Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej wypracowały pierwsze w historii UE normy emisji spalin dla ciężarówek.
W 2025 pojazdy te mają emitować o 15% mniej dwutlenku węgla, a w 2030 roku emisja CO2 ma zostać zmniejszona o 30%. Nowe cele nie wzbudzają entuzjazmu producentów ciężarówek oraz wytwórców części w nich montowanych.
Samochody ciężarowe w Europie mają 5% udziału w ruchu drogowym, a odpowiadają za 22% emisji CO2. Przemysł motoryzacyjny zgadza się z walką ze zmianami klimatycznymi i potrzebą zmniejszania emisji CO2 czy NOx. Warto jednak zwrócić uwagę, że proponowane obecnie cele redukcji emisji CO2 dla ciężarówek są zbyt wysokie. SDCM oraz Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), wskazują, że zgodnie z aktualnymi parametrami i stopą penetracji wydajnych technologii, realny cel redukcji emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe na 2025 r. jest znacznie poniżej 15%, zaś na 2030 r. wynosi mniej niż 20%. Wyznaczony poziom redukcji można osiągnąć jedynie poprzez znaczne zwiększenie udziału pojazdów z napędem elektrycznym (w tym wodorowych) i LNG we flocie, a te wymagają olbrzymich inwestycji infrastrukturalnych, których na razie brak w wystarczającej ilości i które nie są zależne od przemysłu motoryzacyjnego – powiedział Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Dobrą wiadomością jest to, że w regulacji do 2025 r. utrzymano system „superkredytów” na emisję CO2, czyli systemu zachęt niefinansowych, dzięki któremu producenci ciężarówek mający we flocie pojazdy o zerowej i niskiej emisji będą traktowani preferencyjnie w przyszłości. To bez wątpienia skuteczniejszy mechanizm zachęcający niż kary nakładane na producentów ciężarówek, którzy nie sprzedadzą obowiązkowego kontyngentu pojazdów o zerowej i niskiej emisji spalin.
Od 2025 roku, „superkredyty” zostaną zastąpione niewiążącym celem sprzedaży. Producenci, których sprzedaż nowych pojazdów niskoemisyjnych będzie przekraczać 2% wartości ich ciężarówek, zostaną nagrodzeni mniej restrykcyjnym celem emisji CO2.
Porozumienie w sprawie nowych norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych musi zostać zatwierdzone przez Radę Unii Europejskiej i poddane pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym PE. Nic jednak nie wskazuje na to, że progi emisji zostaną zmniejszone.
0 komentarzy dodaj komentarz