Fot. NTN-SNR
Zdarza się, że do warsztatu trafiają pojazdy z całkowicie zużytymi łożyskami lub problemami z układem jezdnym
Każdy samochód składa się średnio z kilkunastu tysięcy części składowych. Określają one jego wygląd, standard i wartość użytkową. Łożyska są stosunkowo małymi i niepozornymi elementami, bez których jednak żaden pojazd nie mógłby się poruszać.
Gdy klient opisuje niepokojące dźwięki wydawane przez jego auto, twierdząc, że skrzypienie i zgrzytanie przy skręcie brzmią jak rozrywana, zardzewiała sprężyna, najczęściej sugeruje to uszkodzenie łożyska koła. Doświadczony mechanik bierze pod uwagę jeszcze inny element – łożysko w kolumnie MacPhersona.
Wielu kierowców zapomina bowiem, że łożysko, jako element umożliwiający swobodny ruch pomiędzy współpracującymi ze sobą częściami, występuje w różnych podzespołach samochodu. Zawsze jednak w przypadku jego uszkodzenia lub zużycia może dochodzić do unieruchomienia auta lub powstania problemów w poszczególnych układach.
Na przykład mocowanie amortyzatora składa się z łożyska i gumowej poduszki, której celem jest pochłanianie drgań. Charakterystyczne dźwięki zgrzytania oraz problemy ze skrętem kół wskazują na uszkodzenie tego właśnie łożyska. Jeśli słyszalny dźwięk przypomina dudnienie i stukanie, do wymiany prawdopodobnie kwalifikują się elementy gumowe.
Zestaw NTN-SNR, poza łożyskiem i poduszką, obejmuje również wszystkie dodatkowe elementy montażowe (podkładki, miseczki, śruby i nakrętki). W odpowiedzi na potrzeby rynku NTN Europe rozszerzył swoją ofertę o łożyska spełniające różnorakie funkcje. Podzespoły te zajmują coraz mniej miejsca, a przede wszystkim zwiększają bezpieczeństwo i komfort kierowcy oraz pasażerów.
Skoro zużycie łożyska jest zawsze odczuwalne podczas jazdy, nasuwa się pytanie, dlaczego klienci często trafiają do warsztatu z całkowicie zużytymi łożyskami lub problemami z układem jezdnym?
Odpowiedź jest prosta. Coraz lepsze oraz silniejsze układy wspomagania często tuszują pierwsze poważne uszczerbki w funkcjonowaniu łożyska. Przestrzegajmy więc kierowców, aby pamiętali o kilku ważnych zasadach:
W układzie zawieszenia stosowane są trzy rodzaje łożysk, a o ich zużyciu informują różne sygnały:
0 komentarzy dodaj komentarz