Półoś napędowa jest przegubowym elementem pojazdu, przenoszącym moment obrotowy i ruch obrotowy z napędu na przednie lub tylne koło albo na wszystkie cztery koła, jeżeli samochód ma tego rodzaju napęd. Podczas jazdy półosie podlegają dużym naprężeniom. Dwa przeguby homokinetyczne – jeden od strony koła, drugi od strony mechanizmu różnicowego – pozwalają na uzyskanie tej samej prędkości obrotowej niezależnie od tego, w jakim położeniu i pod jakim kątem się one znajdują.
Rozmiar przegubów i długość półosi napędowej są zależne od konstrukcji pojazdu i poziomów momentu obrotowego, który ma zostać przeniesiony z napędu na koła.
NTN produkuje wszystkie rodzaje klasycznych przegubów, wykorzystując konstrukcję sześciokulową od strony koła i od strony mechanizmu różnicowego. Dla niektórych zastosowań może być używany przegub trójramienny od strony mechanizmu różnicowego. Firma NTN opracowała i opatentowała również serię przegubów ośmiokulowych (EBJ i EDJ) wykorzystywanych przez producentów OEM. Zaprojektowanie tych nowych produktów można przypisać ciągle wzrastającym wymaganiom producentów i właścicieli pojazdów, dla których komfort, redukcja emisji CO2 i wydajność stanowią trzy główne wymagania w projektowaniu i rozwoju.
Przeguby typu EBJ od strony koła (przeguby konwencjonalne)
Budowa: zewnętrzny pierścień z pierścieniem wewnętrznym, koszyczek, kule stalowe i osłona.
Przeguby typu EDJ od strony mechanizmu różnicowego (przeguby z kompensacją wzdłużną)
Budowa: pierścień zewnętrzny, osłona i przegub trójramienny (lub dla przegubów kulowych: pierścień wewnętrzny, koszyczek i kule).
Piasta przegubu PCS (wielowypusty łączone poprzez wprasowanie)
Ten rodzaj przegubu pozwala na tworzenie bardziej kompaktowych elementów, co pomaga obniżyć wagę półosi napędowej, a to z kolei prowadzi do redukcji zużycia energii i emisji CO2.
Charakterystyka podzespołu
Poprawna praca półosi napędowej zależy od jakości przegubów. Do produkcji wszystkich półosi napędowych oraz przegubów homokinetycznych CVJ firma NTN używa wyłącznie komponentów o wysokiej jakości od producentów OEM.
Uwaga! Nakrętki, śruby, sworznie, pierścienie Segera itp. nie nadają się do ponownego użytku. Używanie nieoryginalnych komponentów może być niebezpieczne, ponieważ nie zostały one zatwierdzone ani przetestowane przez producenta OEM.
Zwiększająca się sprzedaż pojazdów typu SUV i pick-up wraz ze wzrastającym parkiem pojazdów w krajach rozwijających się wpływają na zwiększenie zapotrzebowania na półosie napędowe z przegubem homokinetycznym.
Firma NTN oferuje gamę trzech produktów CVJ:
Półoś napędowa DK jest kompletna, gotowa do montażu i obejmuje:
Przegub zewnętrzny z osłoną (OJK) jest wstępnie zmontowany i obejmuje:
Osłony przegubów
Zestaw osłon przegubów OBK zawiera: osłonę, opaski, pierścienie Segera, smar, nakrętki i podkładki.
Zestaw osłon przegubów wewnętrznych IBK zawiera: osłonę, opaski, sprężyny, zaślepki i nakrętki lub śruby, jeśli są wymagane.
Firma NTN przeprowadza badania stanowiskowe w swoich własnych ośrodkach badawczych, zgodnie z wymogami międzynarodowymi i wymaganiami klienta. Kompletna półoś napędowa przechodzi wiele różnych prób opisanych poniżej:
Ponieważ osłony są najbardziej wrażliwymi komponentami półosi napędowej, przeprowadza się kilka rodzajów badań, aby upewnić się, że działają one poprawnie:
W czasie serwisowania pojazdu półosie powinny zostać sprawdzone pod kątem:
1) nietypowych odgłosów stukania podczas skręcania do oporu;
2) ogólnego stanu powierzchni narażonych na oddziaływanie środowiska (rdza na półosi i przegubach);
3) stanu opasek zaciskowych;
4) stanu osłon, a także pęknięć, dziur lub nacięć oraz wyciekającego smaru;
5) braku luzu wzdłużnego w przegubach od strony koła i od strony mechanizmu różnicowego.
Przy wymianie należy przestrzegać instrukcji obsługi i montażu producenta pojazdu oraz stosować odpowiednie narzędzia.
Uwaga: Możesz wygrać jeden z trzech zestawów nagród ufundowanych przez firmę NTN Europe biorąc udział w sierpniowym konkursie. Zapraszamy na stronę z pytaniami konkursowymi
0 komentarzy dodaj komentarz