Pierwszy na świecie czujnik prędkości ASB powstał w latach 90. Takim rozwiązaniem zaczęto zastępować wcześniej używaną technologię pasywną. Aktywny czujnik z enkoderem magnetycznym dostarcza sygnał cyfrowy i określa prędkość obrotową koła. Ten czujnik, który powstał według konceptu SNR zapoczątkował proces prac, owocujący obecnie gamą 1500 czujników oferowanych przez firmę NTN.
Całość półtoratysięcznej oferty dostępnych czujników jest pogrupowana w siedmiu głównych rodzinach produktowych. To dzięki takim elementom współczesne pojazdy są nie tylko bezpieczniejsze, ekonomiczniejsze, ale także bardziej komfortowe i zgodne z potrzebami ekologii.
Zrównoważony rozwój i zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska są dla firmy NTN ważnym elementem jej działalności i procesów produkcyjnych. Dzięki doświadczeniu swojej kadry inżynierskiej wprowadza na rynek czujniki, które są w stanie sprostać wysokim standardom w zakresie elektryfikacji, wydajności i wymogów środowiskowych oraz bezpieczeństwa.
Portfolio czujników NTN zapewne będzie się poszerzać nadal i pokrywać rosnące zapotrzebowanie rynku. Natomiast w jej obecnej ofercie jest siedem typów czujników, których rola jest opisana w tej publikacji.
Czujnik prędkości ASB
Łożysko koła z systemem ASB® jest wyposażone w uszczelniacz zespolony z enkoderem magnetycznym, który dzięki temu czujnikowi dostarcza sygnał cyfrowy, określający prędkość obrotową koła. Sygnał ten odczytywany jest przez komputer pojazdu, co pozwala na sterowanie systemami takimi jak ABS®, ESC, HHS czy PDC. Rozwiązanie to ma wiele zalet, między innymi jest to możliwość zmierzenia prędkości koła od zera, oszczędność przestrzeni oraz mniejsza jego waga, ułatwiony montaż i standaryzację komponentów.
Czujnik ciśnienia spalin EGP
Jest to element kontroli emisji spalin w silnikach wysokoprężnych. Ten czujnik mierzy różnicę ciśnienia spalin między wlotem i wylotem filtra cząstek stałych w stosunku do ciśnienia atmosferycznego. Pomiar ten ma kluczowe znaczenie do monitorowania stanu nasycenia filtra cząstek stałych i dostarczania dokładnych informacji do systemu zarządzania silnikiem.
W układach z filtrem cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) ten czujnik różnicy ciśnień, mierzy ciśnienie przed i za filtrem i pomaga określić optymalny czas regeneracji filtra. Ma zapewniać skuteczne oczyszczanie z nagromadzonych cząstek. Jego zadanie to utrzymanie emisji cząstek stałych z silnika wysokoprężnego na poziomie zgodnym z normami środowiskowymi
Czujnik położenia wału korbowego CKP
Jest niezbędny do określenia prędkości obrotowej silnika i położenia wału korbowego. Zazwyczaj jest on montowany w pobliżu koła korbowego na kole zamachowym. Ruch obrotowy tego koła zębatego powoduje zmiany w polu magnetycznym, generując sygnały napięciowe, które są przesyłane do jednostki sterującej silnika (ECU). Na podstawie tych sygnałów ECU oblicza prędkość obrotową silnika i położenie wału korbowego, które są niezbędne do wtrysku paliwa i synchronizacji zapłonu.
Czujnik położenia wałka rozrządu CMP
Odpowiada za prawidłowe działanie silnika. Jest umieszczony na wałku rozrządu lub jego kole pasowym, a jego zadaniem jest informowanie jednostki sterującej silnika o dokładnym położeniu kątowym i umożliwienie zarządzania wtryskiem i zapłonem dla każdego cylindra. W połączeniu z czujnikiem TDC (Top Dead Centre), CMP umożliwia ECU określenie fazy tłoków i kolejność zapłonu, wymagane do uruchomienia silnika.
Zarówno w przypadku czujnika położenia wału korbowego jak i wału rozrządu w ofercie NTN znajdują się dwa typy tych czujników:
Czujnik temperatury spalin EGT
Ten rodzaj czujnika jest niezbędny do ochrony elementów układu wydechowego przed krytycznym przegrzaniem. Ponieważ silniki w nowych samochodach stały się czystsze, bardziej ekonomiczne i mocniejsze, technologia czujników również musiała stać się bardziej wyrafinowana, aby sprostać tym nowym wymaganiom.
Czujniki EGT, pierwotnie zaprojektowane do ochrony katalizatora, obecnie odgrywają kluczową rolę w ochronie wszystkich elementów układu wydechowego. Mają one postać czujników podłączonych do przewodu wydechowego, mierzących temperaturę gazów przed lub za turbosprężarką albo filtrem cząstek stałych. Dane o temperaturze są przesyłane do sterownika silnika. Dostarczając dokładnych informacji na temat temperatury gazów spalinowych, czujniki te pomagają regulować pracę silnika w celu zmniejszenia emisji i poprawy efektywności spalania, maksymalizując wydajność i żywotność silnika oraz dbając o środowisko.
Czujnik temperatury płynu chłodzącego CTS
Jest nazywany również czujnikiem temperatury silnika (ETS) i pełni niezwykle ważne zadanie w zapewnieniu jego płynnego działania monitorując temperaturę płynu chłodzącego. Przekazuje on informacje do jednostki sterującej silnika (ECU), która odpowiednio dostosowuje czas wtrysku i kąt zapłonu, aby utrzymać optymalną wydajność i zapobiec przegrzaniu. Natomiast CTS może również wyświetlać temperaturę na desce rozdzielczej pojazdu w przypadku przegrzania i sygnalizować o nieprawidłowościach. Czujniki temperatury płynu chłodzącego mogą być aktywne lub pasywne, a każdy z nich oferuje określone korzyści pod względem dokładności i reakcji.
Czujnik ciśnienia w kołach TPMS
System TPMS odpowiada za monitorowanie poziomów ciśnienia w oponach pojazdów. Umożliwia on stałą kontrolę ogumienia, a w razie wykrycia spadku ciśnienia o tym sygnalizuje. Rozróżniamy dwa takie systemy:
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz