Nissens
Schemat układu klimatyzacji z zaworem rozprężanym, z widocznym umiejscowieniem sprężarki w układzie
Istnieje kilka sposobów opróżniania sprężarek klimatyzacji z oleju. Poniżej podajemy w syntetyczny sposób sugerowane metody w zależności od konstrukcji sprężarek.
Sprężarka z korkiem olejowym
- Umieścić naczynie z podziałką poniżej korka olejowego, a następnie usunąć korek.
- Odczekać do momentu spłynięcia oleju ze sprężarki.
- Pokręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia jej z oleju.
- Jeżeli olej już nie wypływa, pokręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki w celu upewnienia się, że więcej oleju już nie wypłynie.
Sprężarka bez korka olejowego
- Zdjąć pokrywy zabezpieczające króćce dolotowe oraz wylotowe ze sprężarki.
- Umieścić naczynie z podziałką poniżej króćców.
- Przechylić odpowiednio sprężarkę oraz wylać olej przez jej wlot lub wylot.
- Pokręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia jej z oleju.
- Jeżeli olej już nie wypływa, pokręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki w celu upewnienia się, że więcej oleju nie wypłynie.
Uwaga: nie jest możliwe całkowite opróżnienie oleju ze sprężarki przez króćce. Nawet 10–20% oleju, ze względu na jego lepkość, a także w zależności od konstrukcji sprężarki, może pozostać na jej wewnętrznych ściankach.
Wlewanie oleju do sprężarki nieposiadającej korka spustowego
- Należy zwrócić uwagę na właściwy typ i lepkość oleju wlewanego do sprężarki (parametry oleju wg katalogu Nissens dla danej sprężarki). Nissens stosuje tylko najwyższej jakości oleje typu PAG).
- Sprężarki Nissens są fabrycznie zalewane olejem typu PAG. Jeżeli wg danych producenta auta w układzie A/C ma być taka sama ilość oleju, jaką zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens, oleju nie należy dolewać.
- Olej należy wlewać króćcem dolotowym sprężarki (ssanie), ponieważ ma on na ogół większą średnicę niż króciec wylotowy (tłoczenie).
- Jeżeli króćce są tej samej średnicy, powinny być oznaczone jako S (ang. suction – ssanie) lub D (ang. discharge – wypływ, tłoczenie). Oznaczenia S i D mogą znajdować się na zaślepkach króćców lub na korpusie sprężarki pod króćcami (przykład oznaczeń na zdjęciu u dołu).
Sprężarka Nissens
Przekrój sprężarki Nissens z ukazanym przepływem gazu podczas ssania
Przekrój sprężarki Nissens z ukazanym przepływem gazu podczas sprężania. Widać skomplikowaną strukturę wewnętrzną sprężarki, na której osadza się olej, przez co nie jest możliwe całkowite opróżnienie jej z oleju
Sprężarka klimatyzacji Nissens z ukazanymi portami ssania i tłoczenia