Rynek samochodowych instalacji pośredniego wtrysku LPG jest nasycony i konkurencyjny. Dostępne na nim systemy i podzespoły pozwalają wyposażać pojazdy zarówno w kompletne zestawy jednego producenta, jak i w tzw. składaki produktów różnych firm.
W praktyce pod maskami aut najczęściej spotyka się właśnie te "składaki", czyli instalacje, w których niemal każdy element jest innej marki. Niestety, ich niekompetentna konfiguracja i brak zestrojenia podzespołów bywają przyczyną niepełnej wydajności wielu instalacji LPG, a częstokroć także ich wadliwego działania lub nawet całkowitej awarii.
Z punktu widzenia użytkownika pojazdu, a także warsztatu zajmującego się montażem i serwisowaniem instalacji gazowych, zasada "jeden producent wszystkich elementów" jest niewątpliwie bardziej wygodna i bezpieczna. W przypadku kompletu wszystkich podzespołów wyprodukowanych przez jedną firmę nie pojawia się problem kompatybilności poszczególnych ich części; podstawową i nieocenioną zaletą są specjalnie dobrane i zestrojone ze sobą podzespoły. Gwarantują one bezproblemową i spójną pracę wszystkich elementów instalacji – elektroniki sterującej, reduktora i wtryskiwaczy. Wiele bowiem funkcji elektroniki sterującej, takich jak wbudowana korekta od ciśnienia, ma sens tylko i wyłącznie wtedy, gdy producent dokładnie zna konstrukcję i budowę wtryskiwacza. Równie ważny jest tzw. czas reakcji reduktora na zmiany obciążenia, który jest znany wyłącznie producentom.
Instalacje Optima
Firma Alex sp. z o.o. specjalizująca się w konstruowaniu i produkcji systemów LPG skupiła się przede wszystkim na prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych. Ich celem jest osiągnięcie najbardziej efektywnego współdziałania produktów, prostej kalibracji i niezawodnej jakości. Tak właśnie stworzono dwa front kity: Optima Nano i Optima Expert. Są to kompletne zestawy montażowe, składające się z elektroniki Optima Nano lub Optima Expert wraz z reduktorami Shark 1200/ Shark 1500/ Turbot, wtryskiwaczami Barracuda i filtrami Ultra 360°.
Kompleksowy front kit instalacji pośredniego wtrysku LPG
Wszystkie te podzespoły są autorskimi produktami jednej firmy. Powszechnie ceniona jest trwałość i bezawaryjność reduktorów Shark oraz wtryskiwaczy Barracuda, które zostały tak dobrane pod kątem programowym oraz mechanicznym, aby w coraz bardziej skomplikowanych silnikach nowoczesnych samochodów zachowywały się w sposób całkowicie przewidywalny.
Elementy podzespołu reduktora Shark ze zintegrowanym filtrem ciekłego gazu
Z kolei same sterowniki Optima Nano i Optima Expert cechuje ponadprzeciętna oszczędność paliwa, nowatorskie algorytmy sterujące, intuicyjność obsługi i możliwość ustawiania inteligentnych dotrysków PB, mających na celu ochronę grzybków i gniazd zaworowych. Jako pierwsze w Polsce spełniają one wymogi restrykcyjnej normy emisji spalin Euro 6.
Parametry zastosowań
System Optima Nano przeznaczony jest zarówno do pojazdów z prostymi, jak i rozbudowanymi systemami pośredniego wtrysku gazowego paliwa do silników 3- i 4-cylindrowych.
Optima Expert to obecnie najbardziej zaawansowany technicznie, profesjonalny sterownik z wbudowanym modułem obsługi OBD oraz wbudowanym emulatorem czujnika ciśnienia paliwa. Obsługuje silniki 4-, 5-, 6- i 8-cylindrowe.
Listwowy moduł wtryskiwaczy Barracuda LPG do silnika czterocylindrowego
Reduktory Shark i Turbot przeznaczone są do sekwencyjnych układów wtrysku gazu i posiadają zintegrowany elektrozawór odcinający. Ich zadaniem jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia paliwa i odparowanie gazu zasilającego silnik. Shark 1200 obsługuje samochody o mocy do 150 KM i ma wejście gazu o przekroju 6 mm. Shark 1500 przeznaczony jest do silników o mocy do 200 KM, a jego wejście gazu charakteryzuje się przekrojem 8 mm. Oba reduktory Shark mają zintegrowany filtr gazu w fazie ciekłej. Reduktor Turbot jest parownikiem obsługującym silniki o mocy do 320 KM z wejściem gazu na 8 mm.
4. Wygląd zewnętrzny reduktora Shark 1500
Wtryskiwacze Barracuda LPG dostępne są w wersji do pojedynczego montażu, jak i w zespolonych listwach 2-, 3- i 4-cylindrowych. Ich wkręcane dysze kalibracyjne umożliwiają płynną regulację przepływu gazu do wtryskiwaczy w zakresie mocy od 20 do 50 KM na cylinder. Podzespoły te mają konstrukcję nurnikową (tłoczkową) i mogą być dowolnie konfigurowane dzięki zróżnicowanym adapterom i magistralom.
0 komentarzy dodaj komentarz