Fot. Auto Partner
Nawęglane tarcze hamulcowe i markowe klocki zapewniają znacznie większą od produktów standardowych odporność na fading
Elementy cierne w samochodach poddawane są działaniu bardzo wysokich temperatur. Częste operowanie pedałem hamulca może być przyczyną powstania zmęczenia cieplnego, tzw. fadingu.
Między klockiem i tarczą podczas hamowania powstaje poduszka gazów. Ma to ścisły związek z materiałem ciernym, z którego wyprodukowane są klocki hamulcowe. Im większe jest tarcie między elementami ciernymi, tym większa temperatura powstaje między nimi. Wytworzone ciepło powoduje zwiększenie ciś-nienia poduszki gazów, która skutecznie blokuje docisk klocka hamulcowego do tarczy. Trzeba pamiętać również o absorpcji ciepła przez płyn hamulcowy, ponieważ każdy ma określoną temperaturę wrzenia – jest to jedna z najważniejszych cech płynu hamulcowego.
Fading najczęściej występuje podczas długich zjazdów na górskich trasach. Również na autostradzie, choć tarcze przez cały czas chłodzone są przez pęd powietrza, może do niego dojść przy ostrym hamowaniu z dużej prędkości.
Jak unikać przegrzania?
Bardzo ważny jest styl jazdy. Gdy podróż odbywa się w górskim terenie, należy hamować silnikiem, co skutecznie odciąża układ hamulcowy. Podczas jazdy autostradowej należy pamiętać, aby po mocnym hamowaniu ostudzić układ hamulcowy, bo drugiej takiej próby żeliwne tarcze hamulcowe najprawdopodobniej nie wytrzymają. Zapewne nie doszłoby do ich pęknięcia, ale do przegrzania. O przegrzaniu świadczą fioletowe obszary na powierzchni tarczy. Taka tarcza hamulcowa ulega deformacji, co podczas hamowania skutkuje biciem na kole kierownicy. W nowoczesnych pojazdach coraz częściej stosuje się tarcze hamulcowe o dużych średnicach. Dla niwelowania zjawiska zmęczenia cieplnego ma to duże znaczenie. Większe rozmiary pozwalają lepiej odprowadzać ciepło z powierzchni tarczy oraz pozwalają montować większe zaciski hamulcowe. Dzięki zwiększonej średnicy powierzchnia cierna między klockiem a tarczą też jest większa, co czyni układ hamulcowy bardziej skutecznym.
W dzisiejszych samochodach średnice przednich tarcz powyżej 300 mm nikogo nie dziwią. Zdarza się, że w przypadku samochodów typu SUV z mocnymi silnikami tarcze przednie mają prawie 400 mm średnicy. Należy pamiętać, że pojazdy stają się coraz cięższe, a ich silniki oferują więcej mocy. Niestety, nawet minimalne przegrzanie tarczy hamulcowej powoduje jej bicie, a im większa średnica tarczy, tym bicie będzie bardziej odczuwalne. Rozwiązaniem tego problemu jest stosowanie tarcz hamulcowych, których budowa pozwala na pracę w wyższych temperaturach, jednocześnie nie powodując zmiany kształtu. Coraz częściej można znaleźć na rynku tarcze wysoko nawęglane. Dzięki zastosowaniu wyższej zawartości węgla i dodatkowych pierwiastków w składzie żeliwa mają one inną twardość i przewodność cieplną. Charakteryzują się również cichszą pracą oraz mniejszymi wibracjami podczas hamowania. Bardzo często producenci tarcz wysoko nawęglanych stosują dodatkowo powłoki antykorozyjne, zabezpieczające powierzchnie niewspółpracujące z elementem ciernym przed działaniem warunków atmosferycznych.
Cechy charakterystyczne wysoko nawęglanych tarcz hamulcowych:
Kilka faktów
Opracowanie na podstawie materiałów Auto Partner SA - wyłącznego dystrybutora części marki Quaro.
0 komentarzy dodaj komentarz