Tradycyjnie już ta doroczna konferencja odbyła się 25 maja w warszawskim Pałacu Sobańskich. Omówiono na niej przede wszystkim osiągnięcia finansowe firmy w ubiegłym roku oraz kierunki rozwoju koncernu zarówno w bliższej, jak i bardziej odległej przyszłości.
Na program konferencji złożyły się cztery prezentacje poprowadzone kolejno przez: Krystynę Boczkowską – prezes Robert Bosch sp. z o.o. i reprezentantkę Grupy Bosch w Polsce; Konrada Pokutyckiego – prezesa zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego sp. z o.o.; Tomasza Ilkowa – dyrektora generalnego Bosch Rexroth sp. z o.o. oraz Piotra Pyzio – dyrektora technicznego Fabryki Układów Hamulcowych Bosch w Mirkowie pod Wrocławiem.
W swych przyszłościowych planach Bosch kładzie silny naciska na transformację firmy zgodnie z filozofią "przemysł 4.0" oraz skupia się na rozwijaniu nowych technologii takich, jak elektryfikacja ruchu drogowego (czego symbolem był stojący przed budynkiem samochód Tesla Model S), automatyzacja (przystosowanie samochodów autonomicznych do poruszania się po mieście) i cyfryzacja. Do 2020 roku wszystkie nowo produkowane podzespoły mają mieć możliwość komunikowania się za pośrednictwem informatycznej sieci.
Przebieg konferencji oparty był na czterech prezentacjach polskich przedstawicieli koncernu Bosch
Elektryczny samochód Tesla Model S
Restrukturyzacja oraz innowacyjność uznane zostały za najlepszy sposób zabezpieczenia przyszłości firmy w kontekście dynamicznego i ustawicznie zmieniającego się rynku. W prezentacjach wspominano także o nawiązaniu bliskiej współpracy z amerykańską korporacją Nvidia, specjalizującą się w technice komputerowej, w celu opracowania "sztucznej inteligencji", która w przyszłości miałaby pełnić rolę osobistego asystenta każdego kierowcy pojazdu drogowego.
Wyniki 2016 – prognozy 2017
(prezentacja prezes Krystyny Boczkowskiej)
Swe ubiegłoroczne zadania firma Bosch realizowała w okresie umiarkowanego wzrostu światowej gospodarki (2,5%) i przy globalnej produkcji samochodów wynoszącej 95,7 mln pojazdów, co oznacza jej większy od oczekiwanego wzrost o 4,5%. W tym czasie działaniom przemysłu maszynowego towarzyszyły nadal rynkowe trudności. Niższy od prognozowanego okazał się także rozwój globalnego budownictwa. Silniej niż w poprzednim roku wzrosła natomiast konsumpcja indywidualna.
Obroty Grupy Bosch wyniosły w 2016 roku 73,1 mld euro, czyli w stosunku do roku poprzedniego zwiększyły się o 3,6%. W wyniku tym uwzględnione zostały efekty konsolidacyjne w wysokości 130 mln euro, ujemne efekty kursów wymiany walut (1,3 mld euro), a także wzrost obrotów liczony z pominięciem różnic kursów walutowych o wysokości 5,5%.
W podziale na sektory działalności największą wartość obrotów (43,9 mld euro) i tempo ich wzrostu (+ 5,5%) uzyskano z działalności nazywanej "Mobility solutions" dostarczającej aż 60% przychodów koncernu. W sprzedaży technologii przemysłowych odnotowano spadek (–5,2%). Wpływy z produkcji dóbr konsumpcyjnych osiągnęły wartość 17,8 mld euro, czyli wzrost o 2,6% i udział rzędu 24% w przychodach całej firmy. Sektor energetyki i budownictwa charakteryzował się stosunkowo niewielkim wzrostem obrotów z 5,1 do 5,2 mld euro.
W podziale na regiony największy poziom (38,6 mld euro) i wzrost obrotów (+3,4 %) uzyskano w Europie, skąd też pochodzi 53% całkowitej sprzedaży. Następne w tym rankingu są: rejon Azji i Pacyfiku (28% obrotu), Ameryka Północna (17%) oraz Południowa (2%).
W 2016 roku tzw. EBIT operacyjny Grupy Bosch zmalał z 4,6 do 4,3 mld euro z powodu dużych wydatków na działalność badawczo-rozwojową, poważnych inwestycji i nakładów na restrukturyzację. Koszty działań badawczo-rozwojowych w ostatnich latach sukcesywnie rosły z 4,4 mld euro w roku 2012 do 7,0 mld euro w 2016 roku.
Prognozy przewidują wzrost gospodarki światowej na poziomie 2,8% rocznie, ale przy większym ryzyku politycznym i ekonomicznym w Europie i Ameryce Północnej (!). Niezależnie jednak od tej sytuacji obroty Grupy Bosch mają rosnąć o 3–5% rocznie.
W Polsce po 25 latach działalności koncern kontynuuje swą ekspansję. Krajowe wyniki w 2016 roku to 5,04 mld PLN, czyli o 7,8% wyższe niż przed rokiem. Uzyskano je przy zatrudnieniu 5140 osób zwiększonym rok do roku o 12%.
Firmowa ekspansja w tym okresie dotyczyła wielu obszarów działalności, w tym procesów inwestycyjnych w 2 fabrykach sprzętu AGD we Wrocławiu oraz w obiekcie przejętym od spółki BTS z Goleniowa, a także linii najnowszej generacji systemów hamulcowych iBooster pod Wrocławiem. Nastąpił też intensywny rozwój Centrum kompetencyjnego IT.
Strategia Grupy Bosch sprowadza się obecnie do tego, by działać szybko i wyprzedzać możliwe zmiany. W związku z tym Bosch pracuje nad nową wizją motoryzacyjnej mobilności bezemisyjnej, bezwypadkowej i bezstresowej. Oznacza to w praktyce elektryfikację, automatyzację i powszechną komunikację pojazdów w informatycznej sieci.
Według przyjętych planów za 10 lat każdy produkt elektroniczny Boscha będzie zintegrowany z Internetem, wyposażony w sztuczną inteligencję i powiązany z konkretną usługą. W ten sposób Bosch łączy siłę globalnego koncernu ze zwinnością start-upu.
BSH liderem rynku AGD w Polsce
(z prezentacji prezesa Konrada Pokutyckiego)
BSH obchodzący właśnie swe 50. urodziny to 40 fabryk, 80 spółek w 50 krajach i 58 300 pracowników na całym świecie. To także 13,1 mld euro obrotu w 2016 roku. Na światowym rynku reprezentują go innowacyjne sprzęty dostępne w obrębie 14 marek.
W roku 2015 spółka BSH stała się członkiem grupy Robert Bosch GmbH z udziałem wynoszącym 16% jej ogólnego obrotu. W swym sektorze rynku zajmuje 2. miejsce na świecie, a 1. w Polsce i Europie.
BSH posiada w Polsce 4 fabryki działające i 2 w budowie, 3 centra logistyczne i ogólnopolską sieć sprzedaży z fabrycznym serwisem.
Obecny okres działalności jest początkiem modernizacji zakładów i nowych inwestycji. Wkrótce nastąpi uroczyste otwarcie fabryk BSH we Wrocławiu.
Do spółki BSH należą w Polsce takie marki sprzętu AGD, jak Bosch, Siemens, Gaggenau i Zelmer.
Rozwój firmy Bosch Rexroth w 2016 roku
(prezentacja Tomasza Ilkowa – dyrektora generalnego Bosch Rexroth sp. z o.o.)
Działalność firmy dotyczy sektorów: aplikacji mobilnych, maszynowych i projektowych oraz automatyzacji przemysłu. W latach 2015–2016 odnotowano w skali globalnej nieznaczny (3,7%) wzrost zamówień przy równoczesnej obniżce sprzedaży (2,6%). W Polsce sprzedaż wzrosła w tym czasie o 9%, a zamówienia aż o 19%.
Rynkowym atutem firmy są m.in. wielkogabarytowe e-napędy, czyli indywidualne rozwiązania dla mobilnych maszyn roboczych sterowanych systemami elektronicznymi.
Firma Bosch Rexroth stworzyła także autonomiczny pojazd transportowy, który będzie wykorzystany w pierwszej kolejności w fabrykach Grupy Bosch. W ten sposób zostanie wykorzystany potencjał wiedzy technologicznej całego koncernu.
Stabilny wzrost gwarancją zatrudnienia
(prezentacja Piotra Pyzio – dyrektora technicznego Fabryki Układów Hamulcowych Bosch w Mirkowie)
Ogólna sprzedaż produktów zakładu wzrosła w latach 2015–2016 aż o 50% przy 12-procentowym wzroście zatrudnienia. Wśród nabywców wytwarzanych tu układów hamulcowych i ich elementów pojawiły się renomowane marki samochodowe, takie jak VW, Tesla, Audi, Honda, Porsche, GM, Fiat-Chrysler, Land Rover/Jaguar i Faraday Future.
W ofercie mirkowskiego zakładu znaleźć można 24 nowe referencje, w tym 10 do tradycyjnych układów hamulcowych oraz najnowsze produkty typu iBooster pierwszej (11 nowych referencji) i drugiej (3 nowe referencje) generacji przeznaczone do samochodów elektrycznych i hybrydowych.
W porównaniu z początkowym rokiem 2013 ogólna wielkość produkcji uległa obecnie podwojeniu, a w 2022 roku powinna wzrosnąć czterokrotnie. Zgodny z tym trendem ma być według prognoz także wzrost zatrudnienia, by w latach 2018–2919 zatrzymać się na docelowym poziomie. Wraz z rozwojem nowych konstrukcji odbywa się w mirkowskiej fabryce systematyczna modernizacja technologii wytwórczych i firmowego parku maszynowego.
0 komentarzy dodaj komentarz