Na dorocznej konferencji prasowej Grupy Bosch (Warszawa, 28 maja 2014) wyniki działalności tej korporacji w roku 2013 oraz jej plany na rok bieżący i lata następne przedstawili w swych wystąpieniach: Krystyna Boczkowska – prezes spółki Robert Bosch, reprezentantka Grupy Bosch w Polsce, Christian Kolzem – dyrektor fabryki Bosch we Wrocławiu oraz Piotra Macerszmidt – dyrektor Generalny Bosch Rexroth w Polsce. Oni też odpowiadali na pytania dziennikarzy szerokiego spektrum polskich mediów. Nasza relacja z tego interesującego spotkania dotyczy przede wszystkim kwestii związanych bezpośrednio z problematyką motoryzacyjno-warsztatowej branży.
Ogólnie rzecz biorąc, Bosch umacnia swą pozycję we wszystkich kierunkach i obszarach prowadzonej działalności. W Polsce uzyskał 2,5 mld złotych obrotów (wzrost o 2%) w 2013 roku, należy do najbardziej cenionych pracodawców w kraju, utrzymuje stabilny poziom inwestycji w wysokości 29,8 mln złotych i nadal dynamicznie rozwija sieć autoryzowanych warsztatów samochodowych. W 2014 roku Bosch przewiduje w Polsce dalszy rozwój, opierając te prognozy na dwucyfrowym wzroście obrotów całej Grupy w pierwszym kwartale bieżącego roku mimo powszechnych wciąż spadków koniunktury w głównych obszarach prowadzonej działalności, czyli w branży budowlanej oraz przemyśle samochodowym.
Krystyna Boczkowska w swym konferencyjnym wystąpieniu zwróciła uwagę na związek pomiędzy wzrostem obrotów w 2013 roku a rozwojem nowych kanałów dystrybucji, takich jak sprzedaż internetowa, oraz dzięki innowacyjnym produktom w obszarach systemów zabezpieczeń, elektronarzędzi i termotechniki.
Bosch jest międzynarodowym koncernem reprezentowanym przez ponad 360 spółek zależnych i regionalnych w 50 krajach, a z uwzględnieniem sieci dystrybutorów, w 150 krajach. We wszystkich działach przedsiębiorstwa na całym świecie jest zatrudnionych 281 tysięcy pracowników. W roku 2013 działalność koncernu rozwijała się pozytywnie. Dzięki innowacyjnym produktom obroty wzrosły o ponad 3%, do 46,1 mld euro, a dyscyplina kosztowa wpłynęła pozytywnie na dochód. W ubiegłym roku liczba pracowników wzrosła o 8,5 tysiąca osób. Wartość inwestycji wyniosła w ubiegłym roku 2,5 mld euro, czyli 5,5% wartości obrotu. Grupa poprawiła zysk operacyjny EBIT, który wyniósł 3,2%.
Wyjątkowy sukces w ubiegłym roku odniósł dział Techniki Motoryzacyjnej, osiągając 6,7% wzrostu obrotów, między innymi dzięki zwiększonemu popytowi na układy bezpośredniego wtrysku benzyny. Dział ten wypracował ponadprzeciętny zysk w wysokości 7,7% obrotu.
Bosch realizuje ponad połowę wolumenu sprzedaży w Europie, gdzie pomimo utrzymującej się recesji udało się wypracować ponad 2-procentowy wzrost obrotów. Największy, prawie 6-procentowy wzrost sprzedaży odnotował region Azji i Pacyfiku. Szczególnie na rynku chińskim oraz w Azji Południowo-Wschodniej nastąpił znaczny wzrost popytu na produkty branży techniki motoryzacyjnej i przemysłowej. Obroty w Ameryce Północnej wzrosły o 3,5%, do 7,8 mld euro, co częściowo było uwarunkowane wzrostem produkcji samochodów, a na rynkach Ameryki Południowej spadły o 3,6%. Planowane jest zwiększanie aktywności firmy w Afryce.
Grupa Bosch na świecie oczekuje w bieżącym roku wzrostu sprzedaży w granicach 3–5%, dzięki swej szerokiej wiedzy technologicznej oraz know-how w dziedzinie sprzętu i oprogramowania. Klasyczne atuty przedsiębiorstwa, takie jak innowacyjność, jakość i obecność na rynkach międzynarodowych oraz integrująca siła kultury korporacyjnej, liczą się także w świecie połączonym w sieci. Źródłem sukcesów są stale rosnące nakłady na badania i rozwój (w ubiegłym roku zwiększone do 4,5 mld euro, czyli do 9,9% wartości obrotu). Inżynierowie Bosch w 2013 roku zgłosili blisko 5 000 patentów, czyli średnio 20 w każdym dniu roboczym.
W 2014 roku koncern planuje wzrost sprzedaży w granicach 3–5%, czyli powyżej średnich światowej gospodarki, której rozwój szacuje się tylko na około 2,8%. Sprzedaż Grupy Bosch wzrosła o 7% w pierwszym kwartale bieżącego roku. W roku 2015 użytkownikami Internetu będzie nie tylko pięć miliardów ludzi, ale dołączy do nich sześć miliardów urządzeń. Dostrzegamy w tym ogromną szansę dla nowych usług, które będą uzupełnieniem dla naszych innowacyjnych technologii i produktów.
Spektakularnym przykładem połączenia wszystkich wspomnianych elementów jest realizowany przez Boscha od 2013 roku pilotażowy projekt obsługi funkcji miejskich Monako przez Internet. Jego celem jest integracja komunikacji autobusowej, informacji o robotach drogowych oraz systemu zarządzania parkingami. W przyszłym roku Grupa Bosch planuje wprowadzić do produkcji seryjnej "asystenta jazdy w korku", a także funkcję zdalnie sterowanego parkowania. Do 2020 roku systemy Boscha umożliwią zautomatyzowaną jazdę na autostradach, nawet przy wyższych prędkościach.
Bosch jest światowym liderem w produkcji sensorów mikromechanicznych (MEMS), technologii kluczowej dla komunikacji przedmiotów i usług za pośrednictwem Internetu, właśnie w zautomatyzowanym prowadzeniu samochodów i w tzw. domach inteligentnych.
W Polsce do Grupy Bosch należą 3 spółki: Robert Bosch, Bosch Rexroth i BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, w której udział Boscha wynosi 50%. Zatrudniają one łącznie prawie 1 000 osób, a osiągnęły w 2013 roku obrót w wysokości prawie 2,5 miliarda złotych, przekraczając poziom ubiegłoroczny o 2%. W tym też roku Grupa Bosch zainwestowała w naszym kraju prawie 30 mln złotych, głównie w rozbudowę linii produkcyjnych w fabryce układów hamulcowych w Mirkowie oraz w inwestycje infrastrukturalne.
Dział Techniki Motoryzacyjnej Bosch reprezentowany jest w Polsce przede wszystkim przez dywizję części samochodowych. W 2013 roku ważnym elementem jej strategii był rozwój sieci warsztatowych Bosch Service i Auto Crew, obecnie zrzeszających prawie 400 warsztatów.
W sumie: dwucyfrowy wzrost obrotu we wszystkich działach handlowych firmy w pierwszym kwartale 2014 roku pozwala na optymistyczne prognozy dotyczące dalszego rozwoju Grupy w Polsce.
Z myślą o przyszłościowych perspektywach Bosch aktywnie wspiera działania mające na celu promowanie nowoczesnej edukacji technicznej w Polsce. Realizuje między innymi program dualnego systemu nauczania w fabryce układów hamulcowych w Mirkowie, którym od 2012 roku jest objętych 25 uczniów. Ponadto, Bosch zainicjował merytoryczną dyskusję pomiędzy MEN a dyrektorami szkół technicznych o efektach reformy systemu edukacji i możliwościach jego poprawy. Ważnym wydarzeniem jest wspierana przez Boscha Ogólnopolska Olimpiada Techniki Samochodowej dla uczniów szkół o tej specjalności, organizowana już od 15 lat. Finał Olimpiady odbywa się w Centrum Szkoleniowym firmy w Warszawie. W tym roku Bosch ufundował główną nagrodę w konkursie – samochód, który trafi jako model szkoleniowy do warsztatu w zwycięskim zespole szkół. Ponadto Grupa Bosch w Polsce od czterech lat realizuje program edukacyjny dla gimnazjalistów pod nazwą Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, którego celem jest popularyzacja technicznych kierunków kształcenia. Uczestniczyło w nim ponad 4 500 uczniów z Warszawy i Wrocławia.
Christian Kolzem skoncentrował się w swym referacie na zagadnieniach związanych z rozwojem fabryki Robert Bosch we Wrocławiu (Mirkowie). W zakładzie tym są produkowane komponenty dla działu Bosch Chassis Systems Control – Actuation. Rok 2013 był tu bardzo udany, ponieważ fabryka zwiększyła obroty i produkcję. W przypadku układów wspomagających siłę hamowania był to wzrost z 1,3 mln sztuk w roku 2012 do 1,5 mln sztuk w następnym. W 2014 roku planuje się wyprodukować 2,1 mln sztuk tych układów. Zwiększyła się także liczba pracowników, do 465 osób w maju 2014.
W 2014 przeznaczymy na cele inwestycyjne w fabryce kolejne 21 mln złotych, aby przygotować ją na dalszy wzrost produkcji w przyszłości.
Fabryka ściśle współpracuje nad rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo na drogach z takimi markami samochodowymi, jak BMW, Citroën, Fiat, Ford, Nissan, Opel/GM, Peugeot, Renault, Suzuki oraz Toyota. W związku z tym w roku 2013 wprowadziła 32 nowe numery katalogowe oraz zupełnie nowe produkty i nie odnotowała przy tym żadnych zwrotów, co oznacza perfekcyjną jakość nowych wdrożeń. Najważniejszymi z tych nowości są pompy hamulcowe typu tandem (TMC) dla układu iBooster w modelach VW eUp oraz Porsche Spyder. Bardzo istotnym wydarzeniem było także wprowadzenie aluminiowego układu wspomagania siły hamowania (Tie Rod 4 Tandem Aluminum Power Brake) dla modeli BMW i3 oraz i8. Dzięki zastosowaniu aluminium udało nam się obniżyć wagę całego podzespołu o 30%. Do produktów najnowszej generacji należy również układ wspomagania siły hamowania Tie Rod 4 Single dla modeli Nissan Qashqai oraz BMW Mini Cooper.
W roku 2013 kontynuowano transformację fabryki zgodnie z zasadami Lean Production. Zainicjowano działania w obszarze Bosch Production System powiązanego z systemem produkcyjnym Toyoty, co ma na celu zwiększenie aktywności biznesowej fabryki i wsparcie przyszłego wzrostu. W tym samym czasie rozpoczął pracę wyspecjalizowany zespół prototypowni WwP. Koncentruje się on na spełnianiu oczekiwań klientów, na wszystkich etapach opracowywania prototypów oraz we wszystkich aspektach z tym związanych.
W 2014 roku wprowadzone zostaną na rynek kolejne 24 numery katalogowe, wśród nich układ wspomagania siły hamowania Tie Rod 4 Single dla koncernu TPCA, nowe produkty dla BMW, Fiata, Renault, Iveco i wielu innych producentów. Ważnym zadaniem będzie wprowadzenie układu wspomagania siły hamowania iBooster do samochodu elektrycznego Tesla, planowane na lato 2014.
Obecna oferta produktów Bosch odpowiada aktualnym trendom w motoryzacji, do których należą: elektryfikacja, bezpróżniowe systemy hamulcowe, ochrona pieszych, hamowanie awaryjne oraz automatyzacja jazdy.
Klasyczne układy podciśnieniowe są stosowane wraz z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi oraz w połączeniu z układem ESPhev do rekuperacji energii hamowania. iBooster jest bezpróżniowym elektrycznym układem wspomagania siły hamowania, odpowiednim dla wszystkich koncepcji napędowych. Zapewnia najwyższą dynamikę hamowania w połączeniu ze standardowym układem ESP, a wraz z wersją ESPhev bezpróżniowe wspomaganie i rekuperację energii.
Do roku 2018 wielkość wrocławskiej produkcji Boscha wzrośnie do 4,2 mln układów. Fabrykę czeka zatem bardzo stabilna i fascynująca przyszłość, gdyż stanie się ona Ośrodkiem Kompetencyjnym dla globalnych działań dywizji Bosch Chassis Systems Control.
0 komentarzy dodaj komentarz