Podczas targów IAA 2015 we Frankfurcie nad Menem, które odbyły się w dniach 17–27 września, Bosch zaprezentował kilka innowacji. Pokazano między innymi, że ciśnienie paliwa w silnikach wysokoprężnych może być zwiększone do 2700 barów. Jest to klucz do redukcji emisji tlenków azotu i cząstek stałych, ponieważ im wyższe ciśnienie, tym dokładniej paliwo się rozpyla i lepiej miesza z powietrzem w cylindrze.
Kolejna technologia – Digital Rate Shaping – pozwala jednocześnie znacznie zmniejszyć emisję, zużycie paliwa i poziom hałasu spalania w silnikach Diesla. W odróżnieniu od stosowanego dotychczas wtrysku wstępnego i głównego, proces podawania paliwa jest tutaj podzielony na wiele drobnych iniekcji. Wynikiem tego jest łagodny proces spalania.
Bosch zwiększa też ciśnienie paliwa w silnikach benzynowych – do 350 barów. Rezultatem jest bardziej efektywne przygotowanie mieszanki i krótsze czasy wtrysku. W porównaniu z systemem o ciśnieniu 200 barów środki te znacznie obniżają emisję cząstek stałych.
Bosch Mahle Turbo Systems opracował nową generację zmiennej geometrii dolotu w turbosprężarkach (VTG). Zasadniczym przełomem jest uzyskanie mniejszej skłonności wirników turbosprężarek do deformacji w temperaturze 900°C, a prototypowe egzemplarze radzą sobie już z temperaturami do 980°C. Silniki wyposażone w nowe turbosprężarki będą rozwijały większą moc lub staną się oszczędniejsze. To samo odnosi się do silników wysokoprężnych, w których mniejsza szczelina łopatek kierownicy zwiększa dodatkowo sprawność turbiny o zmiennej geometrii.
Filtr cząstek stałych można połączyć z nawigacją. Pozwala to na regulowanie regeneracji filtra cząstek stałych za pomocą elektronicznego horyzontu, to znaczy na podstawie danych z nawigacji, przewidujących trasę przejazdu. Przykładowo: filtr regeneruje się wcześniej podczas jazdy na autostradzie, aby był w pełni funkcjonalny, gdy pojazd powróci do ruchu miejskiego.
Z kolei inteligentny system kontroli temperatury w samochodach elektrycznych umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdu o 25% w trybie jazdy miejskiej w okresie zimowym, i to bez modyfikacji akumulatora. Wykorzystuje on niewielką ilość ciepła powstającą w akumulatorze, silniku i hamulcach samochodu elektrycznego.
Propozycja Boscha dotycząca zarządzania parkowaniem ułatwia kierowcom znajdowanie miejsca parkingowego i pomaga operatorom parkingu poprawić wykorzystanie powierzchni. Zainstalowane w nawierzchni czujniki wskazują, czy miejsce jest zajęte czy wolne. Czujniki przekazują te informacje bezprzewodowo do serwera, gdzie dane są w czasie rzeczywistym nanoszone na mapę. Kierowcy mają dostęp do tej mapy na smartfonach i mogą skierować się do dostępnego miejsca.
Inteligentny system parkowania przyczepy oferuje wygodny dla kierowców sposób sterowania pojazdem i przyczepą z zewnątrz przy użyciu smartfona lub tabletu. Jest to możliwe za pomocą interfejsów łączących się z układem kierowniczym o elektrycznym wspomaganiu, układem hamulcowym, układem sterowania silnika, automatyczną skrzynią biegów oraz z funkcją pomiaru kąta złamania. Korzystając z aplikacji, kierowca może – stojąc na chodniku – wstępnie wybrać kierunek i prędkość jazdy. Później palcem steruje kątem złamania przyczepy i bezpiecznie parkuje zestaw.
2015-10-19 10:58
Mahle
Janek
Turbosprężarki od Mahle to najwyższa półka. Te silniki mają moc!
1 komentarzy dodaj komentarz