Wymiana sprzęgła należy do standardowych prac warsztatowych. Dlatego firma Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje odpowiednie zestawy naprawcze LuK RepSet lub LuK RepSet Pro do określonych modeli pojazdów.
W skład zestawu LuK RepSet wchodzą tarcze sprzęgła, moduł docisku oraz łożysko wyciskowe. Zestaw LuK RepSet Pro zamiast samego łożyska wyciskowego zawiera kompletny koncentryczny siłownik wysprzęglający, który jest obecnie używany w co drugim samochodzie. Należy go wymieniać przy każdej wymianie sprzęgła, aby uniknąć awarii oznaczającej dla klienta spędzenie dodatkowego czasu w warsztacie. Jednak nie zawsze nieprawidłowe działanie wysprzęglania wynika z niesprawności sprzęgła.
Podczas analizy takich usterek powinno się zachować niżej podaną kolejność postępowania, aby dokonać prawidłowej diagnozy i wyeliminować przyczynę awarii. Pierwszym zadaniem jest określenie objawów niesprawności w trakcie jazdy próbnej. Rozróżniamy pięć takich charakterystycznych stanów, w których sprzęgło: nie rozłącza się, ślizga się, szarpie, pracuje hałaśliwie, reaguje na nacisk pedału z nadmiernym oporem.
Odkształcenie sprężyn stycznych tarczy dociskowej sprzęgła z powodu wibracji innych części układu napędowego
Jednoznaczne stwierdzenie któregoś z tych objawów pozwala na wstępne zlokalizowanie usterki, lecz często popełnianym błędem jest wówczas natychmiastowe rozpoczęcia demontażu sprzęgła. Wcześniej należy jeszcze skontrolować elementy współpracujące ze sprzęgłem i przeanalizować warunki jego eksploatacji. Na wadliwą pracę sprzęgła wpływa bowiem wiele zewnętrznych czynników. Na przykład nieregularna praca silnika na biegu jałowym (z powodu zakłóceń zasilania lub zapłonu) może w chwili wysprzęglania wydać się typowym szarpaniem sprzęgła.
Z kolei występowanie w silniku zjawiska samozapłonu podczas jego wyłączania może powodować odwrotne obciążenia sprężyn stycznych tarczy dociskowej sprzęgła i w efekcie prowadzić do ich odkształcenia, co z czasem staje się przyczyną problemów z wysprzęglaniem. Zbyt miękkie poduszki zawieszenia silnika sprzyjają jego wibracji podczas wysprzęglania, czego następstwem są różnice pomiędzy statycznymi i dynamicznymi wartościami tarcia okładzin ciernych, a to również daje objawy szarpania sprzęgła.
Zużyta tuleja wałka sprzęgłowego powoduje szarpanie sprzęgła lub/i ciężkie wysprzęglanie
Podobne symptomy towarzyszą zwiększonemu tarciu linki pedału przyspieszenia. W połączeniu ze zbyt miękkim zawieszeniem silnika powoduje to tzw. efekt skoków kangura podczas ruszania. Późniejszą dopiero konsekwencją są problemy z wysprzęglaniem bądź z poślizgiem sprzęgła.
Sprzęgłowe zestawy naprawcze LuK RepSet i LuK RepSet Pro
Naprężenia w łożyskowaniu skrzyni biegów lub brak tulejki prowadzącej wałka sprzęgłowego wywołują współosiowe jego przesunięcia względem wału korbowego, co również prowadzi do pojawienia się problemów podczas wysprzęglania bądź szarpanie sprzęgła, a z czasem, na skutek zwichrowanego ruchu tarczy sprzęgła, do pęknięć w miejscach nitowania jej segmentów. Przyczyną takich zjawisk mogą być także usterki innych elementów przeniesienia napędu, na przykład wału napędowego.
0 komentarzy dodaj komentarz