strona główna Układy jezdne Kierunkowe klocki hamulcowe
2023-10-03, ostatnia aktualizacja 2023-10-03 14:56

Kierunkowe klocki hamulcowe

TMD Friction

Komfort jazdy samochodem zależy od wielu czynników, w tym poziomu wibracji i hałasu powstających w wyniku pracy układu hamulcowego. Dlatego coraz popularniejszym rozwiązaniem jest montaż klocków kierunkowych, zapewniających skuteczne i ciche zatrzymywanie pojazdu.

Konstruktorzy samochodów poświęcają dużo czasu i uwagi na zapewnienie komfortu użytkowania swoich pojazdów. Jedną z podstawowych kwestii wymagających rozwiązania jest ograniczanie uciążliwych dźwięków. W celu zmniejszenia drgań i wynikających z nich hałasów dochodzących z układu hamulcowego opracowano kierunkowe klocki hamulcowe. Efektem ich prawidłowego zamontowania jest większy komfort hamowania.

Wyzwaniem dla producentów materiałów ciernych jest redukcja hałasu i wibracji powstających podczas hamowania. W dążeniu do tego celu należy utrzymać rozsądną równowagę pomiędzy bezpieczeństwem, komfortem i kosztami. Rozwiązaniem są kierunkowe klocki hamulcowe, które od klasycznych klocków różnią się tym, że mają asymetryczny kształt. Najbardziej popularne z nich są klocki z półokrągłym wycięciem w podkładce tłumiącej, a także klocki z niesymetrycznym fazowaniem materiału ciernego.

Jak działają kierunkowe klocki hamulcowe?
Kierunkowe klocki hamulcowe są asymetryczne. W każdej parze znajdują się klocki o identycznym kształcie płytki nośnej, ale różniące się wykończeniem detali. Klocki tego typu można z powodzeniem stosować w fabrycznych zaciskach hamulcowych. Aby działały poprawnie, kluczowy jest jednak ich prawidłowy, zgodny z instrukcją montaż.



Działanie klocka kierunkowego opiera się na zasadzie dźwigni. Wycięcie w płytce tłumiącej znajduje się w miejscu styku z tłoczkiem hamulcowym i ustawia klocek pod odpowiednim kątem względem tarczy hamulcowej. Podczas hamowania klocek początkowo styka się z tarczą na wyjściu, a dopiero później na wejściu. Rozwiązanie to znacznie zmniejsza wibracje i hałas, a także zapewnia równomierne zużycie klocka hamulcowego. Zróżnicowanie kontaktu występuje tylko na początku procesu. W końcowej fazie hamowania siła generowana przez tłoczki jest na tyle duża, że klocek układa się równo z tarczą.

Błędy podczas montażu

Ze względu na konieczność zachowania prawidłowej współpracy na styku powierzchni klocka z tarczą, kluczowe jest prawidłowe zamontowanie kierunkowych klocków hamulcowych.

W celu ułatwienia montażu na klockach Textar umieszczone są strzałki, wskazujące kierunek obrotu tarczy hamulcowej. Niestety, nawet podczas tej pozornie prostej czynności można popełnić błędy, które będą przyczyną niezadowolenia kierowcy, a nawet podstawą uzasadnionej reklamacji.

Klocek z półokrągłym nacięciem, od charakterystycznego kształtu nazywanym banana slot, montowany jest po wewnętrznej stronie tarczy hamulcowej i zgodnie z kierunkiem obrotu tarczy. Ta, mówiąc w obrazowy sposób, musi na niego najeżdżać. Jeśli klocki zostaną włożone odwrotnie, zła kolejność styku z tarczą może doprowadzić do nieprawidłowego docierania się zespołu ciernego klocek-tarcza i pojawienia się pisków podczas dohamowywania. Aby zapobiec błędom montażowym, wystarczy przeczytać instrukcję załączaną do każdego opakowania klocków hamulcowych.

Jak wynika z doświadczenia przedstawicieli marki Textar, pomylenie kwestii strony oraz kierunku montażu kierunkowych klocków hamulcowych to dwa najczęstsze błędy popełniane podczas instalacji tych części. Trzecim jest pozostawienie taśmy ochronnej naklejonej na klocku hamulcowym.



Przemysław Przymuszała
Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2