Od 1 listopada wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe (o masie całkowitej do 3,5 tony) muszą być wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom.
ESP jest rozszerzoną wersją opracowanego przez firmę Bosch w 1978 roku układu ABS, a obecnie pełni także wiele innych funkcji, takich jak stabilizacja pojazdu podczas wjeżdżania na wzniesienia, stabilizacja przyczep samochodowych lub zapobieganie ryzyku przewrócenia się pojazdu w przypadku samochodów terenowych i lżejszych samochodów użytkowych.
Poza pasami bezpieczeństwa ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie. Od czasu uruchomienia produkcji seryjnej w 1995 roku w fabrykach Boscha wytworzono już ponad 100 milionów układów ESP. Według danych za rok 2014, aż 84% wszystkich samochodów użytkowych w Europie jest wyposażonych w układ zapobiegający poślizgom (na świecie wskaźnik ten wynosi 59%).
W 2011 roku układ ESP był stosowany w 40% aut; pomógł on zapobiec ponad 33 000 wypadków i uratował życie ponad tysiąca osób w 25 krajach Unii Europejskiej. Od czasu wprowadzenia układu ESP udało się uniknąć 190 000 wypadków i uratować życie ponad 6000 ludzi w Europie.
0 komentarzy dodaj komentarz