2019-03-07, ostatnia aktualizacja 2019-03-07 09:36

Goodyear AERO

Fot. Goodyear

Fot. Goodyear

Koncern Goodyear przedstawił na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie koncepcję opony do samochodów autonomicznych i latających.

Model AERO bazuje na koncepcji odchylanego wirnika. W tradycyjnym zastosowaniu ma on służyć jako układ napędowy do przenoszenia i pochłaniania sił z drogi, a w alternatywnym ustawieniu jako system napędowy statku powietrznego.

Opona jest pozbawiona pneumatyki: szprychy ogumienia utrzymują ciężar pojazdu, a jednocześnie mogą pełnić funkcję łopat wirnika wytwarzającego siłę nośną, gdy opona znajdzie się w położeniu do lotu.

W założeniu AERO ma wykorzystywać siłę magnetyczną do zapewnienia napędu bez tarcia. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie wysokich prędkości obrotowych, niezbędnych do poruszania się pojazdu po drogach, a także – po zmianie pozycji koła – do wyniesienia pojazdu w powietrze.

AERO będzie monitorować warunki drogowe, stan zużycia i integralność strukturalną samej opony za pomocą światłowodowych czujników. Wbudowany procesor sztucznej inteligencji będzie łączyć informacje z czujników umieszczonych w oponach z danymi pozyskanymi z komunikacji między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową. Procesor analizowałby strumienie danych by zalecać określone działania (np. umożliwiając pojazdowi samodzielne przejście do trybu latania lub jazdy) oraz rozpoznawałby i rozwiązywał problemy z oponą.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2