Podczas 65. Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA 2014 w Hanowerze firma Bosch przedstawiła swoje produkty, systemy i usługi wykorzystywane w samochodach ciężarowych.
Na firmowym stoisku zostały zaprezentowane napędy alternatywne do samochodów użytkowych oraz systemy odzysku ciepła traconego (Waste Heat Recovery), które pozwalają zaoszczędzić ponad 2000 litrów oleju napędowego rocznie na każdy samochód. W przypadku układów hybrydowych operatorzy flot korzystają nie tylko na niższym zużyciu paliwa, ale także mają do dyspozycji wyraźnie cichsze pojazdy. Równocześnie samochody wyposażone w taki napęd emitują mniej spalin i cząstek stałych. Dzięki temu spełnienie norm emisji spalin staje się łatwiejsze niż w przypadku konwencjonalnych samochodów ciężarowych z silnikami Diesla.
Jeżeli chodzi o klasyczne jednostki napędowe, to firma Bosch zapewnia silnikom samochodów użytkowych wysoką sprawność energetyczną poprzez rozwijanie systemu common rail oraz zwiększenie ciśnienia pracy do wartości 2500 barów. Przekłada się to na ograniczenie kosztów eksploatacji i obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń w przeliczeniu na każdy kilometr jazdy.
Bosch przedstawił też koncepcję multimedialnej kabiny przyszłości. Ma ona futurystyczny wygląd i obrazuje współdziałanie systemów zarządzania informacjami. Na desce rozdzielczej dominuje duży, programowany zestaw wskaźników znajdujący się w polu widzenia kierowcy. Zawiera on klasyczne wskaźniki zegarowe, kontrolki funkcji, a także grafiki z przebiegiem trasy lub sekwencje wideo (np. obraz z kamery do jazdy wstecz lub z systemu noktowizyjnego). W zależności od sytuacji najważniejsze informacje są powiększane i znajdują się na pierwszym planie; te mniej istotne są z kolei prezentowane na planie dalszym.
Przewiduje się, że już w 2016 roku każdy nowy samochód ciężarowy przeznaczony do ruchu dalekobieżnego w Europie i USA będzie miał dostęp do Internetu. Funkcje wykorzystujące Internet przyczynią się do podniesienia wydajności i obniżenia kosztów transportu. Bazą techniczną dla tego rodzaju usług są jednostki CCU (Connectivity Control Units) produkowane przez Boscha. Przesyłanie danych umożliwia tym urządzeniom połączenie elektroniki pokładowej pojazdu z zewnętrznymi serwerami. Dodatkowo Bosch oferuje internetowe usługi telematyczne, umożliwiające np. planowanie terminów serwisowania lub monitoring cennych ładunków.
Zaprojektowany przez Boscha system eCall zapewnia szybką pomoc w razie wypadku. W momencie kiedy dochodzi do niebezpiecznego zdarzenia system automatycznie przesyła do centrali Boscha ważne dane, takie jak lokalizacja, godzina i kierunek jazdy. Ponadto operator nawiązuje kontakt głosowy z kierowcą pojazdu i ustala, gdzie najbliżej miejsca zdarzenia znajduje się policja lub pogotowie. Jeżeli nie uda się nawiązać kontaktu z pasażerami pojazdu, operator natychmiast powiadamia służby ratunkowe. Należy podkreślić, że wielojęzyczni operatorzy kontaktują się z ofiarami zdarzenia w ich rodzimym języku.
Targi IAA zakończą się 2 października.
0 komentarzy dodaj komentarz