Jeden kompetentny poradnik zamiast wielu teoretycznych rozpraw i lakonicznych firmowych instrukcji. Takich właśnie książek motoryzacyjni profesjonaliści potrzebują obecnie najbardziej.
Rozwiązanie znane pod angielską nazwą common rail w trakcie ostatniego dziesięciolecia zdominowało niemal absolutnie konstrukcje układów zasilania w samochodowych silnikach wysokoprężnych. Gorzej ma się sprawa upowszechnienia ogólnodostępnej wiedzy technicznej na temat jego kolejnych, systematycznie doskonalonych konstrukcyjnych wersji. Nie dostarczają jej sporadycznie publikowane sprawozdania z akademickich badań, gdyż dotyczą z reguły kwestii wycinkowych i operują pojęciami niezrozumiałymi dla absolwenta samochodowego technikum lub szkoły zawodowej. Z kolei fabryczne instrukcje napraw pojazdów i stosowanych w nich systemów, zazdrośnie strzegąc firmowych tajemnic, proponują personelowi warsztatów bezrefleksyjne wykonywanie prostych poleceń diagnostyczno-naprawczych przekazywanych za kosztownym pośrednictwem odpowiednio oprogramowanych specjalistycznych testerów.
Nie przypadkiem więc Hubertus Günther – autor omawianego tu opracowania – nie jest profesorem od termodynamiki lub teorii przepływów ani też technologiem pracującym dla któregoś (jest ich zaledwie kilku!) światowych dostawców systemów common rail, lecz wybitnym niemieckim praktykiem warsztatowym. Jego gruntowna wiedza z zakresu samochodowej mechaniki, elektrotechniki i elektroniki pozwala mu traktować konstrukcje Boscha, Delphi, Siemensa i Denso bez nabożnego lęku i przesadnej pokory. W efekcie okazuje się, że sekrety ich budowy i działania dają się łatwo wyrazić w powszechnie zrozumiałym języku, a usterki – wykryć i zdiagnozować wystarczająco dokładnie za pomocą uniwersalnego multimetru lub oscyloskopu.
Dodatkowo w książce przedstawiono na podobnej zasadzie układy zasilania z pompowtryskiwaczami stosowane do ubiegłego roku w pojazdach grupy VW.
Całość jest bogato ilustrowana nie tylko materiałami udostępnianymi przez producentów opisywanych systemów, lecz także zdjęciami i oscylogramami wykonanymi przez autora.
Hubertus Günther „Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej”
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
Wydanie I, Warszawa 2010
0 komentarzy dodaj komentarz