W 1989 roku Bosch rozpoczął produkcję systemu TravelPilot IDS (Identifikation Digitalisierter Straßen) – pierwszego w Europie samodzielnego systemu nawigacyjnego dla pojazdów.
Użytkownik systemu miał do dyspozycji 4,5-calowy monitor, który wyświetlał aktualną pozycję samochodu na cyfrowej mapie, a za pomocą symboli strzałek wskazywał właściwy kierunek i możliwe kombinacje ulic prowadzące do wybranego celu. Do ustalania położenia TravelPilot IDS wykorzystywał metodę zliczenia nawigacyjnego. Przejechane odcinki były określane na podstawie informacji z czujników radarowych, a dane dotyczące zmiany kierunku dostarczał kompas elektroniczny z sondą pola magnetycznego.
Metoda zliczenia nawigacyjnego została później uzupełniona o dane umieszczone na mapach cyfrowych. Plany dużych miast w Niemczech oraz połączenia dróg krajowych były zapisywane na płycie CD.
Początkowo Bosch wprowadził nawigację TravelPilot IDS w Niemczech. W 1993 roku system został rozszerzony o odbiornik GPS (Global Positioning System), który umożliwiał dokładniejsze określenie pozycji. W pierwszych latach po premierze systemy nawigacyjne Boscha wykorzystywano do różnych celów, głównie profesjonalnych. Korzystała z nich np. straż pożarna w Los Angeles, która już wtedy wyposażyła w urządzenia TravelPilot IDS ponad 400 wozów strażackich.
W połowie lat dziewięćdziesiątych systemy nawigacyjne przekazywały już polecenia głosowe. Nowym impulsem w rozwoju nawigacji były rozszerzone możliwości oprogramowania, które zawierało dodatkowe informacje o atrakcjach turystycznych i kulturalnych, a także punktach gastronomicznych, parkingach, stacjach paliw i warsztatach.
W 1998 roku konstruktorzy Boscha opracowali funkcję dynamicznej nawigacji. Uwzględniała ona dane o korkach emitowane przez radiostację TMC (Traffic Message Channel). Dzięki temu system nawigacyjny mógł reagować na utrudnienia w ruchu, a Bosch stał się pierwszym producentem, który zainicjował komunikację samochodów ze światem zewnętrznym.
Nawigacja Boscha oferuje także tzw. elektroniczny horyzont. System działa z dużym wyprzedzeniem i podaje kierowcy informacje o dalszym przebiegu trasy, m.in. o zakrętach, wzniesieniach oraz pasach ruchu. W rezultacie nawigacja może wskazywać energooszczędne trasy lub – w przypadku samochodów elektrycznych – obliczyć z większą dokładnością zasięg pojazdu.
0 komentarzy dodaj komentarz