Po czteroletniej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa COVID-19 najważniejsze targi wyposażenia warsztatów i branży aftermarket, frankfurcka Automechanika, wróciły do swojej standardowej formuły. Według organizatorów imprezę odwiedziło ponad 78 tys. zwiedzających, a na stoiskach zaprezentowały się łącznie 2804 firmy z około 70 krajów świata.
Tegoroczną edycję targów podzielono na osiem tematycznych salonów – Accessories & Customizing (Akcesoria i tuningowanie), Body & Paint (Nadwozie i lakier), Car Wash & Care (Myjnia i pielęgnacja), Clasic Cars (Samochody klasyczne), Dealer & Workshop Management (Zarządzanie salonem i warsztatem), Diagnostics & Repair (Diagnostyka i naprawa), Electronics & Connectivity (Elektronika i okablowanie), Parts & Components (Części i komponenty). Podział ten dobrze oddaje rzeczywistą strukturę rynku aftermarket z jego składowymi, z którymi mamy do czynienia w praktyce. Był też bardo pomocny przy wytyczaniu planu zwiedzania targów w zależności od zainteresowań bądź specjalizacji firmy.
Na targach, oczywiście, nie mogło zabraknąć rozstrzygnięcia konkursu Innovation Awards. Oprócz nagród w głównych kategoriach, takich jak Części i rozwiązania technologiczne, Transmisja danych i okablowanie, Rozwiązania warsztatowe i serwisowe, Blacharstwo i lakiernictwo, Elektromobilność czy Pojazdy Użytkowe – została też przyznana, już po raz trzeci, nagroda w kategorii Green Award za rozwiązanie najbardziej zrównoważone pod względem ochrony środowiska.
Laureaci nagród Innovation Awards zostali wybrani spośród 133 kandydatów. Zgłoszone produkty i rozwiązania były oceniane przez międzynarodowy panel złożony z 14 ekspertów. Przeanalizowali oni różne kryteria, w tym stopień innowacyjności, opłacalność, łatwość obsługi, funkcjonalność, znaczenie dla rynku aftermarket, bezpieczeństwo i jakość, a także wspomniany wkład w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój.
W tym roku jury konkursu wyraźny nacisk położyło na cyfryzację oraz elektromobilność i zrównoważony rozwój. Wśród zwycięzców znalazły się inteligentne rozwiązania dla warsztatów i technologii motoryzacyjnej, w tym aplikacja, która umożliwia szybkie i niezawodne wyszukiwanie oraz zamawianie części zamiennych, obsługiwane przez Internet systemy do diagnostyki uszkodzeń, stacja szybkiego ładowania o maksymalnej mocy wyjściowej 240 kW, system redukcji momentu hamowania oraz kolorowy skaner bluetooth, mogący identyfikować kolory i wykorzystywać dane do dostarczania właściwej formuły dopasowania farby w ciągu kilku sekund.
Wśród nagrodzonych urządzeń znalazł się również system regeneracji uszkodzonych samochodów elektrycznych, który pomaga oszczędzać zasoby planety. Produkt ten o nazwie LiBa®Rescue firmy GelKoh jest podwójnym laureatem, zdobył bowiem nie tylko nagrodę Green Award ale również Innovation Award w kategorii Workshop & Service Solutions.
Nastroje
Tradycyjnie już, wiele firm prezentowało na targowych stoiskach swoje premierowe produkty. Jak się można domyślić, wśród nowości przeważały rozwiązania zbieżne z obecnie panującymi trendami, w tym szeroko rozumianą elektromobilnością. Niemal każdy wystawca starał się pokazać coś, co mogłoby się wpisać w ten czy w inny sposób w aktualną tendencję. Elektromobilność zdominowała też większość odbywających się przy okazji targów konferencji i organizowanych na stoiskach spotkań ze specjalistami, klientami i prasą.
Z lewej: stoisko Delphi Technologies, z prawej: konferencja prasowa ZF Aftermarket na targach Automechanika 2022
Od zawsze, targi Automechanika były miejscem branżowych spotkań i biznesowych rozmów – nie inaczej było i w tym roku. Jednak po czteroletniej przerwie, widać było, zarówno wśród zwiedzających, jak i wystawców, dużo większą radość z bezpośrednich rozmów. Jedni i drudzy podkreślali ten aspekt osobistego spotkania z dawno niewidzianymi partnerami biznesowymi niemal w każdej rozmowie. Spore grono osób zastanawiało się też nad przyszłością targów. Wśród naszych rozmówców dominował pogląd, że kluczowa będzie tu kolejna edycja, która nie będzie już pierwszą po pandemicznej przerwie, i dzięki temu widoczny stanie się trend dotyczący rozwoju tej największej branżowej imprezy.
Co ciekawego na stoiskach?
Trudno w tak krótkim materiale zawrzeć całokształt niezmiernie bogatej oferty produktów, systemów i rozwiązań zaprezentowanych we Frankfurcie na ponad 2800 stoiskach i towarzyszących imprezie eventach. Nie było też fizycznej możliwości, aby nasza redakcja dotarła na każde z nich i porozmawiała z przedstawicielami każdej firmy z osobna. Dlatego w naszej fotorelacji skupimy się na wybranych trendach i produktach, które najsilniej przykuły naszą uwagę.
Stanowisko firmy Bosch do badania emisji cząstek stałych przez silnik Diesla
Elastyczny kabel firmy Bosch do ładowania elektryków
Przegląd nowości zacznijmy od imponującej rozmachem ekspozycji firmy Bosch. Z najważniejszych nowych produktów wymienić tu należy urządzenie do badania emisji cząstek przez silniki Diesla, przygotowany dla mechaników tablet warsztatowy Bosch DCU 120 oraz nowe urządzenie do testowania i ładowania akumulatorów Bosch BAT 6120. Ciekawostką był też specjalny elastyczny kabel do ładowania samochodów elektrycznych.
Eksponaty firmy Mahle. Z lewej: Battery PRO Solution, z prawej: sprzeęt do kalibracji systemów wspomagania kierowcy ADAS
Na zlokalizowanym obok stoisku firmy Mahle wyróżniał się kompletny system urządzeń do sprawdzania i dokładnego analizowania kondycji akumulatorów montowanych w samochodach elektrycznych – Mahle Battery PRO Solution. Składa się on z trzech analizatorów, E-Scan, E-Health, E-Care, które pozwalają na pełny zakres diagnostyki – od prostej, do zaawansowanej. Tego typu sprzęt będzie wkrótce niezbędny do oceny wartości samochodu elektrycznego sprzedawanego na rynku wtórnym, jako że wartość ta zależy przede wszystkim od stanu baterii.
Na stoisku Petronas uwagę zwiedzających przyciągał bolid Formuły 1
Skoro jesteśmy przy samochodach elektrycznych, to warto zwrócić uwagę na, zdawałoby się nietypową dla firmy olejowej, ofertę. Otóż koncern Petronas przedstawił odświeżoną linię płynów eksploatacyjnych do akumulatorów stosowanych w samochodach elektrycznych – Petronas iona. Oprócz tego prezentowane były oleje Syntium. Producent pochwalił się też nowymi, ekologicznymi opakowaniami Bag-in-a-Box, które wykorzystują do 92% mniej tworzyw sztucznych.
Stoisko Orlen Oil
Tuż obok, Orlen Oil prezentował na swym targowym stoisku ofertę najnowszych produktów, a wśród nich przeznaczony do współczesnych, ekologicznych silników olej Platinum Max Expert LL 0W-20 o niskiej lepkości. Z nowości prezentowany był również Platinum Ultrol Fuel Economy 5W-30 przeznaczony do silników Diesla.
Z lewej : rototypowy miernik poprawności działania zacisków elektrycznych firmy Texa,
z prawej: Texa NP-01 – system do analizy spalin
Firma Texa, producent wyposażenia diagnostycznego, z nowości pokazała m.in. przenośne rozwiązanie do kalibracji kamer samochodowych CCS 2 Dynamics i system do kalibracji radarów i lidarów wykorzystywanych w nowoczesnych samochodach i ciężarówkach. Na targach swoją światową premierę miał system analizatora spalin Texa NP 01.
Kierunek przyszłość
W tym roku, na ogromnym stoisku w hali Forum, grupa Schaeffler zaprezentowała swoją wizję rozwiązań przyszłości. Wyraźnie było widać zaangażowanie firmy w rozwój technologii związanej z napędami elektrycznymi. Niektóre tego typu systemy, jak moduł aktywnego stabilizatora, dostępne są już na aftermarketowym rynku. Tegoroczną nowością były sterowane elektrycznie kolumny zawieszenia. Pozwalają one na skręt koła z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Jedną z najbardziej interesujących nowości zaprezentowanych na stoisku Schaefflera był system wsparcia warsztatów on-line. W razie problemów z jakąkolwiek naprawą mechanik może nawiązać wideopołączenie z gorącą linią, zaznaczyć na ekranie tabletu lub smartfona, z czym ma problem, i uzyskać w czasie rzeczywistym (!) pomoc inżyniera specjalisty podczas naprawy.
Z lewej: gorąca linia Schaeffler – widok panelu systemu od strony pracownika udzielającego pomocy
z prawej: nowa usługa firmy Schaeffler – gorąca linia ze specjalistą pomagająca rozwiązać
pojawiające się podczas naprawy, nietypowe problemy
Z lewej: sterowane elektrycznie kolumny zawieszenia Schaeffler, z prawej: regenerowane zaciski do Tesli na stoisku firmy Budweg
Trendom elektryfikacji poddają się również, tak wydawałoby się „mechaniczne” firmy, jak Budweg. Na swoim targowym stoisku firma zaprezentowała regenerowane zaciski, zestawy naprawcze zacisków i moduły elektrycznego hamulca postojowego EPB. Co ciekawe, wśród nich znalazły się regenerowane zaciski hamulcowe do… Tesli. Podczas rozmowy przedstawiciele firmy podkreślali ekologiczne aspekty regeneracji części.
Premiera ekologicznych zestawów tarcz hamulcowych i klocków Greenance Kit firmy Brembo
Z kolei firma Brembo zaprezentowała istotną z punktu widzenia ekologii nowość. Chodzi o zestaw odpowiednio dobieranych, spasowanych ze sobą tarcz i klocków hamulcowych Greenance Kit Concept. Zestaw taki redukuje podczas hamowania emisję szkodliwych dla środowiska i człowieka zawieszonych cząstek stałych PM2.5 i PM 10 o około 80%!
Szeroka oferta
Po przejęciu przez firmę Faurecia, Hella zyskała dostęp do wielu nowych obszarów produktowych. Na targach Automechanika 2022 Hella przygotowała wspólne stoisko wraz ze swoimi partnerami zrzeszonymi pod marką Forvia. Wśród premier tej grupy producentów wymienić można analizator spalin Hella Gutmann HG4-PCK czy kity naprawcze do samodzielnej naprawy zestawów wydechowych przygotowane przez Faurecię – Easy2Fit. Nie zabrakło całej gamy czujników i radarów będących elementami systemów autonomizacji jazdy, części do samochodów elektrycznych i oświetlenia.
Z lewej: system zespolonego oświetlenia firmy Hella, z prawej: analizator spalin Hella Gutmann HG4-PCK
Z lewej: zestaw do samodzielnej naprawy układu wydechowego Faurecja Easy2Fit, z prawej: systemy czujników firmy Hella
Together in Motion to rozwijana od pewnego czasu strategia rozwiązań firmy ZF Aftermarket mających poprawić bezpieczeństwo i jakość produktów dostępnych na rynku aftermarket. Na targach Automechanika firma ta zaprezentowała między innymi miechy zawieszenia Sachs, sprężarki zawieszenia pneumatycznego Wabco oraz zestaw TRW do naprawy zacisków hamulcowych. Ten ostatni zawiera 228 oryginalnych części zamiennych TRW do najczęściej używanych zacisków, a w jego skład wchodzą trzpienie prowadzące, mieszki, śruby, osłony przeciwpyłowe i smar. Z kolei nowy produkt marki Sachs dostępny jest dla pojazdów z oddzielnie występującymi sprężynami i amortyzatorami. Takie rozwiązania występują w wielu modelach samochodów takich marek, jak Audi, BMW, Mercedes-Benz czy Citroën.
Z lewej: moduł EBB firmy ZF TWR, z prawej: moduł Komunikacji Proconect ZF
Z lewej: poduszki powietrzne ZF SACHS, z prawej: radar obrazowania firmy ZF
ZF Aftermarket wprowadza również nowości do koncepcji promowanych przez siebie usług. Na targach Automechanika miał bowiem premierę nowy moduł, ZF [pro]Tech e-Power Expert do konceptu warsztatowego ZF [pro]Service oraz ZF [pro]Academy, związany z elektromobilnością.
Oświetlenie
Osram swoją targową ekspozycję skupił wokół źródeł światła do samochodów, ze szczególnym uwzględnieniem systemów LED. W ofercie firmy znalazły się zamienniki LEDriving HL, ładowarki i boostery do akumulatorów, kompresory, lampy warsztatowe, kable rozruchowe oraz, co może być zaskoczeniem, kamera-rejestrator jazdy. Na stoisku zobaczyć można też było całą gamę LED-barów posiadających już homologację.
Z lewej: Prezentacja zamienników zarówek H7 LEDriving HL na stoisku firmy OSRAM;
z prawej: nowa paleta zamienników Philips LED-HL
Philips z kolei bardzo mocno promował na targach szeroki asortyment retrofitów LED – serię Philips LED-HL, zastępujących żarówki halogenowe do głównych reflektorów w pojeździe. Jak podkreślali przedstawiciele producenta, ważne jest, aby zamiennik idealnie wpasowywał się wymiarami i kształtem w formę i gabaryty tradycyjnej żarówki halogenowej. Dzięki temu w Niemczech i kilku innych krajach Europy wybrane modele retrofitów Philipsa zostały dopuszczone do stosowania na drogach publicznych. Bardzo ciekawie prezentowała się też nowa gama LED-barów, które również pochwalić się mogą homologacją drogową.
Oferta lamp warsztatowych Philipsa została w istotny sposób zmodyfikowana. Pojawiły się jaskrawe kolory obudów, które pomagają, rzutem oka, szybko znaleźć lampę. Na życzenie można też, w zależności od modelu, taki reflektor wyposażyć w nadajnik Bluetooth, który przyspieszy cały proces lokalizacji urządzenia. Producent wprowadził też silne magnesy, a także dodatkowe oświetlenie UV, pomagające np. zlokalizować wycieki płynów czy odczytać nieczytelne oznaczenia na przewodach, a także oświetlenie zgodne ze standardem CRI 95 obowiązującym przy doborze kolorów w zakładach lakierniczych.
Z lewej: ekspozycja systemów wydechowych na stoisku firmy Kaliński Układy Wydechowe, z prawej: stoisko targowe firmy Varta
Z lewej: przekrój przez konstrukcję samochodu hybrydowego prezentowany na stoisku firmy AISIN,
z prawej: na stoisku firmy Gates znalazła się między innymi nowa oferta pasków napędowych
To tylko część nowości, jakie można było zobaczyć na tegorocznych targach Automechanika. Mamy jednak nadzieję, że przedstawiona tu garść refleksji i spostrzeżeń przybliżyła naszym Czytelnikom obraz pierwszej popandemicznej odsłony tej największej na świecie imprezy związanej z rynkiem aftermarket. A na kolejne targi we Frankfurcie wybierzemy się już za dwa lata.
dr inż. Marcin Bieńkowski
0 komentarzy dodaj komentarz