strona główna Wyposażenie Narzędzia Clas - rozwiązania dla profesjonalnego serwisu
2024-10-24, ostatnia aktualizacja 2024-10-24 10:38

Narzędzia Clas - rozwiązania dla profesjonalnego serwisu

Wymiana osłony przegubu zewnętrznego

NTN

Wymiana osłony przegubu zewnętrznego

Opierając się na wieloletnim doświadczeniu w produkcji części, technicy NTN zauważyli niepokojącą prawidłowość, polegającą na niewłaściwym użyciu narzędzi, w konsekwencji której dochodzi często to usterek nowo zakupionych części. Firma NTN wprowadziła na rynek narzędzia opracowane wspólnie z firmą CLAS i dostosowane do wymiany oraz montażu części sprzedawanych przez NTN. Jest to gama 130 narzędzi.

W trakcie wymiany osłony przegubu zewnętrznego lub samego przegubu może dochodzić do uszkodzenia półosi lub przegubu przez pierścień zabezpieczający.

Zadaniem pierścienia jest zapobiegać zsuwaniu się przegubu z półosi. W niektórych autach francuskich konstrukcja przegubu uniemożliwia jego demontaż z półosi, tym samym zachodzi konieczność wymiany całej półosi. Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji wydaje się pocięcie przegubu i demontaż w częściach.

Sposobem na obejście tego problemu może być montaż osłony elastycznej, naciąganej przez przegub. Jest to rozwiązanie doraźne, ze względu na podatność materiału osłony na odkształcenie. O ile osłona wykonana z termoplastu utrzymuje swój kształt, o tyle osłona gumowa przy większej prędkości obrotowej może, pod wpływem siły odśrodkowej, rozszerzać się jak balon, co prowadzi do wypłynięcia smaru z przegubu, a w efekcie - do utraty smarowania lub uszkodzenia tej osłony o elementy zawieszenie lub układu hamulcowego.

Kolejnym etapem po rozdzieleniu elementów jest dokładne wyczyszczenie przegubu (o ile nie podlega on wymianie) i nasunięcie nowej osłony (nabicie przegubu na wieloklin półosi).

Pierścień zabezpieczający jest zwykle wyraźnie szerszy od wieloklinu. Przy zdemontowanej półosi nie jest to problemem, ale przy naprawie „na aucie” może dojść do podwinięcia pierścienia. W efekcie pierścień ulegnie zniszczeniu i uszkodzi się wieloklin półosi.

Aby temu problemowi zapobiec, NTN we współpracy z firmą CLAS opracowały narzędzie do zaciskania pierścienia zabezpieczającego. Ma ono oznaczenie OM 8024.

Narzędzie to ma formę szczypiec Morse’a, do których montuje się pary półpierścieni dobranych względem średnicy półosi. W zestawie znajdują się 4 pary półpierścieni

Kleszcze z zamontowanym pierścieniem

Po dobraniu odpowiedniego zestawu półpierścieni, nakłada się je na półoś i zaciska pierścień zabezpieczający w rowku. Daje to gwarancję szybkiego i bezpiecznego montażu przegubu.

Kiedy wieloklin przegubu wsunie się na pierścień, należy usunąć narzędzie, pamiętając o napełnieniu przegubu i osłony odpowiednią ilością smaru. Firma NTN do swoich wyrobów zawsze dodaje wszystkie potrzebne elementy montażowe, w tym smar o zalecanej przez producenta specyfikacji i ilości.

Innym narzędziem przydatnym w codziennej pracy jest OM 4141 służące do kontroli stanu paska rozrządu w silnikach Pure Tech.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2