Aktualne zestawienie dystrybutorów środków chemicznych oraz ich oferta na polskim rynku:
Czy preparaty chemiczne nadają się do stosowania w samochodowych warsztatach mechanicznych, blacharskich, lakierniczych lub w serwisach ogumienia zamiast tradycyjnych technologii mechanicznych? O opinie w tej sprawie zwróciliśmy się do kompetentnych przedstawicieli firm oferujących w Polsce tego rodzaju produkty.
Rodzina produktów Platinum Impact
Wiele spośród produktów Orlen Oil zdobyło już uznanie fachowców pracujących w usługowych warsztatach motoryzacyjnych. Mechanicy samochodowi chętnie sięgają na przykład po Platinum Impact – preparat do czyszczenia chłodnic. Może on być używany we wszystkich rodzajach układów chłodzenia, także w całkowicie aluminiowych. Regularnie stosowany, pozwala utrzymać skuteczność chłodzenia na właściwym poziomie. Zapobiega przegrzewaniu silnika i jest neutralny w stosunku do uszczelnień i przewodów obiegu. W razie potrzeby przywraca drożność kanałów, usuwając z nich zabrudzenia i osady. Neutralizuje też kwaśne produkty degradacji płynu chłodniczego, chroniąc tym samym układ przed korozją.
Do eliminowania wycieków płynu nadaje się z kolei Platinum Impact – preparat do uszczelniania chłodnic. Jest on skuteczny również w przypadku pęknięć części metalowych i nie zmniejsza drożności obiegu. Dodatkowo smaruje pompę. Jest kompatybilny ze wszystkimi rodzajami płynów chłodzących.
Platinum Impact Penetrol 2000 jest środkiem penetrującym i smarnym o wielo stronnym zastosowaniu. Służy do czyszczenia, ochrony przeciwkorozyjnej i smarowania współpracujących części, takich jak: sworznie, nakrętki, śruby, łańcuchy, zawiasy, zamki itp., zwłaszcza w trudno dostępnych miejscach. Dobrze przylega do każdej powierzchni i nie oddziałuje negatywnie na lakier.
W warsztatach blacharsko-lakierniczych, a także w serwisach ogumienia, bardzo dobre efekty estetyczne daje użycie preparatu Platinum Impact Cockpit Spray, na przykład do czyszczenia i renowacji plastikowych elementów wystroju samochodowych wnętrz oraz do nabłyszczania powierzchni opon. W każdym z zastosowań środek ten tworzy powłokę ochronną przed działaniem warunków atmosferycznych, wilgoci i kurzu. W kabinach neutralizuje zapach dymu z papierosów.
Platinum Impact - silikon do uszczelek - zapobiega ich przymarzaniu i starzeniu się gumy albo ułatwia ich montaż po naprawie nadwozia. Dzięki zawartości silikonu może służyć również do smarowania zamków.
Dla profesjonalnych myjni samochodowych przeznaczone są środki Platinum Impact – wosk mleczko i Platinum Impact – szampon z woskiem.
Główną zaletą wymienionych tu produktów jest ich bezinwazyjność i łatwość stosowania bez konieczności demontażu konserwowanych lub naprawianych elementów. Wszystkie preparaty Orlen Oil należy stosować zgodnie z ich przeznaczeniem oraz z zaleceniami zamieszczonymi na etykietach. Przed środkiem Platinum Impact Penetrol 2000 powinno się chronić szyby i powierzchnie lakierowane. Nie można go też stosować na rozgrzane elementy.
Środki serwisowe Liqui Moly
Produkty te mogą być stosowane w każdym warsztacie mechanicz- nym. Ich oferta jest bardzo szeroka. Najprostsze preparaty to np. uniwersalny zmywacz Schnell Reiniger, bardzo często wykorzystywany przy obsłudze układu hamulcowego, sprzęgła i do odtłuszczania części silnika, albo odrdzewiacze: MoS Rostlöser z dwusiarczkiem molibdenu lub Keramik Rostlöser mit kalte Shock, czyli odrdzewiacz ceramiczny z efektem zimnego szoku. Pierwszy z nich ma doskonałe właściwości ochronne i penetrujące. Usuwa rdzę i wypiera wilgoć z oczyszczanych powierzchni. Zawartość MoS nadaje mu doda tkowe właściwości smarne, ułatwiające ponowne odkręcanie odrdzewionych połączeń gwintowych.
Drugi z tych odrdzewiaczy ma również działanie penetrujące, a właściwości smarne zapewnia mu zawartość cząstek ceramicznych wnikających pomiędzy współpracujące ze sobą powierzchnie. Jest to bardzo nietypowy odrdzewiacz, ponieważ intensywnie schładza zardzewiałe połączenia, powodując skurcz metalowych części i wywołane nim kruszenie się rdzy. Najczęściej jest on wykorzystywany przy odkręcaniu elementów zardzewiałych i dodatkowo zapieczonych, jak np.: sondy lambda, śruby lub nakrętki mocujące kolektory wydechowe itp.
Produktami bardziej wyspecjalizowanymi są bez wątpienia: Drosselklapen Reiniger Pro-Line, czyli środek do czyszczenia kolektorów, zaworów dolotowych i przepustnic bez konieczności ich demontażu, oraz Dichtungs Entferner, przeznaczony do usuwania pozostałości zdemontowanych uszczelek. Można go również wykorzystać do rozmiękczania twardego nagaru wokół wtryskiwaczy. Kolejnym specjalnym preparatem jest pasta (smar) ceramiczna do stosowania przy montażu wtryskiwaczy common rail, a także Ansaung System Reiniger Diesel – do czyszczenia kolektorów dolotowych silników wysokoprężnych. Czynność taką należy wykonywać przed każdą wymianą oleju. Płyn wprowadza się wówczas do kolektora ssącego silnika pracującego z prędkością nieprzekraczającą 2000 obrotów na minutę. Nie wolno aplikować płynu do kanałów pośrednich, doprowadzających powietrze do intercoolera.
Permatex dla warsztatów
Współczesne silniki samochodowe mają coraz większe moce, wyższe temperatury pracy oraz prędkości obrotowe. W tych warunkach na przyspieszone zużycie narażone są szczególnie uszczelki. Wycieki oleju oraz innych płynów eksploatacyjnych z silnika to częsta usterka używanych samochodów. Dlatego Permatex – amerykański producent szerokiej oferty produktów chemii warsztatowej – opracował kolejne nowe rozwiązania w kategorii płynnych uszczelniaczy, zapewniających całkowitą szczelność podzespołów. Nowoczesne oleje silnikowe i przekładniowe, a zwłaszcza płyny ATF stosowane w automatycznych skrzyniach biegów, coraz częściej okazują się zbyt trudne do zatrzymania przez tradycyjne uszczelki. Rozwiązaniem tych problemów jest nowa generacja płynnych uszczelniaczy elastomerowych: Permatex Gear Oil Sealant oraz Permatex ATF Sealant.
Stosowanie płynnych uszczelek pozwala uniknąć nadmiernych zapasów magazynowych różnych uszczelek tradycyjnych. Jeden całkowicie niezawodny produkt zdolny jest zastąpić wiele innych. Produktem szczególnie godnym polecenia jest tu Permatex Right Stuff – uszczelniacz elastomerowy w aplikatorze ciśnieniowym, który ułatwia tworzenie uszczelek w ciągu kilku minut. Był on testowany przez floty samochodowe w USA i osiągał przebiegi 5 000 000 km bez żadnego wycieku. Wszystkie wymienione produkty posiadają certyfikaty OEM wielu światowych producentów części i mogą być stosowane jako ich zamienniki.
Inną kategorią produktów chemicznych niezbędnych w każdym serwisie są preparaty smarne do różnych zastosowań. Permatex Ultra Slick to w 100% syntetyczny środek do smarowania łożysk i elementów podwozi pracujących w temperaturze do 232°C. Produkt spełnia amerykańską rygorystyczną normę GC/LB. Permatex Anti-Seize Lubricant z zawartością miedzi, aluminium oraz grafitu stosuje się do smarowania i ochrony połączeń mechanicznych pracujących w temperaturze do 871°C. Zalecany jest szczególnie do gwintów świec zapłonowych, połączeń układu wydechowego, hamulcowego, śrub mocowania głowicy itp.
Z uwagi na wszechstronność zastosowań oraz niezawodność działania na stałe weszły do samochodowych serwisów anaerobowe środki do antykorozyjnego uszczelniania połączeń gwintowych i zabezpieczania ich przed samoczynnym odkręcaniem się. Produkty te są całkowicie odporne na paliwa oraz inne motoryzacyjne płyny eksploatacyjne, wibracje i temperaturę. Eliminują przy tym konieczność używania podkładek sprężystych. Tak zabezpieczone śruby i nakrętki nie wymagają jednak specjalnych metod demontażu. Wyjątek stanowi tu tylko środek czerwony o największej sile wiązania. Wymaga on podgrzania rozkręcanego połączenia. Produkty te przeznaczone są do różnego rodzaju aplikacji pod względem wielkości gwintu, siły demontażu czy też warunków stosowania.
Praktyczne aerozole
Firma Semicon jest dystrybutorem wielu znanych, światowych marek produktów chemicznych na rynku polskim. W zakresie zastosowań w dziedzinie motoryzacji prym wiedzie amerykańska firma CRC, której produkcja na rynki europejskie odbywa się w Belgii.
Dla samochodowych warsztatów mechanicznych mamy do zaoferowania całą gamę środków czyszczących i smarujących, jak: CRC-Brakleen – do hamulców i sprzęgła, CRC-Quicleen – do wszystkich części metalowych i narzędzi. Czyszczenie styków elektrycznych zapewnia CRC-Electronic Cleaner lub CRC-Precision Cleaner, do układu klimatyzacji przeznaczone są CRC Airco Cleaner i CRC Airco Clean, a do silnika – CRC-Motor Clean.
Wszystkie te preparaty występują w postaci aerozoli natryskiwanych na elementy wymagające czyszczenia. Należy do nich również CRC 5-56 jako środek do luzowania skorodowanych śrub, smarowania zawiasów i zamków oraz ochrony części metalowych przed korozją, a także CRC-Penetrating Oil+MoS2 i CRC-Rost Flash o podobnym przeznaczeniu, przy czym ten ostatni bardzo szybko luzuje zardzewiałe połączenia poprzez błyskawiczne ochłodzenie natryskiwanych elementów.
Smarowanie i regenerację części plastikowych i gumy zapewnia CRC-Silicone Spray, a ochronę łańcuchów, przekładni, łożysk i wałów – CRC-Chain Lube. Części pracujące w trudnych warunkach atmosferycznych i agresywnym środowisku powinny być smarowane CRC-Adhesive Lubricant, a elementy hamulców podatne na zapieczenie środkami: CRC-Braklube, CRC-Copper Paste (odporność na temperatury do 1100°C) lub CRC-Metal Free Paste (do 1400°C). Układy wydechowe i wymienniki ciepła wymagają użycia CRC-Alu Hitemp.
Warsztatom blacharskim i lakierniczym polecamy CRC-Zinc do ochrony uszkodzonych elementów galwanizowanych. Ochronę przed korozją i aluminiowy połysk można uzyskać, stosując CRC-Galva Brite. Do usuwania stwardniałych klejów, kitów, uszczelek, starych farb i lakierów nadaje się CRC-Gasket Remover lub bardziej radykalny CRC-Super Gasket Remover. Lista chemicznych preparatów dla profesjonalistów produkowanych pod marką CRC jest oczywiście znacznie dłuższa. Wszystkie one są bardzo łatwe w użyciu i przy zachowaniu podstawowych zasad użytkowania, bezpieczne zarówno dla warsztatowego personelu, jak i dla środowiska naturalnego.
0 komentarzy dodaj komentarz