Fot. Ferodo
Poproszono 2000 ankietowanych kierowców o wyjaśnienie znaczenia 10 typowych kontrolek na desce rozdzielczej, prawie połowa nie potrafiła wyjaśnić funkcji kontrolki układu hamulcowego
W niektórych modelach samochodów stosuje się dodatkowe systemy ostrzegawcze, które aktywują się, kiedy grubość warstwy ciernej spadnie poniżej określonej granicy. Ferodo prezentuje popularne rozwiązania i tłumaczy ich zasadę działania.
Producenci samochodów zalecają okresową kontrolę stanu klocków hamulcowych przy każdym przeglądzie, czyli co 15-30 tys. km. Pomysł na dodatkową sygnalizację stanu klocków hamulcowych ma uzasadnienie, ponieważ może się zdarzyć, że klocki nie „wytrzymają” do następnego przeglądu. Powodów jest wiele – błąd mechanika, zmiana stylu jazdy kierowcy, zmiana warunków, w których porusza się samochód (np. jazda w górach) czy awaria układu hamulcowego. Sygnalizacja okaże się wtedy niezwykle pomocna.
Sygnalizatory blaszkowe
W starszych modelach samochodów, szczególnie tych budżetowych, producenci wyposażali klocki hamulcowe w sprężyste blaszki, które po zużyciu określonej grubości warstwy roboczej klocka zaczynały ocierać o tarczę i irytująco głośno hałasować.
Czujniki elektryczne/elektroniczne
Obecnie większość modeli samochodów jest wyposażona w czujniki elektryczne. Kiedy czujnik dotknie tarczy lub zbliży się do niej na odpowiednią odległość, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ostrzegawcza (w nowszych modelach aktywuje się odpowiedni komunikat komputera pokładowego).
Czujniki mogą być trwale zamontowane w klockach hamulcowych bądź kupuje się je oddzielnie i wpina w klocki w odpowiednich miejscach. Warto pamietać, że w wielu samochodach czujniki, które już raz zasygnalizowały zużycie klocka, nie nadają się do ponownego użycia. Do nowych klocków należy dokupić nowe czujniki (o ile nie znajdują się w zestawie).
Czujniki nie pokażą wszystkiego!
Obecność czujników zużycia klocków nie zwalnia oczywiście z obowiązku regularnej kontroli stanu klocków podczas przeglądów. Czujniki sygnalizują jedynie redukcję grubości warstwy ciernej, ale po pierwsze – nie zawsze znajdują się na wszystkich klockach (zwykle są montowane tylko na jednym klocku z każdej pary), a po drugie – nie wskazują zmiany struktury ciernej. Oznacza to, że jeśli warstwa cierna zacznie pękać, wykruszy się lub przegrzeje – czujnik tego nie zasygnalizuje, mimo że klocek kwalifikuje się do wymiany.
Zaskakujące wyniki statystyk Ferodo
Według ankiety, w której 2000 kierowców poproszono o wyjaśnienie znaczenia 10 typowych kontrolek na desce rozdzielczej, prawie połowa nie potrafiła wyjaśnić funkcji kontrolki układu hamulcowego. Oznacza to, że mimo obecności czujników zużycia klocków znaczna grupa kierowców nie zinterpretuje prawidłowo sygnałów ostrzegawczych z komputera pokładowego lub zestawu wskaźników!
Zapalenie się kontrolki klocków lub układu hamulcowego może oznaczać zużycie klocków, niski poziom płynu hamulcowego oraz inne awarie układu, np. ABS. Zależnie od marki i modelu pojazdu ikony kontrolek mogą być różne. Czasem klocki mają oddzielną kontrolkę, czasem kontrolka jest wspólna dla kilku układów. Jest to wystarczający powód, by dokładnie przeczytać instrukcję obsługi samochodu i przypomnieć sobie właściwe systemy ostrzegawcze.
Mimo ogromnego postępu w rozwoju motoryzacji, klocki hamulcowe pozostają nadal jednym z najważniejszych elementów w całym układzie hamulcowym. Można nawet powiedzieć, że ich rola zyskuje na znaczeniu, ponieważ współczesne samochody są coraz cięższe i rozwijają większe prędkości. Dotyczy to także pojazdów elektrycznych. Zarówno mechanik, jak i kierowca, powinni przestrzegać wszelkich zaleceń producentów w kwestii kontroli i obsługi układu hamulcowego. W praktyce sprowadza się to do znajomości znaczenia kontrolek na desce rozdzielczej, ich uważnej obserwacji, wykonywania regularnych przeglądów określonych harmonogramem oraz prawidłowej eksploatacji pojazdu (technika jazdy, która chroni przed przegrzaniem).
0 komentarzy dodaj komentarz