Jazda motocyklem staje się bezpieczniejsza. W latach 2008–2013 liczba śmiertelnych wypadków wśród motocyklistów w Niemczech zmalała o 13% (do 568 osób). Według ekspertów jedną z przyczyn poprawy bezpieczeństwa motocyklistów jest coraz powszechniejsze stosowanie układów ABS w jednośladach.
ABS może zapobiec jednej czwartej wszystkich wypadków motocyklowych kończących się śmiercią lub obrażeniami – wynika z analizy statystyk wypadkowych GIDAS (wspólnego projektu Federalnego Instytutu Badań Highway oraz Stowarzyszenia Badawczego Techniki Motoryzacyjnej). Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem będzie w przyszłości oferować układ stabilizacji toru jazdy (MSC). System zaprojektowany przez firmę Bosch rejestruje kąt nachylenia motocykla i odpowiednio dopasowuje wspomaganie ABS i kontroli trakcji. Działanie takie jest pomocne zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów, ponieważ właśnie wtedy dochodzi do co drugiego wypadku ze skutkiem śmiertelnym.
W 2013 roku już 30% wyprodukowanych w Europie motocykli było wyposażonych w układ ABS. Układ MSC, jako światowa nowość, wszedł do produkcji seryjnej pod koniec 2013 roku (w modelach motocykli KTM 1190 Adventure i Adventure R). MSC bazuje na układzie ABS z funkcją kompleksowego hamowania i dodatkowo jest wyposażony w czujnik nachylenia motocykla. Mierzy on rzeczywiste nachylenie motocykla, a układ podczas hamowania i przyspieszania dopasowuje swoje działanie do kąta nachylenia maszyny. Precyzyjne działanie regulacyjne zapewnia łagodne hamowanie przy wchodzeniu w zakręt, a także większą skuteczność hamowanie podczas jazdy na wprost. Analiza odchylenia od pionu i przyspieszenia wzdłużnego pozwala szybciej wykryć podnoszenie się przedniego lub tylnego koła; układ stabilizacji MSC może wówczas podjąć odpowiednie działania korygujące. Rozkład siły hamowania na przednie i tylne koło jest elastycznie dopasowywany do sytuacji. Dalsze analizy danych GIDAS wskazują na to, że układ MSC może zniwelować negatywne skutki w dwóch trzecich wypadków motocyklowych na zakrętach, zawinionych przez motocyklistę.
Bosch oferuje systemy dopasowane do wymagań różnych motocykli wyposażonych w hydrauliczny układ hamulcowy. Niedrogim wariantem, przeznaczonym zwłaszcza na rynki wschodzące (takie jak Indie), jest wersja ABS 9 light, wspomagająca hamowanie przedniego koła. Wersja ABS 9 base chroni zarówno przednie, jak i tylne koło przed zablokowaniem. ABS 9 plus jest zaawansowanym układem do motocykli dużej mocy. Układ jest skuteczny już w trakcie zwiększania ciśnienia przy hamowaniu awaryjnym, ponieważ dzięki dodatkowemu czujnikowi ciśnienia wykrywa podnoszenie się tylnego koła i zapobiega przewróceniu się motocykla w przód. Najbardziej zaawansowana wersja układu, ABS 9 enhanced, oferuje dodatkowo funkcję eCBS. Skrót ten pochodzi od terminu "electronic Combined Brake System" (elektroniczny współzależny układ hamulcowy). W tym przypadku wystarczy, aby kierowca użył jednego z dwóch hamulców (przedniego lub tylnego), a układ ABS 9 enhanced automatycznie uruchamia drugi hamulec, dzięki czemu siła hamowania rozkłada się optymalnie na oba koła, bez dodatkowego działania ze strony kierowcy i bez obniżenia siły hamowania. Układ MSC, jako najbardziej kompleksowy wariant, bazuje na wersji ABS 9 enhanced i dodatkowo wykorzystuje czujniki nachylenia.
Tylko na Starym Kontynencie w wypadkach drogowych ginie około 5000 motocyklistów rocznie. W 2013 roku Unia Europejska wprowadziła obowiązek stosowania układu ABS w motocyklach z silnikami o pojemności skokowej powyżej 125 cm3. Regulacja ta zacznie obowiązywać od 2017 roku dla wszystkich nowo produkowanych motocykli (a od 2016 roku także dla motocykli z homologacją). Mniejsze pojazdy (o pojemności skokowej powyżej 50 cm3) muszą być wyposażone w układ ABS lub w kompleksowy układ hamulcowy, który przy uruchomieniu jednego z hamulców automatycznie włącza hamulec drugiego koła. W przypadku takiego układu nadal może jednak dochodzić do blokowania kół.
0 komentarzy dodaj komentarz