeniami znalazł się schowek na torby podróżne; a miejsca w bagażniku wystarczało jedynie na koło zapasowe i zbiornik paliwa.
Auto wyposażono w mechaniczny układ bezpośredniego wtrysku paliwa, który znacznie zwiększył moc trzylitrowego, sześciocylindrowego rzędowego silnika z wałkiem rozrządu w głowicy. Jednotarczowe sprzęgło suche łączyło go z czterobiegową skrzynią przekładniową.
300 SL osiągał prędkość 260 km/h, co uczyniło go najszybszym samochodem produkcyjnym swoich czasów. Zyskał reputację mistrza wyścigów samochodów sportowych. Ten piękny samochód, który „nawet stojąc, wygląda szybko” – jest obecnie najbardziej pożądanym powojennym pojazdem kolekcjonerskim.
Produkcję wersji coupé SL Mercedes zakończył w 1957 roku po wypuszczeniu około 1400 egzemplarzy, po czym zastąpił ją roadsterem.
0 komentarzy dodaj komentarz