Gaz ma nieco inne właściwości niż benzyna. Czy z tego powodu do silników wyposażonych w LPG należy używać specjalnych olejów?
Współczesne silniki pracują w wysokich temperaturach i przy wysokich ciśnieniach roboczych. Sprzyja to utlenianiu oleju i negatywnie wpływa na ich strukturę molekularną, co prowadzi do wzrostu oporu, zanieczyszczeń i generuje osady w silniku. Zasilanie gazem może te zjawiska intensyfikować, zwłaszcza jeśli zamontowana instalacja jest słabej jakości lub została niewłaściwie zestrojona.
Istotne różnice
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na funkcjonowanie instalacji gazowej jest temperatura spalania LPG. W przypadku benzyny jest ona niższa niż w przypadku silnika zasilanego gazem. Wyższa i utrzymująca się przez dłuższy czas temperatura w komorze spalania prowadzi do podniesienia temperatury całego silnika, co bezpośrednio wpływa na trwałość układu cylindrowo-tłokowego. Odprowadzanie ciepła z tych bardzo gorących miejsc w silniku stanowi jedną z głównych funkcji oleju.
W przypadku silników dobrze współpracujących z gazem odchyłki temperaturowe mieszczą się w granicach rezerw konstrukcyjnych.
Temperatura a olej
Wyższa temperatura nie pozostaje jednak bez wpływu na olej silnikowy – przyspiesza jego utlenianie. Zjawisko to pogarsza parametry smarne i pompowalność oleju, co z kolei prowadzi do wzrostu lepkości oleju, podnoszenia jego liczby kwasowej. To może spowodować generowania szlamów, które osadzają się na elementach silnika. Ostatniemu zjawisku sprzyja również nitrowanie oleju – niepożądany stan, który wskazuje na nasycenie oleju związkami tlenków azotu. Ich reakcja z węglowodorami, będącymi w składzie oleju silnikowego, powoduje powstawanie azotanów organicznych. Może mieć to destrukcyjny wpływ na działanie dodatków uszlachetniających w oleju, które są stopniowo niwelowane.
Oddziaływanie siarki
Innym ważnym czynnikiem w przypadku paliwa LPG i jego wpływu na olej silnikowy jest zawarta w nim siarka, ponieważ jest jej znacznie więcej niż w benzynie. Gaz spalany w komorze spalania jest przenoszony w postaci kwaśnych związków do skrzyni korbowej, a tym samym do oleju. Powoduje to zakwaszenie oleju, co może skutkować korozją części mechanicznych silnika (głównie tulei wykonanych z metali nieżelaznych), zmianą jego lepkości i pompowalności oraz powstawaniem osadów. Stanowi to jeden z powodów, dla których rekomendowane są krótsze okresy pomiędzy wymianami przy stosowaniu LPG.
Wnioski
Jakich zatem olejów należy używać do silników wyposażonych w instalacje LPG?
Jeśli stosujemy oleje półsyntetyczne lub syntetyczne najwyższej jakości, takie jak np. TotalEnergies, to wszystko jest w porządku, ponieważ doskonale wywiązują się z postawionego im zadania. Trzeba tylko zwrócić uwagę na ich właściwości, aby spełniały zalecaną przez producenta samochodu klasę jakościową i lepkościową. Ze względu na zakwaszanie oleju zaleca się jednak skrócenie interwału między wymianami oleju od 30% do 50%.
Osoby stosujące najtańsze, mineralne oleje silnikowe powinny natomiast rozważyć wymianę dotychczasowego oleju na produkt wyższej jakości.
0 komentarzy dodaj komentarz