Firma Bosch zaprezentowała po raz pierwszy nową technologię akumulatorów do samochodów elektrycznych, która może być zastosowana w produkcji seryjnej w ciągu pięciu lat.
Do opracowania technologii przyczyniło się przejęcie przez Boscha amerykańskiego startupu Seeo Inc (Hayward, Kalifornia). Bosch dysponuje z kolei wiedzą w dziedzinie innowacyjnych ogniw galwanicznych ze stałym elektrolitem do akumulatorów litowych.
Dotychczas celem przemysłu było podwojenie gęstości energii w akumulatorach oraz zmniejszenie o połowę kosztów produkcji do końca bieżącej dekady. Bosch ocenia, że wykorzystując stałe ogniwa będzie można do roku 2020 zwiększyć ponad dwukrotnie gęstość energii i osiągnąć dalsze znaczne obniżenie kosztów. Samochód elektryczny, który ma obecnie zasięg 150 kilometrów, będzie mógł przejechać ponad 300 kilometrów bez ładowania – i to przy niższej cenie akumulatorów.
Wydajność akumulatorów może być poprawiana w różny sposób. W obecnych akumulatorach litowo-jonowych jednym z powodów ograniczonej gęstości energii jest fakt, że anoda składa się w dużym stopniu z grafitu. Nowe technologie ogniw w pozwolą Boschowi produkować anodę z czystego litu, co znacznie zwiększa zdolność magazynowania, a więc pojemność akumulatora.
Bosch wdrożył już 30 projektów związanych z elektromobilnością. Według prognozy spółki, w roku 2025 około 15 procent wszystkich nowych samochodów wyprodukowanych na świecie będzie miało napęd elektryczny, a w Europie więcej niż jedna trzecia wszystkich nowych aut będzie napędzana elektrycznie. Już w 2014 roku Bosch z firmami GS Yuasa i Mitsubishi utworzył spółkę joint venture o nazwie Lithium Energy and Power GmbH & Co. Jej celem jest rozwój bardziej wydajnych generacji akumulatorów litowo-jonowych. Technologia pozyskana dzięki nabyciu firmy Seeo uzupełnia dotychczasowe innowacje, rozwijane dzięki współpracy z japońskimi partnerami.
0 komentarzy dodaj komentarz