Nakładem Wydawnictw Komunikacji i Łączności ukazała się książka Zdzisława Podbielskiego "Samochody osobowe krajów socjalistycznych", za którą wyrazy najwyższego uznania należą się zarówno Autorowi, jak i Wydawcy. Nie było to bowiem, wbrew pozorom, zadanie łatwe, ani pod względem dostępności informacji źródłowych, w tym także materiału ilustracyjnego, ani z punktu widzenia możliwości ich prezentacji w sposób atrakcyjny dla współczesnego czytelnika, nawet tego o dość zaawansowanych zainteresowaniach motoryzacyjnych. Chyba więc z tych powodów nikt nie zdołał lub nie odważył się wcześniej podjąć takiego wyzwania.
Większość samochodowych marek dominujących na polskich drogach w czasach PRL już dzisiaj nie istnieje, więc ich techniczny dorobek nie znajduje dziś miejsca w żadnej profesjonalnie pielęgnowanej firmowej tradycji, a w wielkich europejskich muzeach motoryzacji reprezentowany jest najwyżej fragmentarycznie, na zasadzie przypadkowo pozyskanych, pojedynczych eksponatów, nie zawsze opatrzonych szczegółową dokumentacją techniczną. To samo dotyczy nielicznych kolekcji prywatnych. Poza tym wyczerpujące dane dotyczące tych aż 79 seryjnie wytwarzanych modeli publikowano tyleż obficie, co mało precyzyjnie nawet w okresach ich największej popularności, czego ślady przetrwały do dziś w zaledwie dwunastu archiwalnych tytułach polskich i zagranicznych czasopism motoryzacyjnych.
W efekcie bardzo pracochłonnego zgromadzenia tak rozproszonych wiadomości i krytycznej ich autorskiej weryfikacji powstała całość kompletna, starannie usystematyzowana, a także w pełni wiarygodna. Próżno bowiem w niej szukać publicystycznych emocji odwołujących się czy to do sentymentów starszego pokolenia podziwiającego niegdyś te wspaniałe maszyny głównie przez szyby dawnych salonów Motozbytu, czy też do rozpowszechnionego wciąż jeszcze nawyku odmawiania jakichkolwiek pozytywnych cech wszelkim dokonaniom tamtej, historycznej już epoki. Są za to katalogowe dane poszczególnych konstrukcji i towarzyszące im kompetentne opisy techniczne, zdjęcia, rysunki, schematy...
Taki sposób prezentacji bardzo ułatwia czytelnikowi lekturę tej książki i pozwala na samodzielne oceny i ciekawe porównania tamtych samochodów ze sobą wzajemnie, ze współczesnymi ich odpowiednikami zza "żelaznej kurtyny", a nawet z obecnymi modelami podobnych klas. Okazuje się bowiem, iż socjalistyczny przemysł motoryzacyjny nie funkcjonował bynajmniej w izolacji od ogólnoświatowych osiągnięć w tej dziedzinie. Miał też swe własne, oryginalne, zasługujące i dzisiaj na pozytywną opinię. To prawda, że zwłaszcza te najbardziej z nich udane dostarczały entuzjastom samochodowej techniki więcej marzycielskiej nadziei niż praktycznych satysfakcji, ale nie może to umniejszać szacunku należnego ich konstruktorom.
Książkę tę zamówić można bezpośrednio z naszego serwisu.
Książka Samochody osobowe krajów socjalistycznych Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Zdzisław Podbielski
0 komentarzy dodaj komentarz