strona główna Praktyka warsztatowa Sezonowa kontrola hamulców
2024-11-15, ostatnia aktualizacja 2024-11-15 13:51

Sezonowa kontrola hamulców

ZF Aftermarket

Marka TRW to jeden z wiodących producentów części do układów hamulcowych z ponad 100-letnim doświadczeniem w projektowaniu i dostarczaniu pełnej gamy elementów tego układu na rynek części zamiennych. Sprawny układ hamulcowy jest jednym z kluczowych systemów w kontekście bezpieczeństwa drogowego.

Układ hamulcowy ma pierwszorzędne znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy, współpasażerów i innych użytkowników ruchu drogowego, lecz jego regularna kontrola często bywa bagatelizowana lub ograniczana do wymiany klocków i tarcz hamulcowych. Warto jednak pamiętać, by systematycznie dokonywać kontroli wszystkich jego elementów - klocków, tarcz hamulcowych, ale także pompy, płynu hamulcowego, zacisków, cylinderków, przewodów sztywnych i elastycznych.

W układzie hamulcowym klocki i tarcze bez wątpienia zużywają się najczęściej. Jednak w kontekście prawidłowego funkcjonowania całego układu istotne jest kontrolowanie każdego z jego podzespołów i w razie konieczności jego wymiana. Okazuje się bowiem, że pomimo braku niepokojących sygnałów część komponentów uległa zużyciu i należy je wymienić na nowe.

Marka TRW oferuje również cały wachlarz elementów składowych układu hamulcowego - czujniki zużycia klocków, wytrzymałe pompy, szeroki asortyment płynów hamulcowych zapewniających odpowiednią temperaturę wrzenia, chroniących przed korozją i zabezpieczających elementy wykonane z gumy.

Kontrola i serwis układu hamulcowego

Sprawdzenie układu hamulcowego powinno polegać na dokładnym przeglądzie wszystkich współpracujących części. Jednymi z najważniejszych elementów są tarcze i klocki hamulcowe. By ocenić zużycie tarcz, przede wszystkim należy zmierzyć ich grubość. Minimalna, bezpieczna wartość określana jest przez producenta i zazwyczaj znajduje się na bocznej krawędzi elementu. Jeśli tarcza ma grubość poniżej minimalnej wartości lub widać na niej ślady uszkodzeń, np. pękniecia, rysy, czy zniekształcenia powierzchni, jest to wskazanie do wymiany jej na nową.

Przy sprawdzaniu stanu klocków hamulcowych również należy zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia lub spękania materiału ciernego oraz korozję płytki tylnej. Mechanik powinien także dokładnie zmierzyć grubość materiału ciernego. W większości przypadków klocki wyposażone są w czujniki zużycia, a o osiągnięciu minimalnej grubości klocka powinno nas poinformować zaświecenie się odpowiedniej kontrolki w zestawie wskaźników. W przypadku klocków nieposiadających czujników zużycia przyjmuje się, że grubość okładziny mniejsza od 2 mm kwalifikuje klocki do ich niezwłoczej wymiany.

Nie mniej istotnym elementem układu hamulcowego jest płyn hamulcowy, którego podstawowym zadaniem jest przenoszenie siły z pedału na klocki hamulcowe, warunkując przy tym długość drogi hamowania. Słabnąca skuteczność hamulców w miarę ich rozgrzewania to symptom, który może świadczyć o zużyciu płynu (z czasem higroskopijna mieszanka zaczyna nabierać wody, która pod wpływem gwałtownego hamowania paruje, przez co układ traci swoją niezawodność). Jeśli w trakcie kontroli płynu hamulcowego okaże się, że ilość wody przekracza 3% lub temperatura wrzenia jest niższa niż minimalna określona dla danego typu płynu hamulcowego, jest to znak, że należy go niezwłocznie wymienić.

Skontrolowane powinny być również przewody sztywne i elastyczne wraz z połączeniami pod kątem nieszczelności i wycieków oraz ewentualnych uszkodzeń. Odpowiadają one za prawidłowy przepływ płynu od pompy do tłoczków. Żywotność przewodów elastycznych uwarunkowana jest w dużej mierze eksploatacją oraz obciążeniom, jakim są poddawane, jednak zaleca się ich wymianę nie rzadziej niż co 5 lat.

Nie zapominajmy także o kontroli zacisków hamulcowych. Po zdjęciu koła należy zwrócić uwagę na ewentualną korozję lub uszkodzenia. Ocenie powinny zostać poddane także uszczelki tłoczków, prowadnice oraz osłony przeciwpyłowe.

Rola mechaników oraz niezawodnych części zamiennych

Jakościowa i rzetelna kontrola układu hamulcowego może w porę ujawnić występujące nieprawidłowości. Gwarancję fachowości dają niezależne warsztaty zrzeszone w ramach konceptu ZF [pro]Tech, które dzięki wiedzy i szkoleniom technicznym przeprowadzanym przez producenta układów hamulcowych odznaczają się najwyższą jakością świadczonych usług.

Obejrzyj film „Na co należy zwrócić uwagę podczas sezonowej kontroli układu hamulcowego?” z serii #WartoWiedzieć




Michał Głażewski
Kierownik Zespołu Technicznego ZF Aftermarket



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2