Pompę cieczy można łatwo uszkodzić. Eksperci firmy Hepu przedstawiają sześć wskazówek dotyczących obsługi układu chłodzenia i wskazują, czego należy unikać, aby nie uszkodzić jednego z jej elementów - pompy cieczy.
Montaż pompy cieczy wydaje się banalną czynnością. Jednak podchodząc do tej czynności z nonszalancją, można poczynić nie lada szkody. Poniżej przypominamy, na co zwrócić uwagę podczas obsługi serwisowej układu chłodzenia oraz montażu pompy cieczy.
Właściwy dobór produktu na wymianę
Części nie można dobierać na zasadzie „będzie pasowała”. Musi być dobrana dokładnie do konkretnego modelu samochodu czy silnika. To, że pompa pasuje do miejsca montażowego w bloku silnika, nie zawsze oznacza, że silnik będzie pracował poprawnie. Często zależy to od numeru podwozia/nadwozia lub silnika. Są na rynku modele samochodów, w których montowane są trzy różne pompy cieczy, choć na pierwszy rzut oka wydają się takie same. Różnią się one jednak średnicą wirnika oraz ilością łopatek, co ma oczywisty wpływ na ich działania w samochodzie.
Problemów ze zbyt wysoką temperaturą silnika można uniknąć, zwracając uwagę na detale, którymi różnią się pompy, i zamawiając przy użyciu numeru VIN lub symbolu silnika.
Nie używać silikonu do uszczelniania pompy
Do montażu pompy cieczy oraz pompy oleju należy używać wyłącznie przeznaczonych to tego mas uszczelniających. Silikon może dostać się na wirnik pompy lub pomiędzy pierścienie uszczelniacza i poczynić w ten sposób duże szkody.
Do uszkodzenia może przyczynić się nawet drobina silikonu między pierścieniami uszczelniającymi
Jeśli korzysta się z silikonu, trzeba używać go mądrze: cienka nitka i co ważne - zalanie układu i uruchomienie silnika może nastąpić dopiero, gdy silikon zastygnie.
Moment dokręcenia śrub
Zestaw kluczy dynamometrycznych to w tej chwili absolutnie podstawowe wyposażenie każdego warsztatu (zestaw, czyli nie jeden klucz). Nie chodzi tylko o dociągnięcie śrub głowicy odpowiednim momentem. Coraz częściej precyzyjny moment dokręcający wymagany jest przy montażu osprzętu silnika. Korpus modułu zarządzania przepływem cieczy należy przykręcać wartością 9 Nm. Nie wolno przykręcać „na oko”, ponieważ może się to skończyć pęknięciem obudowy.
Dla uniknięcia przeciągnięcia gwintu śruby dokręca się właściwym i odpowiednio skalibrowanym kluczem dynamometrycznym, z właściwą siłą i we właściwej kolejności - nie po obwodzie, tylko od środka, na krzyż po przekątnej. Do określonej wartości dociąga się dopiero na końcu, już po tym, jak wszystkie śruby zostały wstępnie dokręcone.
Warto przypomnieć o cyklicznej kalibracji kluczy dynamometrycznych. Jest ona niezbędna, by działały z dokładnie ustawioną wartością.
Użycie odpowiednich narzędzi do umiejscowienia pompy
Oczywiście młotek jest niezbędny przy wielu pracach, jednak uderzanie nim w obudowę pompy może z dużym prawdopodobieństwem zniszczyć jej aluminiową obudowę lub kruchy uszczelniacz, który znajduje się wewnątrz.
Uszkodzenia uszczelniacza pompy cieczy
Pompy są tak skonstruowane, że montaż nie wymaga „wbicia” ich na swoje miejsce. W razie potrzeby sprawdzenia, czy element został dobrze włożony, można użyć gumowego młotka, należy jednak uderzać bardzo delikatnie po obwodzie.
Uruchomienie silnika
Po wymianie pompy i ustawieniu rozrządu nie powinno się uruchamiać silnika bez zalania układu płynem. Tym bardziej nie wolno przejeżdżać pojazdem nawet krótkiego odcinka, ponieważ (nawet jeśli silnik wytrzyma) może się zatrzeć uszczelniacz pompy.
Już 30 sekund pracy bez chłodzenia i bez smarowania spowoduje zatarcie się pierścieni uszczelniacza i zeszklenie powierzchni uszczelniających. W konsekwencji pompa już od pierwszych kilometrów będzie nieszczelna, a w najgorszym razie nastąpi uszkodzenie głowicy.
Asortyment płynów chłodniczych i koncentratów Hepu w ofercie Inter Cars e-Catalog
Ryzykowne użycie wody
Niektórzy użytkownicy aut sugerują zalanie układu chłodzenia wodą. Trzeba jednak pamiętać, że nadaje się do tego tylko odpowiedni płyn chłodniczy. Nawet krótkotrwałe zalanie układu wodą błyskawicznie spowoduje odkładanie kamienia kotłowego. Gdy dostanie się on między pierścienie uszczelniacza, szybko rozszczelni pompę. Pozorna oszczędność kilkudziesięciu złotych na płynie chłodniczym może szybko doprowadzić do dodatkowych napraw i wydatków, a nawet kosztownego remontu silnika (lub np. turbosprężarki). Naprawa wykonana kompleksowo przy wykorzystaniu wysokiej jakości części i płynów eksploatacyjnych przełoży się na dalsze, długie i bezproblemowe działanie układu chłodzenia.
Oferta pomp cieczy chłodzącej Hepu dostępna jest w Inter Cars e-Catalog.
0 komentarzy dodaj komentarz