Nissens
Wymianę sprężarki poprzedzić musi dokładne zdiagnozowanie przyczyn jej awarii, aby problem się nie powtórzył
Właściwe działanie sprężarki klimatyzacji oraz jej trwałość zależą zarówno od poprawności montażu tego podzespołu, jak i od poprawnego działania pozostałych elementów układu klimatyzacyjnego w samochodzie.
Awaria sprężarki może być spowodowana jej usterkami wewnętrznymi, lecz również być skutkiem przyczyn zewnętrznych. Dlatego najważniejszą rzeczą przed wymianą uszkodzonej sprężarki jest jednoznaczne ustalenie powodów uszkodzenia.
W tym celu należy przeprowadzić wizualną inspekcję i ocenę stanu technicznego całego układu klimatyzacji, w tym zwłaszcza skraplacza (chłodnicy klimatyzacji), którego wymianę zaleca się w przypadku znacznego zniszczenia korozyjnego i ubytków żaluzji (lameli). Niedostateczna wydajność starego skraplacza może bowiem powodować "grzanie się" sprężarki, jej przeciążenie oraz przyspieszone zużycie lub zatarcie.
W przypadku zatarcia sprężarki zaleca się również montaż nowego skraplacza, niezależnie od jego zewnętrznego wyglądu, ponieważ mogły się w nim znaleźć metaliczne opiłki grożące powtórną awarią lub uszkodzeniem innych części układu. Dotyczy to szczególnie skraplaczy o konstrukcji przepływu równoległego (komorowej), wydajnej, lecz trudnej do dokładnego wypłukania osadzających się opiłków i zanieczyszczeń.
Nowoczesne skraplacze bardzo trudno wypłukać z opiłków i osadów po zatarciu sprężarki, dlatego zaleca się ich wymianę na nowe przed montażem nowej sprężarki
Przy demontażu starej sprężarki należy zabezpieczyć węże dochodzące do sprężarki, aby nie dostały się do nich żadne zanieczyszczenia, a przed instalacją nowej należy przepłukać odpowiednio cały układ klimatyzacji, używając czynnika R134a lub przeznaczonych do tego celu specjalnych środków. Nissens rekomenduje tu raczej stosowanie specjalnych środków z uwagi na ich znacznie większą skuteczność.
Następnie, po upewnieniu się, że w układzie nie pozostał czynnik płuczący, należy obieg klimatyzacyjny dokładnie osuszyć. W razie potrzeby można do tego celu użyć azotu. Nie wolno natomiast płukać nowej sprężarki (!), osuszaczy oraz zaworów rozprężnych lub dysz dławiących. Trzeba je zamontować w takim stanie, w jakim zostały dostarczone przez producenta. Tylko ilość oleju, którym zalana jest nowa sprężarka wymaga sprawdzenia i ewentualnego dopełnienia do poziomu wymaganego przez serwisową instrukcję samochodu. W przypadku dolewania oleju należy zastosować olej odpowiedniego typu, o odpowiedniej lepkości, według specyfikacji producenta pojazdu.
Przekrój ukazujący wewnętrzną budowę sprężarki uświadamia, jak bardzo jej konstrukcji szkodzić mogą wszelkie zanieczyszczenia
Podczas montażu nowej sprężarki należy uważać, aby do jej wnętrza i innych części układu nie przedostały się jakiekolwiek zanieczyszczenia. Zaślepki na króćcach sprężarki zdjąć można dopiero bezpośrednio przed montażem węży. W uprzednio zdemontowanych połączeniach trzeba zastosować nowe o-ringi i uszczelki.
Po zamontowaniu sprężarki trzeba około 10 razy obrócić ręcznie jej wał w celu wstępnego rozprowadzenia oleju w jej wnętrzu. Następnie sprawdza się stan napinacza paska napędu sprężarki, stan sprzęgiełka alternatora oraz stan sprzęgiełka jednokierunkowego (w przypadku bezpaskowych napędów sprężarek). Zepsute sprzęgiełka jednokierunkowe wymagają wymiany na nowe. Pasek napędzający sprężarkę powinien być poprawnie założony i naprężony.
Wraz z montażem nowej sprężarki należy zamontować nowe części zamienne, m.in. osuszacz klimatyzacji
Gdy wszystkie czynności montażowe i regulacyjne zostaną zakończone, układ klimatyzacji napełnia się, zgodnie z procedurami technicznymi napraw klimatyzacji samochodowej, odpowiednią ilością czynnika roboczego, według specyfikacji producenta auta. Potem pojazd należy pozostawić na kilka minut z uruchomionym silnikiem, na biegu jałowym, z włączonym klimatyzatorem oraz załączoną sprężarką, a po upływie tego czasu sprawdzić poprawność działania klimatyzacji.
0 komentarzy dodaj komentarz