W poprzednim odcinku tego cyklu przedstawiono zasady prawidłowego doboru jednorurowych zamienników dla oryginalnych konstrukcji dwururowych. Modernizacja ta wymaga jednak dopracowania szczegółów.
Tłoczysko i prowadnica
Amortyzator ze stałą charakterystyką tłumienia ma tłoczysko wykonane w postaci jednolitego, walcowego pręta o gładkiej powierzchni. W konstrukcjach z regulowaną siłą tłumienia podczas rozciągania konieczne jest wyposażenie górnej części tłoczyska w poprzeczne otwory do zamontowania przetyczki regulacyjnej. Dla takich wersji Emmetec oferuje gotowe tłoczyska o średnicach od 12 do 25 mm, z fabrycznymi otworami o 4,2 i 5,2 mm (rys. 1), umożliwiające łatwe skompletowanie zindywidualizowanego zestawu. W ofercie tejże firmy są również kompletne zestawy tłoczysk z regulatorami (rys. 2), zapewniające uzyskanie charakterystyki tłumienia przedstawionej na załączonym wykresie (rys. 3).
Rys. 1. Tłoczyska z otworami do amortyzatorów z regulacją siły rozciągania
Rys. 2. Kompletny zestaw regulacyjny Emmetec 01-980 |
Rys.3. Zakres regulacji siły tłumienia przy użyciu zestawu Emmetec 01-980 |
Rys. 4. Żeliwna prowadnica Emmetec umożliwiająca łatwą wymianę uszczelniacza olejowego |
Rys. 5. Sprężyny ograniczające skok amortyzatora można montować w różnych kombinacjach dla poprawy komfortu lub stabilności jazdy |
Rys. 6. Surowy tłok Emmetec do samodzielnego wykończenia (można go łatwo dopasować do dowolnego pierścienia) |
Rys. 7. Standardowe (z lewej) i zmodyfikowane przez Emmetec połączenia tłoków z tłoczyskami |
Rys. 8. Działanie podwójnego systemu regulacji tłumienia w fazie ściskania; minimalny poziom obu ustawień daje charakterystykę bardzo miękką (A – błękitna), zamknięcie zaworu igłowego ją pogłębia, zwłaszcza przy niskich prędkościach (B – błękitna), zwiększenie docisku płytek zaworowych powoduje usztywnienie w całym zakresie (C – granatowa), a przy równoczesnym otwarciu zaworu igłowego charakterystyka stanie się łagodniejsza (linia czerwona) |
Prowadnice tłoczysk mogą być aluminiowe lub żeliwne. Pierwsze wyposażone są w panewki powlekane teflonem (PTFE). Ich zaletą jest lekkość i niska cena z powodu łatwości obróbki. Wadę jednak stanowi odmienna w porównaniu ze stalą rozszerzalność cieplna, co przyspiesza zużycie współpracujących części i sprzyja nadmiernemu zwiększaniu się luzów między nimi. Łatwo też o uszkodzenie panewki w przypadku przedostania się pyłu do jej wnętrza. Problemy może stwarzać również nierozbieralność prowadnic aluminiowych, wykluczająca możliwość wymiany uszczelniacza olejowego, natomiast oferowana przez Emmetec żeliwna prowadnica (rys. 4) nie ma tych wad, więc zapewnia długotrwałe i niezawodne działanie całego amortyzatora.
Sprężyny wewnętrzne
Na tłoczyskach niektórych amortyzatorów, pomiędzy prowadnicą a tłokiem umieszczona jest sprężyna wymuszająca progresywne tłumienie przy ściskaniu. Może to poprawiać komfort jazdy na nierównościach. Sprężyna odpowiednio długa i sztywna działa także przy całkowitym rozciągnięciu amortyzatora, powodując mechaniczną redukcję amplitudy jego oscylacji i w konsekwencji poprawia stabilność trzymania się drogi. W tym zakresie Emmetec oferuje szeroką gamę sprężyn o różnej długości, dających się montować w różnych kombinacjach (rys. 5).
Tłoki i pierścienie tłokowe
Emmetec oferuje tłoki obrobione lub surowe, umożliwiając wykonanie we własnym zakresie miejsca dla pierścienia tłokowego (rys. 6).
Zespół tłokowy do zastosowania w kolumnach McPhersona może mieć budowę jednolitą lub wieloczęściową. W tym drugim wypadku jest on w ramach montażu przykręcany do tłoczyska i przyspawany metodą TIG, a w ostatniej fazie toczony dla uzyskania ostatecznego kształtu. Wersja z wgłębieniem (rys. 7) pozwala też na zastosowanie specjalnych łączników obrotowych, zapewniających dopływ płynu amortyzatorowego z oddzielnego zbiornika.
Regulacja tłumienia przy ściskaniu
Amortyzatory jednorurowe mogą być wyposażone w oddzielne zbiorniki, które pozwalają zwiększyć objętość oleju i gazu, z korzyścią dla stabilności termicznej amortyzatora. Ponadto zbiorniki te można wyposażać w systemy regulacji tłumienia podczas fazy ściskania amortyzatora. W tym zakresie do dyspozycji mamy trzy rozwiązania:
• kanał by-pass z igłowym zaworem dławiącym,
• wstępne obciążenie tłoka umieszczonego w zbiorniku dodatkową sprężyną,
• zastosowanie obu tych systemów, działających prawie niezależnie przy niskich i wysokich prędkościach ruchu tłoka (rys. 8).
Za pomocą tego systemu można uodpornić samochód na kołysanie poprzeczne, bez pogarszania komfortu jazdy po nierównościach. Pozwala on też uzyskiwać zawieszenia bardzo miękkie albo bardzo twarde, aż do blokowania tylnych amortyzatorów na zakręcie i wyeliminowania podsterowności. Jednym słowem stwarza możliwości bardzo szerokie.
Emmetec dostarcza kompletne zbiorniki z taką podwójną regulacją (rys. 9) w różnych rozmiarach umożliwiających ich łączenie z każdym rodzajem amortyzatora.
Nastawne zamocowania
Są one w amortyzatorach wykonywane bądź w wersji "oczko-oczko", czyli z dwiema tulejkami poprzecznymi, lub jako "oczko-gwint". W zastosowaniach tuningowych korzystna jest możliwość regulacji tych montażowych końcówek (rys. 10). Pozwala ona na swobodny dobór zarówno długości całego amortyzatora, wstępnego naprężenia elastycznych elementów zawieszeń, a także preferowanego zakresu tłumienia w ściskaniu lub rozciąganiu. Oczywiście jakość tych przegubów musi być możliwie najwyższa, gdyż ich poluzowanie się uniemożliwia pełną stabilność jazdy.
Narzędzia specjalne
Ściągacz panewek (rys. 11) umożliwia zdjęcie starych panewek z kolumn McPhersona i zamontowanie nowych.
Odpowiednio umieszczony czujnik zegarowy pozwala na pomiar liniowości i współosiowości tłoczysk, wkładów tłokowych i cylindrów rurowych (rys. 12).
Więcej informacji na temat budowy, eksploatacji i przebudowy każdego rodzaju amortyzatora oraz jego zastosowania można znaleźć na stronie www.emmetec.com lub www.fapolska.pl – dystrybutora produktów Emmetec w Polsce.
Rys. 9. Zbiornik Emmetec z podwójnym systemem regulacji: złota śruba zamyka zawór igłowy, a czarna nakrętka wstępnie napina sprężynę
Rys. 10. Końcówki wypukłe i wklęsłe Emmetec: przykręcając je lub odkręcając na korpusie amortyzatora lub na końcu trzpienia, zmienia się długość amortyzatora, wstępny załadunek elementu elastycznego oraz pułap skoku w odbiciu raczej niż w dobiciu
Rys. 11. Za pomocą tego ściągacza Emmetec 93-500 zdjęcie panewek z korpusu Mc Phersona staje się banalnie proste
Rys. 12. Czujnik Emmetec 99-991
0 komentarzy dodaj komentarz