strona główna Zespoły napędowe Przeguby homokinetyczne NTN
2024-06-18, ostatnia aktualizacja 2024-06-18 10:54

Przeguby homokinetyczne NTN

Badanie kompletnych półosi napędowych na stanowisku testowym

NTN

Badanie kompletnych półosi napędowych na stanowisku testowym

Półoś napędowa jest przegubowym elementem pojazdu, przenoszącym moment obrotowy i ruch obrotowy z napędu na przednie lub tylne koło albo na wszystkie cztery koła, jeżeli samochód ma tego rodzaju napęd. Podczas jazdy półosie podlegają dużym naprężeniom. Dwa przeguby homokinetyczne – jeden od strony koła, drugi od strony mechanizmu różnicowego – pozwalają na uzyskanie tej samej prędkości obrotowej niezależnie od tego, w jakim położeniu i pod jakim kątem się one znajdują.

Rozmiar przegubów i długość półosi napędowej są zależne od konstrukcji pojazdu i poziomów momentu obrotowego, który ma zostać przeniesiony z napędu na koła.

NTN produkuje wszystkie rodzaje klasycznych przegubów, wykorzystując konstrukcję sześciokulową od strony koła i od strony mechanizmu różnicowego. Dla niektórych zastosowań może być używany przegub trójramienny od strony mechanizmu różnicowego. Firma NTN opracowała i opatentowała również serię przegubów ośmiokulowych (EBJ i EDJ) wykorzystywanych przez producentów OEM. Zaprojektowanie tych nowych produktów można przypisać ciągle wzrastającym wymaganiom producentów i właścicieli pojazdów, dla których komfort, redukcja emisji CO2 i wydajność stanowią trzy główne wymagania w projektowaniu i rozwoju.

Różne rodzaje produktów

Przeguby typu EBJ od strony koła (przeguby konwencjonalne)
Budowa: zewnętrzny pierścień z pierścieniem wewnętrznym, koszyczek, kule stalowe i osłona.

Przeguby typu EDJ od strony mechanizmu różnicowego (przeguby z kompensacją wzdłużną)
Budowa: pierścień zewnętrzny, osłona i przegub trójramienny (lub dla przegubów kulowych: pierścień wewnętrzny, koszyczek i kule).

Piasta przegubu PCS (wielowypusty łączone poprzez wprasowanie)
Ten rodzaj przegubu pozwala na tworzenie bardziej kompaktowych elementów, co pomaga obniżyć wagę półosi napędowej, a to z kolei prowadzi do redukcji zużycia energii i emisji CO2.

Charakterystyka podzespołu
Poprawna praca półosi napędowej zależy od jakości przegubów. Do produkcji wszystkich półosi napędowych oraz przegubów homokinetycznych CVJ firma NTN używa wyłącznie komponentów o wysokiej jakości od producentów OEM.

Uwaga! Nakrętki, śruby, sworznie, pierścienie Segera itp. nie nadają się do ponownego użytku. Używanie nieoryginalnych komponentów może być niebezpieczne, ponieważ nie zostały one zatwierdzone ani przetestowane przez producenta OEM.

Zwiększająca się sprzedaż pojazdów typu SUV i pick-up wraz ze wzrastającym parkiem pojazdów w krajach rozwijających się wpływają na zwiększenie zapotrzebowania na półosie napędowe z przegubem homokinetycznym.

Produkty dla rynku niezależnego

Firma NTN oferuje gamę trzech produktów CVJ:

  • półoś napędowa kompletna,
  • przegub zewnętrzny,
  • zestaw osłon przegubów.

Półoś napędowa DK jest kompletna, gotowa do montażu i obejmuje:

  • całkowicie zmontowaną półoś;
  • elementy montażowe, takie jak nakrętki, śruby, klamry itp.

Przegub zewnętrzny z osłoną (OJK) jest wstępnie zmontowany i obejmuje:

  • zewnętrzny pierścień zmontowany (z pierścieniem wewnętrznym, koszyczkiem i kulami, ewentualnie z pierścieniem ASB® i pokrywą przeciwpyłową);
  • elementy montażowe, takie jak nakrętki, śruby, klamry;
  • odpowiedni zestaw osłony z opaskami, pierścieniami Segera i smarem;
  • pierścień ustalający od strony mechanizmu różnicowego.

Osłony przegubów
Zestaw osłon przegubów OBK zawiera: osłonę, opaski, pierścienie Segera, smar, nakrętki i podkładki.

Zestaw osłon przegubów wewnętrznych IBK zawiera: osłonę, opaski, sprężyny, zaślepki i nakrętki lub śruby, jeśli są wymagane.

Testy i serwis

Firma NTN przeprowadza badania stanowiskowe w swoich własnych ośrodkach badawczych, zgodnie z wymogami międzynarodowymi i wymaganiami klienta. Kompletna półoś napędowa przechodzi wiele różnych prób opisanych poniżej:

  • Próby wytrzymałościowe i zmęczeniowe są przeprowadzane na półosi kompletnej, a także na przegubach zewnętrznych i wewnętrznych, drążkach łączących (pustych i pełnych), przegubach trójramiennych, wielowypustach i połączeniach spawanych.
  • Statyczne lub quasistatyczne badania wytrzymałościowe (pojazd podjeżdżający pod krawężnik z pełnym wychyleniem kół).
  • Badania bezpieczeństwa, ważne dla producentów pojazdów (badanie to symuluje zbyt szybkie zwolnienie sprzęgła, co powoduje poślizg koła).
  • Badania wibracji i hałasu (NVH): badanie to jest rzadko przeprowadzane przez producentów OEM półosi napędowych. Dzięki badaniu można upewnić się, że wał napędowy działa poprawnie pod względem akustycznym, co pomaga utrzymać hałas i wibracje w pojeździe na poziomie minimalnym. Wykwalifikowani technicy firmy NTN rutynowo przeprowadzają takie badania, aby pomóc utrzymać wysoką jakość produktów CVJ.

Ponieważ osłony są najbardziej wrażliwymi komponentami półosi napędowej, przeprowadza się kilka rodzajów badań, aby upewnić się, że działają one poprawnie:

  • badania trwałości i wytrzymałości na ekstremalne temperatury (od -40°C do +135°C, dla niektórych zastosowań może być to +165°C);
  • badania dylatacyjne do zmierzenia odkształcenia osłony ze względu na siłę odśrodkową.

Wymiana

W czasie serwisowania pojazdu półosie powinny zostać sprawdzone pod kątem:
1) nietypowych odgłosów stukania podczas skręcania do oporu;
2) ogólnego stanu powierzchni narażonych na oddziaływanie środowiska (rdza na półosi i przegubach);
3) stanu opasek zaciskowych;
4) stanu osłon, a także pęknięć, dziur lub nacięć oraz wyciekającego smaru;
5) braku luzu wzdłużnego w przegubach od strony koła i od strony mechanizmu różnicowego.

Przy wymianie należy przestrzegać instrukcji obsługi i montażu producenta pojazdu oraz stosować odpowiednie narzędzia.

Uwaga: Możesz wygrać jeden z trzech zestawów nagród ufundowanych przez firmę NTN Europe biorąc udział w sierpniowym konkursie. Zapraszamy na stronę z pytaniami konkursowymi



Tagi

przegub  NTN 



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2