Z początkiem następnej dekady Bosch wprowadzi na rynek nowy system, dzięki któremu samochody będą się poruszały samodzielnie po autostradach lub drogach ekspresowych.
Na konferencji Inteligentnych Systemów Transportowych ITS World Congress w Melbourne firma Bosch pokazała na przykładzie samochodu badawczego, jak w przyszłości może wyglądać zależność pomiędzy pojazdem a kierowcą. Kluczowym elementem projektu jest nowoczesny interfejs człowiek-maszyna (HMI, Human Machine Interface) do obsługi auta.
Samochód badawczy Boscha rozpoznaje za pomocą kamery wewnętrznej kierowcę, a następnie wprowadza odpowiedni profil użytkownika, obejmujący preferowane konfiguracje pojazdu, jak również najczęstsze cele podróży. Jedyne co musi zrobić kierowca, to wybrać miejsce docelowe i wytyczoną trasę; następnie otrzymuje też informację, które odcinki trasy musi pokonać kierując ręcznie, a które nie będą wymagały zaangażowania. Pojazd przejmuje pełną odpowiedzialność za wszystkie zadania związane z prowadzeniem, co pozwala kierowcy skupić się na innych rzeczach, takich jak czytanie lub pisanie e-maili.
Kamera zamontowana wewnątrz pojazdu nieprzerwanie monitoruje ruchy oczu kierowcy. W sytuacji kiedy pozostałby one zamknięte przez dłuższy czas, rozlegnie się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. W rezultacie kierowca w każdej jest w stanie przejąć kontrolę nad pojazdem autonomicznym.
Interfejs HMI powiadamia kierowcę, gdy odcinek drogi staje się dostępny do automatycznego prowadzenia. Korzystając z bardzo dokładnej mapy pojazd zawsze wie, gdzie znajduje się na drodze. Samochód porównuje w czasie rzeczywistym swoje dane z czujników z informacjami przechowywanymi na mapie, na przykład w odniesieniu do znaków na jezdni i barier ochronnych.
Pojazd badawczy Boscha zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego również w ręcznym trybie jazdy. Każdy z czujników i systemów informatycznych wykorzystywanych trakcie zautomatyzowanej jazdy pozostaje aktywny. Dzięki komunikacji pojazd-pojazd, samochód badawczy Boscha wie o innych użytkownikach drogi na długo zanim pojawią się w one polu widzenia. Na konferencji ITS Bosch pokazał prototyp połączenia komunikacyjnego między samochodem a motocyklem. Oba pojazdy stale przesyłają informacje o położeniu względem siebie, co zmniejsza ryzyko kolizji.
0 komentarzy dodaj komentarz