Uszczelniacze wału są robione z różnych materiałów lub ich mieszanek. Dobiera się je w zależności od rodzaju aplikacji: środowiska pracy, konstrukcji, zakresu temperaturowego i ciśnieniowego, rodzaju płynu czy jego lepkości. Wszystkie wymagają właściwego montażu, choć do różnych wzorów potrzeba innego podejścia.
Demontaż i montaż
Do demontażu starego uszczelniacza najlepiej użyć specjalnie zaprojektowanego narzędzia. Corteco oferuje do tego celu skuteczny i prosty w budowie pazur (nr ref. 19036657), a na rynku znajduje się również wiele innych odpowiednich narzędzi. Nie wolno posługiwać się śrubo krętem lub dźwignią, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia wału!
Ściągacz do uszczelniaczy (19036657)
OKS 2661 |
FRETAX AF 281 |
Miejsce przygotowane do montażu nowego uszczelniacza musi być wolne od wszelkich zabrudzeń i pozostałości po starej, cieknącej lub zużytej części. Najlepiej zastosować do tego preparat OKS 2661 lub OKS 2660. Jest to niepozostawiający śladu, szybko schnący środek do czyszczenia powierzchni i części mechanicznych. Nadaje się do odtłuszczania wszystkich elementów wykonanych z niechłonnych materiałów, np. metali, ceramiki, plastików i elastomerów. Jest on również bardzo skuteczny w pozbywaniu się resztek starego i „gumiastego” oleju, płynu hamulcowego, silikonów, a także wypełnień, klejów i środków uszczelniających. Podczas czyszczenia nie używa się papieru ściernego ani metalowych narzędzi, które mogą doprowadzić do uszkodzenia powierzchni wałka. Nałożenie środka na papier celulozowy lub ściereczkę i pocieranie zabrudzonej części jest bezpieczniejsze i przynosi lepszy skutek.
Nie wolno używać benzyny lub rozpuszczalników, takich jak aceton, rozcieńczalnik nitro i innych, ponieważ płyny te nie wyparują w pełni z mikroszczelin. Może to skutkować pogorszeniem filmu olejowego znajdującego się poniżej wargi uszczelniającej. Ta bardzo cienka warstwa, licząca zaledwie 1 mikron grubości, jest kluczowa dla poprawnego nawilżenia i zapewnienia efektu hydraulicznego, gdy wałek znajduje się w stanie spoczynku.
O ile poprawne usunięcie starego uszczelniacza jest ważne, to jeszcze ważniejszy jest poprawny montaż nowego uszczelniacza na wałku i w obudowie.
Dla uniknięcia zbytniego tarcia pomiędzy obudową i wałkiem uszczelniacza, a także uszkodzenia gumowego pierścienia na obwodzie wałka – zaleca się użycie właściwych środków smarnych. Nie mogą to być oleje, gliceryna lub podobne lubrykanty, które nigdy nie wyparują w całości. Ich zastosowanie może doprowadzić do obsunięcia się uszczelniacza w sytuacji, gdy normalne ciśnienie w układzie zostanie lekko przekroczone (powyżej 0,3–0,5 bara).
Zaleca się użycie preparatu Fretax AF 281. Jest to żel montażowy niezawierający rozpuszczalników i silikonów opartych na parafinie. Jako środek do części metalowo-gumowych zapewnia ochronę antykorozyjną, obniża siłę wymaganą do poprawnego montażu, a po wyschnięciu poprawia zamocowanie uszczelniacza na wale. Innym zalecanym preparatem jest żel Kluberplus S 06-100. Środek ten bazuje na mieszaninie wodnej i zawiera inhibitor korozji. Został on zaprojektowany specjalnie do montażu komponentów wykonanych z elastomerów i zapewnia mocne, krótkotrwałe nawilżenie, po czym całkowicie wyparowuje. Sprawia, że elastomerowy komponent pozostaje na swoim miejscu podczas montażu. Dzięki żelowej strukturze, Kluberplus S 06-100 przylega mocno to zamontowanego komponentu, chroniąc przed późniejszymi wyciekami. Alternatywnie można zastosować mieszaninę alkoholu (izopropanolu) i wody w stosunku 1:1.
Obsługa i przechowywanie
Produkty wykonane z elastomerów muszą być przechowywane w pomieszczeniach, gdzie temperatura mieści się w zakresie między +5 a +20°C, z dala od pyłów i bezpośredniego światła słonecznego. Ekspozycja na wysoką wilgotność lub kwasowość może doprowadzić do uszkodzenia metalowych części uszczelniacza.
Nie należy ściskać ani skręcać wargi uszczelniacza w celu sprawdzenia jego jakości, bo prowadzi to do poważnego uszkodzenia struktury i pogłębiających się dziur na uszczelniaczu
Z pudełka należy je wyjmować bezpośrednio przed montażem dla uniknięcia zanieszczyszczeń. Przenosząc, trzeba je obejmować od zewnętrznej strony (patrz rysunek na poprzedniej stronie). Trzymanie uszczelniacza za jego wewnętrzną część może doprowadzić do uszkodzenia wargi, a tym samym – gorszego uszczelnienia.
Narzędzia do montażu
Do poprawnego wykonania każdej pracy potrzebne jest odpowiednie narzędzie. Dotyczy to również poprawnego montażu uszczelniacza.
Zazwyczaj większość tych narzędzi dostarczana jest przez producenta pojazdu, ale wiele z nich można też nabyć w niezależnych sklepach.
Corteco oferuje zestaw do montażu uszczelniaczy wału (nr ref. 19036658). Narzędzie to jest proste i efektywne, ułatwia montaż, a dodatkowo chroni wargę uszczelniacza. Przed instalacją trzeba zakryć wszelkie ostre krawędzie i powierzchnie, takie jak rowki, wyżłobienia czy końcówki wałka dla zapewnienia odpowiedniej ochrony wargi uszczelniacza. Służą do tego kołnierze ochronne, które powinny pozostawać na uszczelniaczu aż do zakończenia montażu. Można je kupić w specjalnych sklepach, a często bywają dostarczone wraz z wkładkami wykonanymi z plastiku lub kartonu.
Zewnętrzna średnica plastikowego kołnierza ochronnego nie może być zbyt duża |
Wałek przed rozpoczęciem montażu uszczelnienia musi być czysty, odtłuszczony, wolny od oleju i innych płynów. Przy montażu uszczelniaczy bezsprężynkowych – PTFE i FKM – jest to obowiązkowe. Obecność oleju powoduje powstanie szczeliny szerszej niż 1 mikron, której warga uszczelniacza nie będzie w stanie objąć, przez co też nie uszczelni dokładnie wałka. Uszczelniacze PTFE po założeniu na wałek potrzebują pozostawienia na minimum cztery godziny, by wargi samoczynnie ułożyły się na wale. Jeśli w warsztacie panuje niska temperatura, okres ten ulega wydłużeniu.
Zewnętrzna średnica plastikowego kołnierza ochronnego nie może być zbyt duża
Plastikowe kołnierze montażowe dostarczane wraz z uszczelniaczem, a także specjalne narzędzia pomagają w poprawnym pozycjonowaniu i zamocowaniu uszczelniacza z obudową. Jeśli uszczelniacz nie zostanie zamocowany współosiowo z wałkiem, doprowadzi to do sporych problemów z przeciekaniem.
Wyjmowanie sprężynki oraz jej skracanie jest niedopuszczalne
Specjalne narzędzie do demontażu i montażu uszczelniaczy tylnego wału napędowego
Podczas przygotowywania do montażu uszczelniacza sprężynkowego nie wolno wyciągać sprężynki z uszczelniacza i obcinać kilku jej zwojów dla lepszego dopasowania. Zwiększa to siłę, z jaką warga przeciwpyłowa dociska uszczelniacz, i prowadzi do przedwczesnej utraty zdolności uszczelnieniającej i zużycia się uszczelniacza.
0 komentarzy dodaj komentarz