Firma carVertical zebrała najciekawsze dane statystyczne wygenerowane na podstawie raportów pobieranych przez klientów w 2023 roku. Wskazują one na pewne zagrożenia, z którymi powinni się liczyć kupujący.
W 2023 r. w serwisie carVertical odnotowano 1,78 miliona uszkodzeń, a zatem więcej niż w roku 2022 (wówczas było ich 1,4 miliona). Najwyższe odszkodowanie wypłacono podczas likwidacji szkody lamborghini huracan i wynosiło ono 250 000 euro. Łączna wartość uszkodzeń pojazdów odnotowanych w raportach przekroczyła 4,4 mld euro (w 2022 r. – 5,1 mld euro).
Samochody BMW najczęściej ulegają wypadkom
Najwięcej uszkodzeń mają na swoim koncie samochody BMW. Wskaźnik wynosi tu 48,4% wszystkich samochodów z uszkodzeniami. Analogiczne wskaźniki dla Audi to 43,9%, Škody – 43,7%, Dacii – 43,5% i Lexusa - 42,4%. Jak widać, różnice nie są zbyt duże. Średnio 39,3% wszystkich używanych pojazdów sprawdzonych na platformie było uszkodzonych. Oznacza to, że ryzyko zakupu samochodu z podejrzaną historią ciągle jest bardzo wysokie.
Niemieckie samochody premium najbardziej przyciągają złodziei
W ubiegłym roku raporty carVertical ujawniły wiele skradzionych pojazdów, jednak rzeczywista liczba kradzieży może być wielokrotnie wyższa, ponieważ skradzione samochody rzadko trafiają na rynek pojazdów używanych. W większości przypadków są one demontowane i sprzedawane na części. Złodzieje najbardziej upodobali sobie samochody BMW. Aż 17,7% wszystkich ujawnionych przez carVertical przypadków dotyczyło modeli tego producenta. Niewiele ustępują im Mercedesy (15,3%) i Audi (12%). Generalnie, największe ryzyko kradzieżowe dotyczy właśnie pojazdów klasy premium. Dla porównania – w przypadku Forda jest to 6,1%, a Volkswagena – 5,4% (choć te marki również znalazły się w pierwszej piątce). Większość skradzionych samochodów została wyprodukowana w latach 2016-2019 i właśnie na takie, 5-7-letnie, auta jest największy popyt. Najwięcej skradzionych samochodów pochodzi z 2016 roku – 12,4%.
Co 13. samochód miał cofnięty licznik
Spośród wszystkich pojazdów sprawdzonych przez carVertical w 2023 r. aż 7,5% miało cofnięty licznik przebiegu. Oznacza to, że w co trzynastej transakcji próbowano oszukać kupującego. Łączna liczba cofniętych kilometrów zarejestrowanych na platformie wyniosła 7,7 miliarda, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z 7,4 miliarda w poprzednim roku.
Ubiegłorocznym rekordzistą w cofnięciu licznika zostało volvo V70, którego przebieg został zmniejszony o oszałamiające 450 000 kilometrów. Można sobie wyobrazić, jaki był rzeczywisty przebieg tego samochodu przed manipulacją drogomierza.
Ranking marek, w których najczęściej cofa się licznik, otwiera Opel. Aż 14,3% wszystkich samochodów tego producenta miało sfałszowany przebieg. Za Oplem plasują się: Jeep (12,8%), Land Rover (11,4%), Lexus (10,8%) i Porsche (10,5%). Cofanie przebiegu jest powszechne wśród starszych samochodów. 13,8% wszystkich aut wyprodukowanych w 1995 roku miało przekręcony licznik, co statystycznie czyni ten rocznik najbardziej ryzykownym przy zakupie. Równie powszechne są oszustwa związane z przebiegiem w samochodach wyprodukowanych w latach 2012-2016, gdzie wskaźnik korekcji wynosi 11%.
Volkswagen Golf był najczęściej sprawdzany
Najczęściej wyszukiwanym modelem na platformie carVertical w 2023 roku był Volkswagen Golf (4,91% wszystkich pobranych raportów). Drugie miejsce zajęło BMW serii 3 (4,89%), a trzeci był Volkswagen Passat (3,8%). Kolejne miejsca zajmują: BMW serii 5 (3,7%) i Audi A4 (3,5%).
Jakie kolory preferujemy?
W 2023 roku najpopularniejszymi kolorami były: czarny (29,6%), szary (26,6%) i biały (18,8%). Udział takich kolorów, jak zielony, fioletowy czy żółty, rzadko przekraczał 1%.
Metodologia
Wszystkie dane opierają się na analizie zawartości platformy carVertical. W badaniu przeanalizowano informacje pochodzące z 26 różnych krajów: Wielkiej Brytanii, USA, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Włoch, Belgii, Węgier, Rumunii, Litwy, Łotwy, Estonii, Słowacji, Słowenii, Chorwacji, Ukrainy, Czech, Polski, Bułgarii, Serbii, Szwecji, Szwajcarii, Danii, Finlandii, Australii i Meksyku.
0 komentarzy dodaj komentarz