ZF Aftermarket
Amortyzatory Sachs zapewniają wysoką wydajność, co przekłada się na dobrą przyczepność i lepsze prowadzenie pojazdu
Amortyzatory, jako elementy tłumiące zawieszenia, są jedną z najważniejszych części odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zużyte lub uszkodzone mogą stać się przyczyną licznych zagrożeń. Wydłużają one drogę hamowania i wpływają negatywnie na działanie systemów wspomagających kierowcę. Ich regularna kontrola jest bardzo ważna.
Podobnie jak wszystkie części eksploatacyjne w samochodzie, amortyzatory ulegają zużyciu – ich żywotność jest ograniczona. W okresie eksploatacji amortyzatora jego siła tłumienia maleje. Kierowcy zazwyczaj nie zauważają postępującego procesu zużywania, ponieważ z czasem przyzwyczajają się do zmian w prowadzeniu pojazdu. Jedynie warsztat może sprawdzić stan amortyzatorów i wykryć wszelkie usterki. Eksperci ZF Aftermarket radzą, kiedy należy je wymienić i jak prawidłowo zamontować.
Właściwy czas na wymianę
Amortyzatory należy systematycznie kontrolować i wymieniać, jeżeli ich uszkodzenia zostaną rozpoznane przez mechanika. W ten sposób można uniknąć zagrożeń dla bezpieczeństwa jazdy oraz wysokich ewentualnych kosztów napraw powypadkowych. Trzeba pamietać, że niesprawne amortyzatory powodują zużycie innych elementów pojazdu, zwłaszcza opon, sprężyn, elementów układu zawieszenia i kierowniczego. Negatywnie wpływają również na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów ze względu na wydłużoną drogę hamowania, nieprawidłowe działanie systemu ABS i innych systemów bezpieczeństwa czynnego, a także zwiększoną tendencję do powstawania poślizgu pojazdu.
Przyczyny uszkodzeń
Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń amortyzatorów bywają wypadki i błędy montażowe. Nawet niewielka kolizja może doprowadzić do przesunięcia się punktów montażowych amortyzatora w zawieszeniu, powodując utratę ich liniowego położenia. Często dochodzi przy tym również do odkształcenia tłoczyska. Naprężenia i odkształcenia tłoczyska mogą również powstać w wyniku dokręcania śrub montażowych, kiedy zawieszenie nie znajduje się w położeniu konstrukcyjnym, tzn. osie są zawieszone. W takim przypadku, po postawieniu samochodu ponownie na koła, dochodzi do skręcenia gumy w mocowaniach, co powoduje odkształcenie amortyzatora oraz może prowadzić do nieprawidłowego przesunięcia punktów mocowania.
Odkształcenie i utrata osiowości amortyzatora prowadzi do jednostronnego obciążenia tłoczyska i niszczenia jego chromowanej powierzchni przy każdym ruchu w wyniku nadmiernego tarcia o tuleję prowadzącą i uszczelniacz. Skutkuje to ostatecznie przyśpieszonym zużyciem uszczelniacza i prowadnicy tłoczyska, powodując wycieki oleju i zmniejszenie wydajności amortyzatora.
Podczas wymiany należy zwrócić uwagę również na części współpracujące, takie jak łożysko, górne mocowanie, sprężyna oraz osłona. Jeśli są zużyte lub uszkodzone, należy je wymienić.
Montaż amortyzatora przedniej osi
Nowe amortyzatory przed zamontowaniem należy odpowietrzyć przez kilkukrotne ręczne wciśnięcie tłoczyska. Spowoduje to ponowne oddzielenie gazu od oleju hydraulicznego. Prawidłowo odpowietrzony amortyzator po zamontowaniu osiągnie pełną sprawność tłumienia.
W celu wymiany zużytych amortyzatorów należy użyć odpowiedniego narzędzia do podparcia zawieszenia przed przystąpieniem do demontażu. Podczas wymiany amortyzatorów kolumny MacPhersona trzeba pamiętać o odpięciu z mocowań przewodów czujników ABS, elektrycznego wskaźnika zużycia okładzin ciernych oraz przewodu hamulcowego. Kolejnym krokiem jest poluzowanie i odkręcenie wszystkich śrub mocujących, a następnie wyjęcie amortyzatora i ewentualnie sprężyny.
Oś tylna
W przypadku amortyzatorów osi tylnej w pierwszej kolejności należy użyć odpowiedniego narzędzia do podparcia zawieszenia i, jeśli to konieczne, usunąć osłony np. nadkoli z wnętrza pojazdu.
Następnie poluzować i wykręcić śruby mocujące oraz wyjąć amortyzator. Podczas montażu trzeba wymienić śruby i ewentualnie wykorzystać dostarczone akcesoria. Śruby mocujące amortyzatory muszą być dokręcane w pozycji konstrukcyjnej. Należy również przestrzegać wszelkich oznaczeń montażowych oraz momentu dokręcania określonego przez producenta pojazdu.
Amortyzatory zawsze wymienia się parami na tej samej osi. Po ich wymianie konieczne jest ustawienie geometrii kół. Następnie należy przeprowadzić jazdę próbną w celu skontrolowania prawidłowości ich działania.
Opracowanie na podstawie materiałów marki Sachs.
0 komentarzy dodaj komentarz