Firma Goodyear bada zachowanie opon do pojazdów ciężarowych w swoim centrum innowacji w Luksemburgu oraz w Mireval na południu Francji.
Obydwa ośrodki dysponują specjalnie przygotowanymi stanowiskami testowymi, w których można symulować różne warunki drogowe. Opony można testować na przykład na nawierzchniach o zmiennej przyczepności.
Technicy Goodyeara przeprowadzają testy opon zimowych w regionach polarnych, np. w Arktycznym Centrum Testowym w Finlandii. Jeżdżą także po autostradach w Europie i poza nią, aby sprawdzić, z jakimi skrajnymi warunkami firmy transportowe mają do czynienia na co dzień.
Goodyear korzysta ponadto z usług niezależnych organizacji, takich jak TÜV SÜD Automotive GmbH. Organizacje te często porównują opony różnych producentów, aby pokazać, jak dobrze zachowuje się ogumienie.
Ważnym elementem procesu testowania opon Goodyeara są także próby terenowe. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary często jeżdżą na oponach Goodyear, a także na innych zwykłych oponach, co umożliwia porównanie ich osiągów w warunkach rzeczywistych.
Kiedy Goodyear projektuje nową oponę do pojazdów użytkowych, musi ona spełnić 50 różnych kryteriów, zanim trafi do produkcji. Każde kryterium dotyczy ważnej cechy eksploatacyjnej, takiej jak:
Wszystkie zimowe opony do pojazdów ciężarowych testowane są pod kątem określonych osiągów, takich jak:
Należy pamiętać, że poprawa jednej właściwości może prowadzić do pogorszenia innej. Widać to na przykładzie zależności między oporami toczenia a zużyciem. Opracowanie mieszanki bieżnika, która zmniejsza opory toczenia lub poprawia ekonomikę zużycia paliwa, zwykle powoduje skrócenie okresu eksploatacji opon, ponieważ zużywają się one szybciej.
0 komentarzy dodaj komentarz