Bosch pracuje nad technicznymi rozwiązaniami na rzecz nowej ery mobilności: bez wypadków drogowych, bez stresu i bez emisji szkodliwych składników.
Technologie firmy można poznać podczas 67. międzynarodowych targów motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie na stoisku A03 w hali 8.
Automatyczne parkowanie
W parkingu wielopoziomowym Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie Bosch połączył siły z Daimlerem, aby zrealizować ideę automatycznego parkowania. Korzystając ze smartfonów kierowcy mogą automatycznie parkować samochody w wyznaczonych miejscach bez konieczności obserwowania manewru. Automatyczne parkowanie (automated valet parking) jest możliwe dzięki interakcji między wyposażeniem w samochodzie a inteligentną infrastrukturą parkingu Boscha.
Aktualizacja oprogramowania danymi z chmury
Aktualizacja oprogramowania i aplikacji w trybie online to dziś normalna rzecz dla każdego użytkownika smartfonu. Tego typu aktualizowanie, wykorzystujące dane dostępne w chmurze, Bosch wprowadza do samochodów. Dzięki temu aktualizacje oprogramowania będą pobierane w nocy, w postaci zaszyfrowanej i chronione przed nieautoryzowanym dostępem. Możliwe będzie także dodawanie do samochodu nowych funkcji takich jak na przykład automated valet parking, parking community-based (samochody same lokalizują miejsca parkingowe) lub asystent utrzymywania pasa ruchu.
Elektryczna oś (e-oś)
E-oś jest kompaktowym, przystępnym cenowo rozwiązaniem dla elektrycznych układów napędowych w pojazdach elektrycznych i hybrydach. Silnik, elektronika i przekładnia główna z mechanizmem różnicowym tworzą jedną zwartą jednostkę, która napędza bezpośrednio oś samochodu. Zmniejsza to złożoność dotychczasowego elektrycznego układu napędowego, a dzięki stworzonej przez Boscha konstrukcji może potencjalnie skrócić czas potrzebny do projektowania pojazdów elektrycznych. Istnieją różne konfiguracje e-osi. Jej moc wyjściowa wynosi od 50 do 300 kilowatów, co oznacza, że oś elektryczna może być instalowana w samochodach kompaktowych, SUV-ach, a nawet lekkich pojazdach użytkowych. Wysoki poziom efektywności jest wynikiem dwóch czynników: po pierwsze ciągła poprawa silnika elektrycznego i elektroniki mocy, a po drugie zmniejszenie liczby interfejsów i elementów, takich jak kable wysokonapięciowe, wtyczki i urządzenia chłodzące.
Zautomatyzowana jazda
Bosch produkuje większość najważniejszych elementów systemów automatyzacji jazdy – w tym czujniki radarowe, wideo i ultradźwiękowe, układy hamulcowe, elektryczne wspomaganie kierownicy, wyświetlacze i rozwiązania łączności sieciowej wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Od 2020 roku samochody wyposażone w technologię Boscha będą mogły poruszać się po autostradach w sposób wysoce zautomatyzowany (poziom 3 wg SAE ). Ponadto Bosch współpracuje z Daimlerem, aby w miastach wprowadzić w pełni zautomatyzowaną jazdę (poziom 4 wg SAE) i jazdę bez udziału kierowcy (poziom 5 wg SAE).
Układ hamulcowy
Bosch opracował drugą generację elektromechanicznego serwa hamulca, niezależnego od podciśnienia. Podobnie jak jednostka pierwszej generacji, nowy iBooster spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego układu hamulcowego. Układ iBooster drugiej generacji został zaprojektowany tak, aby był jeszcze bardziej kompaktowy i szybciej tworzył ciśnienie hamowania. System iBooster nadaje się do wszystkich koncepcji układów napędowych, w szczególności w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Elektromechaniczne serwo iBooster zapewnia w połączeniu z układem ESP redundancję układu hamulcowego potrzebną do automatyzowania jazd samochodem. Jeśli jeden z dwóch podzespołów zawiedzie, drugi może bezpiecznie spowolnić i zatrzymać samojeżdżający samochód, bez konieczności interwencji kierowcy.
Elektryczne kierowanie
Jedną z kluczowych dla zautomatyzowanej jazdy technologii jest niezawodny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. W rzadkich przypadkach nieprawidłowego działania, system Bosch pomaga kierowcy w konwencjonalnych lub autonomicznych pojazdach zachować 50 procent elektrycznego wspomagania siły na kierownicy. Dzięki tej technologii producenci mogą spełnić wymagania związane z bezpieczeństwem w razie awarii.
Serwis przewidywania warunków drogowych
Przyczepność lub współczynnik tarcia zależy od tego czy nawierzchnia drogi jest sucha, mokra czy pokryta lodem. Kierowca musi wówczas odpowiednio dostosować styl jazdy, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Bosch opracowuje bazujący na chmurze serwis informujący o stanie dróg, który umożliwi autonomicznym pojazdom dostosować samodzielnie styl jazdy do stanu jezdni. Serwis wykorzystuje czujniki układu ESP do zbierania informacji na temat stanu nawierzchni. Dodatkowo, dzięki danym ze stacji meteorologicznych i czujników dróg, mapa oblicza aktualne i prognozowane współczynniki tarcia.
Inteligentne i autonomiczne parkowanie dzięki połączeniu z siecią
Parking community-based upraszcza poszukiwanie odpowiedniego miejsca parkingowego. Używając ultrasonograficznych czujników systemu wspomagania parkowania samochody jeżdżąc po parkingu identyfikują i mierzą luki pomiędzy zaparkowanymi autami. Te informacje są przesyłane w czasie rzeczywistym na cyfrową mapę miejsc parkingowych, którą kierowcy mogą wykorzystywać do znalezienia najbliższych wolnych miejsc. We współpracy z firmą Mercedes-Benz i innymi producentami samochodów Bosch testuje tę usługę w różnych niemieckich miastach i w innych krajach Europy.
Pilot parkowania Home zone
"Home zone park pilot" zajmie się powtarzanym często manewrem parkowania w prywatnym garażu lub wyznaczonym podziemnym parkingu (a także dojazdem do miejsca parkingowego na odcinku do 100 metrów). Wystarczy, że kierowca tylko raz wykona manewr w ramach jazdy próbnej, aby nauczyć pojazd i wprowadzić trasę do jego pamięci. Od tego momentu samochód zaparkuje w zadanym miejscu postojowym, niezależnie od obecności kierowcy. System "Home Zone park pilot" bazuje na czujnikach ultradźwiękowych, kamerach stereo i czujnikach radarowych, które rozpoznają obiekty wykryte podczas jazdy próbnej, a następnie bezpiecznie prowadzą samochód do miejsca parkingowego.
Ochrona pasażerów
Bezpieczeństwo pojazdów i pasażerów można poprawić poprzez inteligentne łączenie czujników otoczenia auta i czujników kontaktu z systemami bezpieczeństwa biernego oraz hamulcami i układem kierowniczym. Jeśli czujniki otoczenia auta wykryją potencjalną kolizję, to można wcześniej aktywować systemy bezpieczeństwa biernego, takie jak poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa. Ponadto działanie zabezpieczenia można dostosować dokładnie do konkretnego scenariusza wypadku drogowego. Pomaga to złagodzić konsekwencje kolizji.
Ochrona rowerzystów:
Rowerzyści i piesi są najbardziej narażonymi na wypadki użytkownikami dróg. W celu zmniejszenia liczby wypadków z udziałem rowerzystów czujnik radarowy lub wideo stosowany w nowym systemie automatycznego hamowania awaryjnego Boscha może rozpoznać rowerzystów (nawet jeśli nagle przetną drogę przed samochodem). Jeśli system wykryje zbliżającą się kolizję, automatycznie uruchamia pełne hamowanie awaryjne. Pomoże to zminimalizować konsekwencje wypadku, a nawet mu zapobiec. Począwszy od 2018 roku, kryteria oceny organizacji ochrony konsumentów Euro NCAP obejmą automatyczne hamowanie awaryjne, które rozpoznaje rowerzystów.
Układ ABS do rowerów
Bosch wprowadza na rynek pierwszy, gotowy do produkcji układ przeciwblokujący ABS do rowerów. ABS e-bike zapobiega blokowaniu przedniego koła i działa na wszystkich nawierzchniach, co oznacza, że rowerzysta może kontynuować kierowanie i kontrolować pojazd aż do jego zatrzymania. Ponadto regulacja podnoszenia tylnego koła zapobiega przerzuceniu rowerzysty przez kierownicę, jeśli zbyt mocno zahamuje on na nawierzchni o dobrej przyczepności.
Nowe usługi
Samochód demonstracyjny Boscha prezentuje inteligentne usługi w zakresie mobilności, które sprawią, że jazda stanie się mniej stresująca i wygodniejsza. Obejmują one parking community-based, zapobiegawczą diagnostykę pojazdów i Perfectly Keyless. Technologicznym sercem jest pakiet Bosch Automotive Cloud Suite, który płynnie koordynuje wszystkie usługi mobilne dostępne w chmurze.
Perfectly Keyless
Bosch Perfectly Keyless zamienia smartfon w kluczyk samochodowy. Dzięki temu kierowcy mogą otwierać, uruchamiać i blokować pojazd bez potrzeby szukania kluczyka. System Perfectless Keyless automatycznie identyfikuje unikatowy cyfrowy klucz bezpieczeństwa w smartfonie użytkownika. Gdy wykryje użytkownika w odległości mniejszej niż dwa metry od samochodu, odblokuje drzwi. Ponadto silnik nie zostanie uruchomiony, dopóki system dostępu nie zlokalizuje smartfonu w samochodzie. Właściciel pojazdu może za pomocą aplikacji przekazywać dostęp do auta innym użytkownikom.
Prewencyjna diagnostyka pojazdów
Diagnoza prewencyjna wykorzystuje dane i informacje z chmur zbierane podczas regularnych jazd, aby analizować stan najważniejszych elementów auta. Jeśli dane wskazują na objawy zużycia części, kierowca zostaje powiadomiony o tym przed wystąpieniem usterki i otrzyma zalecenie udania się do warsztatu.
Integracja smartfonów mySPIN
Rozwiązanie integracyjne mySPIN Boscha integruje smartfon i jego aplikacje (nawigację, książkę adresową, kalendarz itp.) w systemie multimedialnym pojazdu. Wkrótce możliwe będzie wyświetlanie danych z chmury w czasie rzeczywistym. Te dane mogą ostrzegać kierowców o zagrożeniach takich jak niespodziewany korek.
Retrofit eCall
Począwszy od 2018 roku automatyczny system alarmowy eCall będzie standardowym wyposażeniem we wszystkich nowych pojazdach silnikowych. Bosch opracował rozwiązanie akcesoryjne retrofit eCall do pojazdów, które nie mają seryjnie funkcji eCall. Wtykane w zapalniczkę samochodową urządzenie wykorzystuje czujniki przyspieszenia oraz inteligentne algorytmy w celu wykrycia czy pojazd uległ wypadkowi. W nagłym przypadku specjalna aplikacja smartfonu przekazuje dane do centrum serwisowego. Pozwala to szybciej reagować służbom ratunkowym, zwiększając tym samym szanse na uratowanie życia. sytuacjach.
Połączony z siecią samochód demonstracyjny
Bosch wykorzystuje swój samochód koncepcyjny aby pokazać, jak nowe interfejsy użytkownika zapewniają większe bezpieczeństwo, mniej stresu i odwracania uwagi podczas jazdy. Interfejs między człowiekiem a pojazdem dostarcza kierowcy w stosownej chwili ważne informacje i ostrzega w każdej sytuacji. Ponadto samochód koncepcyjny jest zawsze online, połączony z otoczeniem oraz z inteligentnym domem. Umożliwia to kierowcom rezerwowanie najbliższego roweru lub zdalne zamknięcie okien w domu poprzez prosty gest lub dotknięcie przycisku na ekranie,
Nieoślepiający zestaw wskaźników
Bosch wprowadza na rynek pierwszy na świecie optycznie sprzężony zestaw wskaźników o rozdzielczości Full HD. Jego ekran odbija ponad cztery razy mniej światła, co zapewnia lepsze widzenie pod każdym kątem (nawet w bezpośrednim świetle słonecznym i w ciemności). Jest to wynikiem nowych procesów produkcji, które wykorzystują cienką warstwę płynu do łączenia ekranu ze szkłem. Dzięki ekranowi o wysokim kontraście wszystkie wyświetlane informacje są krystalicznie czyste. Taki zestaw instrumentów jest popularny wśród motocyklistów ze względu na jego wytrzymałość i zwiększoną odporność na kurz i brud.
Head unit z nowymi technologiami
Za pomocą panelu obsługowego (tzw. head unit) kierowca steruje wszystkimi informacjami i multimediami w pojeździe. Na IAA 2017 Bosch prezentuje head unit, który – dzięki nowemu procesorowi – jest pięciokrotnie bardziej wydajny i oferuje siedem razy większą moc graficzną.
Efektywność w kokpicie
Kokpity współczesnych pojazdów zawierają całą gamę ekranów, wskaźników, przełączników i przycisków. Każdy ekran jest zazwyczaj obsługiwany przez własną jednostkę sterującą. Kiedy w kompaktowym pojeździe przestrzeń staje się ograniczona (lub gdy nowe koncepcje dotyczące pojazdów i obsługi wymagają, aby wszystkie informacje były wyświetlane na jednym dużym ekranie głównym) konieczna jest maksymalna funkcjonalność i zmniejszenie elementów. Bosch połączył funkcje zestawu wskaźników z funkcjami systemu multimedialnego. Teraz wszystkimi informacjami steruje w tle pojedyncza jednostka obliczeniowa.
48-woltowy system napędowy do lekkich pojazdów elektrycznych
Bosch opracował zintegrowany 48-woltowy system napędowy obejmujący silnik, sterownik, akumulator, ładowarkę, wyświetlacz i aplikację. System jest dostępny dla wszystkich klas lekkich pojazdów elektrycznych (niezależnie od tego, czy mają one dwa, trzy, czy cztery koła,). Ponieważ całość składa się z już istniejących części samochodowych, producenci aut będą korzystać z już przetestowanych produktów i poświęcać mniejsze nakłady na opracowanie projektu.
Akumulator 48-woltowy
48-woltowy akumulator jest wraz z urządzeniem odzyskującym i konwerterem DC-DC głównym elementem systemu 48-woltowego. Akumulator ten przechowuje odzyskaną energię hamowania, a następnie dostarcza ją do silnika elektrycznego oraz instalacji elektrycznej pojazdu. Niska wysokość montażowa akumulatora (zaledwie 90 milimetrów) oznacza, że są dostępne dodatkowe możliwości lokalizacji (na przykład pod siedzeniem lub kołem zapasowym). Pasywne chłodzenie pozwala na kompaktową konstrukcję, pomaga w optymalizacji kosztów, a dodatkowo sprawia, że akumulator jest cichy.
Wtrysk pośredni z bezpośrednim
Wprowadzając pośredni i bezpośredni wtrysk paliwa Bosch łączy zalety wtrysku bezpośredniego benzyny z wtryskiem do kolektora dolotowego. Wtrysk pośredni odznacza się niskimi stratami tarcia podczas obciążeń częściowych silnika, natomiast wtrysk bezpośredni wykazuje wyższą granicę spalania stukowego przy niemal pełnym obciążeniu. Dzięki kombinacji obu systemów w jeden wtrysk pośredni i bezpośredni paliwa uzyskuje się idealne połączenie zalet każdego z nich. W praktyce oznacza to większą oszczędność paliwa i niższą emisję cząstek stałych.
Needle Closing Control do silników Diesla
Nowe rozwiązanie sterowania zamykaniem iglicy (NCC, Needle Closing Control) może precyzyjnie mierzyć i kontrolować czas wtrysku paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy – z dokładnością aż kilku milionowych części sekundy. Aby to osiągnąć, w elektromagnetyczny wtryskiwacz wbudowany jest czujnik połączony z nowoczesnym, inteligentnym oprogramowaniem sterującym. Powstaje wówczas zamknięta pętla sterowania, która zapewnia znacznie dokładniejsze dawkowanie paliwa przez cały okres eksploatacji wtryskiwacza. Dzięki temu możliwe stają się złożone konfiguracje wtrysku, co przyczynia się do zmniejszenia hałasu, zużycia paliwa i emisji spalin w rzeczywistych warunkach drogowych. W przyszłości NCC zapewni również nowe możliwości diagnozowania wtrysku online.
Vehicle Control Unit (VCU)
Nowoczesne samochody dysponują nawet 100 samodzielnymi sterownikami. Jednostka sterująca pojazdem, nazywana VCU (ang. Vehicle Control Unit), może znacznie zmniejszyć liczbę takich sterowników. Oszczędza to cenną przestrzeń montażową w pojeździe, zmniejsza ciężar i upraszcza komunikację pomiędzy sterownikami.
0 komentarzy dodaj komentarz