Spies Hecker
Szlifowanie międzywarstwowe wykonuje się na sucho, papierami o zalecanej gradacji ścierniwa i po dokładnym wysuszeniu już naniesionej warstwy
Podkłady, zwane też izolatorami, odgrywają istotną rolę w tworzeniu i odtwarzaniu profesjonalnej powłoki lakierniczej. Ich prawidłowy dobór często decyduje o sukcesie całej wykonywanej naprawy.
Wybierając konkretny produkt z grupy podkładów trzeba wziąć pod uwagę rodzaj podłoża pokrytego naprawianą powłoką oraz metodę aplikacji materiałów naprawczych. Inne bowiem podkłady stosuje do pokrywania blach stalowych niż do tworzyw sztucznych, inne do nanoszenia warstw z ich kolejnym suszeniem i szlifowaniem niż przy metodzie mokro na mokro.
Za pożądane właściwości podkładu uważane są przez lakierników przede wszystkim: szybkie schnięcie, dobre wypełnianie (grube warstwy) oraz łatwe i szybkie szlifowanie. Są to rzeczywiście ważne zalety, lecz, moim zdaniem, jeszcze większe znaczenie mają: przyczepność do podłoża, zdolność izolowania materiałów poliestowych (szpachli) oraz przeszlifowanych fragmentów starych powłok pozostawionych na naprawianym elemencie (tzw: efekt mapowania), a także zapewnienie odpowiedniej szczelności nowej powłoki (zabezpieczenie jej przed wilgocią) i tworzenie prawidłowej, gładkiej powierzchni pod lakier nawierzchniowy.
Ważny jest również wybór pomiędzy podkładem twardym i miękkim. Pierwszy jest trudny do obróbki, więc z reguły jest szlifowany materiałami o gradacjach innych niż rekomendowane. Drugi natomiast świetnie się szlifuje, ale ma tendencję do późniejszych zmian swojej grubości, a przy grubych warstwach i skróconych czasach ich odparowywania występuje efekt "gazowania" powłoki. Poza tym niedosuszony podkład ciężko się szlifuje na sucho, dlatego wciąż dominuje w tym zakresie obróbka papierem na mokro, mająca negatywny wpływ na nieutwardzoną powłokę i będąca częstą przyczyną wad lakierniczych.
HS Vario Fuller 8590
Zalecam ten właśnie produkt, ponieważ cechuje go bardzo dobra przyczepność i doskonałe zdolności izolacyjne względem poliestrów, termoplastów i produktów wodorozcieńczalnych. Zapewnienia on także szczelność powłoki. Daje znakomite rezultaty przy renowacji pojazdów zabytkowych, gdzie występuje konieczność stosowania gruntów kwaśnych i zapewnienie dobrej izolacji. Jego rozlewność przy aplikacji umożliwia uzyskanie gładkiej powierzchni, bez efektu grubej struktury, a tym samym szybkie i łatwe szlifowanie. Schnięcie trwa 30 minut przy 60°C lub 15 minut przy suszeniu podczerwienią (IRT). Dodatkowym atutem jest możliwość stosowania HS Vario Fuller 8590 w metodzie mokro na mokro przy lakierowaniu nowych elementów.
Przy stosowaniu tego produktu należy korzystać z wszelkich środków ochrony osobistej. Pozostawione fragmenty starej powłoki lakierniczej (poliestrowej) należy dokładnie przemyć preparatem odtłuszczającym 7010. Miejsca szlifowania odsłaniające podłoża aluminiowe, stalowe lub ocynkowane wymagają zagruntowania preparatem 1K 4085, a po wyschnięciu – przetarcia ściereczką przeciwpyłową.
Podkład powinien być aplikowany warstwami, których ilość oraz czasy odparowania określane są w zaleceniach jego producenta. Należy unikać aplikacji w pomieszczeniach z posadzkami zlewanymi wodą i pamiętać, że niższa temperatura i mniej intensywna wentylacja wydłużają proces schnięcia.
Szlifowanie wysuszonego podkładu wykonuje się na sucho, stosując rekomendowane przez jego producenta gradacje ścierniwa. Jeśli szlifuje się na mokro, oszlifowane elementy muszą być przed lakierowaniem dokładnie wysuszone przez co najmniej 15 minut w temperaturze 60°C.
HS Performance Fuller 5320
Jest to podkład wypełniający, wytwarzany na bazie akrylu i przeznaczony do napraw standardowych. Bardzo dobrze spełnia wszystkie wymagania dotyczące takich cech jakościowych, jak wypełnienie, szczelność i zdolności izolacyjne. Produkowany jest w kolorach: białym, szarym i czarnym, co daje dodatkowe możliwości techniczne.
Praktyczne wskazówki dotyczące stosowania podkładu HS Performance Fuller 5320 są takie same, jak w przypadku omawianego wcześniej HS Vario Fuller 8590, choć mniej rygorystyczne są tu wymogi dotyczące temperatur suszenia.
HS Nass-in-Nass fuller 5330
To podkład o wysokiej jakości, przystosowany specjalnie do aplikacji metodą mokro na mokro, zwłaszcza podczas lakierowania nowych elementów. Powinien być nanoszony w kabinach lakierniczych ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej temperatury, wentylacji i maksimum czystości powietrza. Poszczególne jego warstwy należy nakładać zgodnie z zaleceniami producenta i zachowywać wyznaczany czasu ich końcowego odparowania przed pokryciem podkładu lakierem nawierzchniowym.
0 komentarzy dodaj komentarz