Automatyzacja jazdy ma wpływ na cały samochód: układ napędowy, hamulce, układ kierowniczy, zestaw wskaźników, nawigację i czujniki, jak również na łączność sieciową wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.
Firma Bosch produkuje większość elementów potrzebnych do automatyzacji jazdy samochodu.
Zautomatyzowane pojazdy polegają na informacjach o otaczającym je środowisku: potrzebują danych o natężeniu ruchu, korkach i wypadkach. Można to osiągnąć tylko poprzez połączenie pojazdu z serwerem. Bosch opracował system Connected Horizon, czyli elektroniczny horyzont połączony z siecią. Umożliwia on dynamiczny podgląd zbliżającego się odcinka trasy i odpowiednie dostosowanie strategii jazdy.
Elektryczne wspomaganie kierownicy jest kluczową technologią dla zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu. Funkcja "fail-operational" pozwala kierowcy lub autopilotowi na samodzielne przełączenie w tryb awaryjny i utrzymanie zdolności do kierowania.
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) pozwala na przekazanie pojazdowi odpowiedzialności za kierowanie. Układ ESP i elektromechaniczne wspomaganie hamulców iBooster mogą niezależnie zatrzymywać samochód bez interwencji kierowcy. Bosch oferuje ESP jako modułową koncepcję, która zawiera właściwy układ dostosowany do wszystkich wymagań i warunków.
Bosch opracował niezależne od podciśnienia, elektromechaniczne serwo hamulców iBooster. System jest przeznaczony głównie do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. W iBoosterze naciśnięcie pedału hamulca jest rejestrowane za pomocą wbudowanego czujnika położenia pedału i przekazywane do jednostki sterującej. Jednostka sterująca oblicza sygnał załączający dla silnika elektrycznego, który przekształca swój moment obrotowy w wymaganą siłę wspomagania.
Do zautomatyzowania jazdy niezbędne są cyfrowe mapy zawierające informacje o zmieniających się zdarzeniach (takich jak korki czy prace drogowe), które zachodzą poza zasięgiem pokładowych czujników. Czujniki radarowe i kamery Boscha przechwytują i transmitują ważne dane o ruchu w czasie rzeczywistym w celu tworzenia map wysokiej rozdzielczości.
Bosch wykorzystuje w zautomatyzowanych pojazdach testowych czujniki ultradźwiękowe, radarowe i laserowe (Lidar). Czujniki radarowe dostarczają informacje o otoczeniu w zakresie 360 stopni i w odległości do 250 metrów. Czujniki ultradźwiękowe są potrzebne do rozpoznania otoczenia w odległości do 6 metrów i przy niskich prędkościach (na przykład podczas parkowania).
Kamera stereo Boscha dzięki trójwymiarowemu zakresowi pomiarowemu przekraczającemu 50 metrów dostarcza ważnych informacji dotyczących otoczenia pojazdu. Każdy z dwóch czułych czujników obrazu, wyposażonych w system rozpoznawania kolorów, ma rozdzielczość 1280 x 960 pikseli. Odległość między osiami optycznymi obu soczewek wynosi zaledwie 12 centymetrów. Kamera stereo identyfikuje obiekty przestrzennie i oblicza odległość do nich.
0 komentarzy dodaj komentarz