strona główna Mechanika Zestawy naprawcze INA KIT
2015-01-15, ostatnia aktualizacja 2015-01-15 06:14

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Zestawy naprawcze INA KIT

Korpus pompy z wirnikiem

Schaeffler

Korpus pompy z wirnikiem

W samochodach, w których pompa układu chłodzenia napędzana jest paskiem rozrządu, należy podczas każdej naprawy wymieniać równocześnie obie te części wraz z kompletem rolek, najlepiej z oryginalnego zestawu.

Pozostawianie dotychczas używanej pompy jest decyzją błędną, ponieważ ulegnie ona przyspieszonemu zużyciu we współpracy z nowym, a więc sztywniejszym paskiem silniej obciążającym jej łożyskowanie i uszczelniacze. To samo dotyczy rolek (napinacza i prowadzącej), nawet jeśli ich stan wydaje się zadowalający. Z tego powodu większość fabrycznych instrukcji napraw zaleca każdorazową wymianę wszystkich elementów współpracujących z napędem rozrządu. Ułatwia to szeroka oferta zestawów INA KIT, zawierających wymagane komplety wzajemnie dopasowanych części o wysokiej jakości.

Termostat

Do niektórych z tych zestawów oprócz pompy dołączany jest termostat wymagający również wymiany w przypadku eksploatacyjnego zużycia. Jego poprawne działanie przyspiesza osiągnięcie optymalnej temperatury pracy silnika po zimnym rozruchu, co pozytywnie wpływa na osiągi i oszczędność paliwa. Są konstrukcje silników, w których usytuowanie termostatu wymusza jego demontaż podczas wymiany pompy. Jest to więc dogodny moment, by zawczasu wymienić i ten element. Usterki lub awarię termostatu można wykryć i bez jego rozbiórki. Wystarczy podczas uruchamiania zimnego silnika sprawdzić, czy temperatura chłodnicy zaczyna się podnosić dopiero po pewnym czasie, czyli po otwarciu termostatu. Wymontowany zawór sprawnego termostatu musi otwierać się w gorącej wodzie i zamykać w zimnej.

Łożyska pompy

Nowoczesne pompy zapewniające obieg płynu chłodzącego mają korpusy wykonane z lekkich stopów, a wirniki z tworzyw sztucznych. Części te nie ulegają więc ani ściernemu, ani korozyjnemu zużyciu. Newralgicznym elementem jest natomiast toczne łożyskowanie wirników.

INA KIT

Kompletny zestaw elementów naprawczych INA KIT

Wykorzystuje się w nim łożyska dwurzędowe, jednak bez wewnętrznej bieżni, którą zastępuje cylindryczny czop wału wirnika. Uzyskuje się dzięki temu więcej przestrzeni dla elementów tocznych, a w konsekwencji też zdolność przenoszenia wyższych obciążeń w porównaniu ze standardowymi łożyskami jednorzędowymi. Dodatkową zaletą takiej konstrukcji jest lepszy sposób łączenia rolek w rzędach, gdyż zastosowanie wspólnej bieżni dla obu łożysk eliminuje ryzyko ich niewspółosiowego ustawienia oraz zapobiega powstawaniu niebezpiecznych naprężeń wewnętrznych.

INA KIT

Widok zewnętrzny pompy napędzanej paskiem zębatym

Łożyska jednak z czasem ulegają zużyciu, które polega na stopniowym zwiększaniu się ich wewnętrznych luzów. W efekcie ruch wału wirnika staje się coraz bardziej mimośrodowy, a to z kolei bardziej obciąża uszczelniacze i może powodować wycieki płynu chłodzącego. Jedynym sposobem zapobiegania tym kłopotliwym usterkom jest wspomniana na wstępie regularna wymiana pompy wraz z całym napędem rozrządu.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2