Co dwa lata Frankfurt nad Menem gości motoryzacyjnych profesjonalistów wszelkich specjalności i ze wszystkich kontynentów z wyjątkiem Antarktydy. Na ostatnich targach padły nawet nowe rekordy frekwencji.
W dniach 13–17 września 2016 roku liczba zwiedzających po raz pierwszy sięgnęła 140 tysięcy. Wystawców reprezentujących podobno 76 państw było prawie 5 tysięcy, chociaż w dobie dominacji wielkich międzynarodowych firm kraj ich pochodzenia jest sprawą coraz bardziej umowną.
Globalny charakter tych spotkań sprawia, że cała targowa ekspozycja i poszczególne stoiska mają wygląd uroczysty i atrakcyjny wizualnie, jakby chodziło o przyciąganie przechodniów dla nawiązywania nowych biznesowych kontaktów. W rzeczywistości zarówno wystawcy, jak i ich goście wiedzą na długo przed targami, kogo na nich oczekują, albo kogo zamierzają odwiedzić. Przypadek gra tu rolę bardzo nieznaczną, gdyż nawet bardzo pobieżnie nikomu wszystkiego nie da się obejrzeć, a przeważnie też i z części wizyt wcześniej planowanych trzeba stopniowo rezygnować. Bezpośrednim konsumentom motoryzacyjnej techniki i tak łatwiej jest dokonywać koniecznych wyborów w obrębie ich zawodowej specjalizacji, niż na przykład branżowym dziennikarzom czującym się w obowiązku przekazać po trochę wszystkiego, bo tu nie można zastosować żadnego sprawiedliwego klucza.
Dlatego na wstępie tej targowej relacji wypada z góry przepraszać za niezamierzoną nieobecność na niektórych stoiskach i za to, że nie wszystkie informacje dostarczone przez wystawców i nasze bezpośrednie z nimi rozmowy znalazły odbicie w tym fotoreportażu.
Bosch
Ekspozycja tej firmy zajmująca niemal całe piętro jednego z największych wystawowych pawilonów to wręcz "targi w targach". W poszczególnych bowiem sektorach tego gigantycznego stoiska sąsiadowały ze sobą m.in.:
Bilstein
Na stoisku tej firmy prezentowano amortyzatory i zawieszenia pneumatyczne sterowane elektrycznie. Większość ich modeli przeznaczona jest bądź do fabrycznego montażu pojazdów luksusowych, bądź do tuningowania samochodów wyposażonych w amortyzatory tradycyjne. Chodzi tu o szeroką gamę aut klasy premium, m.in.: Audi A8, Volkswagen Phaeton 3D, Bentley Continental 3W, Porsche Cayenne 92A i Volkswagen Touareg II. Producent zamierza rozwijać serię elementów zawieszenia pneumatycznego także do Land Rovera Discovery III, Mercedesa M-Class W164 oraz S-Class W221 oraz z serii B1 Compressor i B3 Air Spring do BMW X5 E70. Część firmowej oferty stanowią tzw. retrofity używane do modernizacji nieco starszych pojazdów terenowych, np. Land Rover Defender lub Toyota FJ Cruiser.
Brembo
Włoski producent elementów układu hamulcowego pokazał na targach m.in. tarcze hamulcowe Xtra. Ich najważniejszą cechą są specjalnie zaprojektowane otwory zapewniające większą skuteczność hamowania. Nie uda się ich wykonać domowym sposobem w zwykłych tarczach, ponieważ każda ingerencja w strukturę metalu osłabia konstrukcję i stwarza zagrożenia. Dlatego kształt każdego z nich jest bardzo szczegółowo analizowany i zaprojektowany. Poza tym na firmowym stoisku można było obejrzeć wiele innych ciekawych rozwiązań, m.in. tarcz lakierowanych, zacisków regenerowanych, klocków, szczęk, bębnów oraz pozostałych elementów hamulcowych. Uwagę zwracały też płyny hamulcowe o podwyższonej temperaturze wrzenia i poprawionych parametrach lepkości. Dla ochrony klientów przed często spotykanymi podróbkami zarówno na tarczach, jak i na klockach hamulcowych gamy BremboAftermarket umieszczony jest kod i logo producenta, a także dane techniczne wymagane przepisami prawa, a pozwalające sprawdzić autentyczność produktu.
Delphi
Firma ta zaprezentowała we Frankfurcie kilka swych najnowszych technologii dostarczanych producentom pojazdów, a także prawidłowe metody postępowania z nimi w warsztatach samochodowych. Należą do tych rozwiązań systemy wspomagania bezpieczeństwa zastosowane w Volvo XC90, którym EuroNCAP przyznało niezwykle rzadką 100% ocenę, a także pierwsza na świecie technologia rozpoznawania gestów kierowcy w BMW oraz najnowsze systemy wtrysku paliwa.
Pokazano również najnowsze urządzenia z gamy narzędzi diagnostycznych, w tym HD3000, przeznaczone do diagnostyki systemów wysokiego ciśnienia w układach paliwowych oraz system DS-Flash Pass-Thru zapewniający niezależnym warsztatom dostęp online do informacji technicznych producentów pojazdów. Oba te innowacyjne produkty będą dostępne w sprzedaży od 2017 r.
Denso
Ekspozycja tej japońskiej firmy oprócz jej sztandarowego produktu, jakim są obecnie świece zapłonowe Iridium TT, dostępne już nie tylko dla użytkowników samochodów klasy premium, promowała również inne motoryzacyjne nowości tej marki z dziedziny samochodowej elektrotechniki i elektroniki, a także elementów układów klimatyzacyjnych. Fachowych informacji na temat wszystkich zgromadzonych eksponatów udzielali gościom w ich ojczystych językach eksperci techniczni Denso, reprezentujący niemal wszystkie kraje europejskie, wśród których nie zabrakło też Polski.
Federal Mogul
Korporacja Federal Mogul jest tak dużą i wielomarkową firmą, że trudno było zaprezentować całą jej ofertę na bardzo obszernym stoisku i na specjalnie w tym celu zorganizowanej konferencji. Z konieczności więc trzeba było się ograniczyć do najbardziej atrakcyjnych nowości poszczególnych marek wchodzących w skład tego międzynarodowego koncernu. Wśród produktów Ferodo uwagę zwracały bębny hamulcowe z wciąż poszerzanego asortymentu elementów układu hamulcowego tej marki przeznaczonych do większości popularnych modeli aut.
Podobną specjalizację ma marka Jurid dostarczająca swe produkty na pierwszy montaż nowej serii samochodu Alfa Romeo Giulia. Klocki hamulcowe QS do samochodów dostawczych produkowane są pod marką Wagner, a szeroką gamę łożysk każdej generacji do piast kół wytwarza marka Moog, udzielając na nie 3-letniej gwarancji w krajach UE.
Produkty elektrotechniczne firmy Federal-Mogul Motorparts to przede wszystkim świece zapłonowe BERU i Champion. Druga z tych marek dostarcza też świece żarowe ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia i nowe moduły sterujące ich pracą. Dla swych wyżej wymienionych marek Federal-Mogul Motorparts uruchomił ostatnio cztery nowe strony internetowe z odpowiednimi wyszukiwarkami i zintegrowanymi katalogami produktów oraz piątą stronę korporacyjną.
Do Federal Mogul należy też marka Goetze, specjalizująca się w technologiach rozmaitych przyjaznych dla środowiska uszczelnień silników spalinowych. Zmiany w jej ofercie oznaczają szersze zastosowania, lepsze działanie i trwałość produktów.
Gates
Na stoisku firmy Gates zaprezentowano przede wszystkim najnowsze jej produkty przeznaczone do pojazdów użytkowych. Nie zabrakło też, oczywiście, napędów paskowych do samochodów osobowych oraz szerokiej gamy profesjonalnych narzędzi do ich montażu.
Hasło przewodnie tegorocznej ekspozycji brzmiało "Rewolucja jest tu!" i zgodnie z nim przy większości wystawianych pozycji można się było dowiedzieć o ich przełomowym znaczeniu dla motoryzacyjnej techniki w sektorach OE i aftermarketowym.
Wystawie tej towarzyszyła specjalne strefa GatesQuietZone, gdzie można było zapoznać się z zaawansowanymi udogodnieniami informatycznymi wspierającymi klientów firmy w zakresie dostępnych produktów oraz dotyczących ich informacji technicznych.
Hella
Firma zaprezentowała na Automechanice swoje najnowsze reflektory robocze wykonane w technologii LED. Asortyment ten tworzą m.in.:
Hunter
Amerykańska firma Hunter wciąż wyprzedza zamorskich konkurentów innowacyjnością swych produktów przeznaczonych dla wielkich i nowoczesnych serwisów ogumienia.
Na stoisku Huntera we Frankfurcie znalazły się tym razem trzy niekwestionowane nowości:
Johnson Controls
Z licznych produkcyjnych i technicznych specjalności tego globalnego koncernu najbardziej znana w motoryzacji jest marka akumulatorów Varta.
W związku z tym na firmowej konferencji w trakcie targów omówiono między innym wyniki przeprowadzonej ostatnio całorocznej bezpłatnej akcji diagnostycznej. Dowiodła ona, iż: co czwarty pojazd z ponad 33 tysięcy sprawdzonych ma słaby akumulator, 85% kierowców samochodów potrzebuje pomocy przy ich serwisowaniu, 8 na 10 kierowców samochodów polega w tym zakresie na rekomendacji swojego warsztatu. Fakty te nabierają szczególnego znaczenia w sytuacji, gdy wchodzi na rynek technologia start-stop (do roku 2020 wyposażonych w nią będzie 75% wszystkich nowych pojazdów w Europie).
Program Bezpłatnego Testowania Akumulatorów VARTA zrealizowano w zeszłym roku w kilku krajach europejskich w celu wsparcia warsztatów w zakresie wykrywania usterek, zanim staną się przyczyną awarii samochodu.
Wniosek: sprawdzanie stanu akumulatora powinno należeć do rutynowo wykonywanych czynności w warsztatach podczas serwisowania samochodów. Trzeba zatem wspierać warsztaty w przygotowaniach do zmieniających się wymogów rynku. Johnson Controls podnosi poziom usług serwisowych warsztatów, prowadząc szkolenia w zakresie wymiany akumulatorów.
Launch
Integracja światowej techniki motoryzacyjnej obejmuje też Chiny i to nie tylko w formie doraźnych handlowych bądź kooperacyjnych kontaktów. Świadczy o tym choćby coraz mocniejsza na rynkach azjatyckich, amerykańskich i europejskich pozycja firmy Launch, która na tegorocznej Automechanice miała aż dwa duże stoiska w najbardziej prestiżowych pawilonach. Jedno, ogólne, służyło do ekspozycji tradycyjnej już i popularnej na całym świecie firmowej oferty wszelkiego rodzaju sprzętu warsztatowego. Drugie poświęcono specjalnie telematycznemu systemowi Golo, który znalazł się wśród pięciu laureatów targowego konkursu w kategorii "Systemy elektroniczne i elektryczne" oraz otrzymał nagrodę tegorocznej edycji targów Automechanika w dziedzinie "Innowacja". Dzięki temu, jak wszystkie wyróżnione produkty uczestniczył w specjalnej prezentacji innowacyjnych rozwiązań branży motoryzacyjnej Tomorrow's Service & Mobility w frankfurckiej Festhalle.
Liqui Moly
Na stoisku tej firmy największe zainteresowanie budziły produkty z serii Pro Line. Na przykład: niezwykle skuteczny płyn do demontażu wtryskiwaczy, którego zadaniem jest ułatwianie rozbiórki zapieczonych części układów wtryskowych common rail. Ofertę tę uzupełnia smar do montażu tego rodzaju wtryskiwaczy. Zapewnia on w przyszłości skuteczny oraz łatwy demontaż wtryskiwacza, zapobiegając jego zapieczeniu w głowicy silnika.
Atrakcją firmowej ekspozycji było też urządzenie Gear Tronic, przeznaczone do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Zastosowanie tej metody zapewnia dokładne płukanie całego układu i wymianę starego oleju w około 90 %.
Magneti Marelli
Targowa oferta tej firmy zawierała różne rodzaje motoryzacyjnych produktów: od zewnętrznych elementów samochodowego oświetlania po elektroniczne czujniki, sterowniki i nawet układy hamulcowe. Zgrupowano je w pięciu działach tematycznych: nadwoziowym, produktów eksploatacyjnych, elektryki i elektroniki, mechaniki i wyposażenia warsztatów. Z naszego punktu widzenia, najbardziej interesujący był ten ostatni. Zaprezentowano w nim m.in. nowoczesne urządzenia do wymiany oleju automatycznych skrzyniach biegów, systemy monitorowania ciśnienia powietrza w oponach, unikatowe testery alternatorów umożliwiający ich kontrolę bez wymontowywania z pojazdu.
Obejrzeć można było również uniwersalne testery do zintegrowanej diagnostyki samochodowej, wyposażone w oscyloskopy oraz w pełni automatyczne stacje do serwisowania klimatyzacji.
Metelli
Grupa Metelli na swym rozległym stoisku przedstawiła cały asortyment wytwarzanych produktów. Były to głównie części systemów hamulcowych i układów chłodzenia silników zarówno do popularnych samochodów osobowych większości współczesnych marek, jak i pojazdów użytkowych Iveco, DAF, Mercedes, Man, Renault, Scania i Volvo. Nowość techniczną stanowiła prezentowana podczas targów najnowsza firmowa technologia o nazwie HybriX, wykorzystywana przy produkcji klocków hamulcowych. Opiera się ona na łączeniu w mieszance ciernej materiałów organicznych i ceramicznych w celu poprawy skuteczności hamowania, wydłużenia żywotności hamulców oraz podniesienia akustycznego komfortu ich pracy.
NGK/NTK
Dwie japońskie marki występują teraz pod jednym logo. Pierwsza z nich znana jest od dawna (świętowała już swe 80-lecie) na globalnym rynku jako renomowany producent świec i innych elementów elektrycznych układów zapłonowych. Druga zyskuje popularność dzięki stale poszerzanemu asortymentowi czujników do przepływomierzy powietrza oraz czujników ciśnienia i nadciśnienia (MAF, MAP i BPS – łącznie 350 nowych referencji). Produkuje też przenośne analizatory spalin, czujniki temperatury i sondy lambda.
W związku z przyjęciem wspólnego logo NGK-NTK firma zmieniła także sposób oznakowania swoich produktów oraz zaprezentowała własny internetowy, wielojęzyczny serwis edukacyjny TekniWiki, zawierający zarówno informacje techniczne, jak i produktowe oraz szkolenia online na firmowym kanale YouTube.
Orlen Oil, Auto-Starter i inni rodacy
Stoisko Orlen Oil zostało podzielone na kilka stref, umożliwiających kameralne spotkania biznesowe. Podczas targów zaprezentowano na nim produkty marki Platinum oraz Petrygo. Zarząd firmy zdecydował się na udział w tych targach z myślą o rozwoju eksportu zarówno do Niemiec, jak i na inne rynki zagraniczne. Koncepcja ta ma spore szanse powodzenia, ponieważ globalny zasięg Automechaniki sprawia, iż przedstawiane na niej oferty znajdują adresatów w dalekich niekiedy zakątkach świata. Podobnie oceniają tę sytuację inne polskie firmy regularnie wynajmujące targowe stoiska w Frankfurcie. Dołączył do nich gdański Auto-Starter, zajmujący się profesjonalną regeneracją rozruszników i alternatorów. W ogóle liczba polskich wystawców na tej cyklicznej imprezie systematycznie rośnie. W międzynarodowej kooperacji nie przeszkadzają państwowe granice ani nawet oceany. Także wiele bardziej renomowanych europejskich marek wystawiało tu produkty przeznaczone wyłącznie na rynek amerykański bądź azjatycki.
Philips
Współczesny klient coraz rzadziej zadowala się standardową żarówką. Nawet w przypadku zwykłych halogenów oczekuje ich zróżnicowania pod względem trwałości lub intensywności światła, przystosowania do ruchu miejskiego lub dalekobieżnego. Ważną też rolę odgrywają wymogi stylistyczne, a więc białe światło jako efekt LED lub niebieskawe jako efekt ksenonu.
Przyszłość, zdaniem firmy Philips, należy do diodowych (LED) źródeł samochodowego światła. Już teraz osiągają one zadowalające parametry techniczne, także w reflektorach przednich, lecz takiego ich stosowania nie dopuszczają jeszcze europejskie przepisy, choć jest ono dozwolone w Japonii, Chinach i krajach byłego ZSRR.
Poza tym na stoisku Philipsa obejrzeć było można kamery samochodowe – przydatne w dokumentacji podróży i kolizji drogowych, uruchamiane wraz z silnikiem samochodu, lampy warsztatowe, a także osobiste filtry powietrza dla alergików i kierowców jeżdżących po obszarach z silnym zanieczyszczeniem atmosfery.
Schaeffler Group
Na tegorocznych targach Automechanika prezentacja produktów grupy Schaeffler, do której należą m.in. marki LuK, FAG, INA, odbyła się pod hasłem "Odkryj więcej". Pokazano więc innowacyjny zestaw LuK RepSet 2CT wraz z narzędziem specjalnym do wymiany modułu suchego podwójnego sprzęgła oraz zestaw FAG SmartSET – pełny komplet niezbędny do wymiany łożysk kół w samochodach ciężarowych, autobusach i ciągnikach.
Tradycyjnie już Schaeffler Automotive Aftermarket promował na swym stoisku portal warsztatowy Repxpert, firmowi eksperci firmy wyjaśniali, jak właściwie prowadzić montaż wystawianych produktów i zachęcali do korzystania z portalu www.repxpert.com.
Sogefi
Wystawiane nowości tej firmy to produkty marek Purflux, Fram i CoopersFiaam przeznaczone do fabrycznego montażu OE i dla aftermarketu. Należy do nich zespolony filtr paliwa do silników Diesla, przeznaczony na razie tylko na rynek amerykański, a także filtry powietrza do 8 z 10 najlepiej sprzedajacych się modeli samochodów w Europie. Pokazano też m.in. moduł filtracji oleju do nowej generacji silników V6 i V8 TFSI Audi i Porsche, filtr oleju napędowego do gamy silników Jaguar-Land Rover i filtry do nowej generacji silników Panther Diesel 2.0, montowanych w pojazdach dostawczych Ford Transit.
Firma systematycznie wzbogaca konstrukcje filtrów przez nadawanie im coraz większej liczby pełnionych funkcji. Wykorzystuje również obecnie materiały syntetyczne zamiast papieru, co wydłuża żywotność wkładów filtracyjnych i pozwala im na pracę w wyższych temperaturach.
Texa
Ta włoska firma, założona w 1992 roku, bardzo szybko zdobyła pozycję światowego lidera w zakresie konstruowania całkowicie nowych rodzajów profesjonalnego sprzętu warsztatowego. Podczas tegorocznej Automechaniki zademonstrowała na swym stoisku kilka bardzo istotnych firmowych nowości, a mianowicie:
UFI
Biel dominująca na tym stoisku podkreśla sterylną czystość filtrowanych substancji, a kształt nawiązuje do fałdów przegrody filtracyjnej. Prezentowane na jej tle produkty to na przykład kompletny, opatentowany moduł Gen 2 Plus do dwustopniowego filtrowania oleju napędowego w silnikach spełniających normę Euro 6. Firma UFI Filters należy do światowych liderów w tej dziedzinie.
Medium filtracyjne DFM (deep filtration media) zostało opracowane w oparciu o poliamid jako materiał bazowy, rozmieszczony w postaci włókien w celu zapewnienia wysokiej skuteczności filtracji. Kluczową innowacją jest tu możliwość doboru receptury DFM do każdego rodzaju zastosowań. Produkt ten będzie dostępny w pierwszych miesiącach 2017 roku pod markami UFI i Sofima. Obok eksponowano kilka innych przykładów produktów wybranych z szerokiej gamy filtrów powietrza, paliwa, oleju silnikowego i kabinowych.
Valeo
Wiodący, francuski producent oryginalnych elementów zaprezentował m.in. innowacyjne wycieraczki samochodowe Hydro Connect z płaskim piórem, przeznaczone na rynek wtórny. Większe jednak zainteresowanie budził skaner laserowy Valeo Scala, umożliwiający częściowe zautomatyzowanie jazdy. Skanuje on obszar przed pojazdem, wykrywa innych uczestników ruchu drogowego i statyczne przeszkody takie jak drzewa, zaparkowane samochody lub barierki ogrodzeni. Działa równie skutecznie, jak dokładnie w dzień i w nocy, przy szerokim zakresie prędkości. Korzystając z zebranych danych tworzy mapę otoczenia, która pozwala mu analizować i przewidywać zagrożenia. Skaner Valeo Scala już wkrótce znajdzie zastosowanie w nowych modelach samochodów znanych marek. Już teraz został uhonorowany nagrodą Winner targów Automechanika 2016 w kategorii OE Products and Services.
Wolf
We wnętrzu bardzo atrakcyjnego wizualnie stoiska tej olejowej firmy przywitał nas Yves Decat, Brand & Communication Manager, który udzielił nam następującego wywiadu:
– Czym wyróżnia się Wasza oferta na tle licznej międzynarodowej konkurencji?
– Nie chcemy być tylko dystrybutorami środków smarnych. Poszukujemy ciągle nowych sposobów wspierania naszych klientów, by zarabiali więcej pieniędzy. Po wysłaniu produktu nie mówimy "ok, teraz radźcie sobie sami", lecz prowadzimy szkolenia techniczne i dostarczamy niezbędnych narzędzi warsztatowych. To jest naszym największym atutem wynikającym z sześćdziesiętnioletniego doświadczenia.
– Jakie są Państwa oczekiwania związane z potencjałem polskiego rynku środków smarnych?
– Mamy już w Polsce mocną pozycję na rynku heavy duty, teraz zamierzamy ją poprawić poprzez zwiększenie sprzedaży produktów zarówno podstawowych, jak i tych z najwyższej półki. W dziedzinie samochodów osobowych szukamy partnera, który pomoże nam osiągnąć w przeciągu dwóch lat 2–3% udziału na rynku środków smarnych w Polsce dla naszych dwu marek: Wolf i Champion.
– Jakie w związku z tym planujecie działania marketingowe?
– Generalnie strategia marketingowa przewidziana dla Polski nie będzie znacząco odbiegać od tej, jaką realizujemy na całym świecie. Weźmiemy jednak poprawkę na specyfikę polskiego rynku, a mianowicie skupimy się na wsparciu naszych profesjonalnych klientów. Głównym celem na najbliższe miesiące i lata będzie zwiększenie rozpoznawalności naszych marek.
– W jaki sposób polskie warsztaty i serwisy motoryzacyjne mogą już teraz zapoznać się praktycznie z zaletami produktów marki Wolf Oil?
– Najłatwiejszym sposobem będzie odwiedzenie naszej często aktualizowanej strony internetowej www.wolflubes.pl dostępnej w języku polskim. Jest to także platforma komunikacyjna, poprzez którą można zadawać pytania. Dzielmy się tam także naszymi doświadczeniami z działalności na innych rynkach, a to może być źródłem przydatnej wiedzy.
ZF
Na targach Automechanika firma ZF Aftermarket przedstawiła nową strategię rozwoju jej marek Sachs, Lemförder, TRW, Boge i Openmatics. Wzrost ma być generowany przez innowacyjne produkty i usługi oraz fachową wiedzę w zakresie rozwiązań systemowych. Jako druga pod względem wielkości firma na światowym rynku części zamiennych ZF Aftermarket poszerza swój globalny zasięg, oferując nie tylko produkty, lecz także kompleksowe rozwiązania. Dzięki przewadze technologicznej Grupy ZF oraz integracji z TRW Aftermarket znacznie poszerzona została oferta produktów i unikatowych usług wybiegających w przyszłość.
Na Automechanice 2016 firmowe stoisko miało powierzchnię ponad 1400 metrów kwadratowych. Prezentowano na nim bogatą ofertę produktów przeznaczonych na rynek części zamiennych, a obejmującą układy przeniesienia napędu, elementy podwozia, technologii bezpieczeństwa i układów kierowniczych. Firma potwierdza również swoje kompetencje w zakresie rozwiązań systemowych, dostarczając swoim partnerom biznesowym pokaźny pakiet usług. Dzięki swemu asortymentowi produktów firma ZF jest w stanie pokryć około 35% dziennego zapotrzebowania warsztatu na części zamienne. W skład tej oferty wchodzą teraz również, składające się na koncepcję Corner Module, elementy układów hamulcowych, kierowniczych i zawieszeń marki TRW.
0 komentarzy dodaj komentarz