Filtry oraz wkłady filtrów oleju mają ogromny wpływ na trwałość i niezawodność funkcjonowania silnika. Należą też do najczęściej wymienianych spośród wszystkich rodzajów filtrów stosowanych w pojazdach.
Działanie filtrów oleju polega na skutecznej ochronie wszystkich obiegowo smarowanych elementów silników w samochodach osobowych, ciężarowych, maszynach rolniczych i roboczych, a także w motocyklach i sprzęcie ogrodowym. Ich głównym celem jest zatrzymywanie wszelkich zanieczyszczeń dostarczanych z powietrzem i paliwem, a także wytworzonych w wyniku ścierania się współpracujących powierzczni oraz procesów chemicznych związanych z pracą silnika.
Materiały filtracyjne
Właściwie zaprojektowane i wykonane filtry oleju powinny sprostać rosnącym wymaganiom związanym z pracą silnika. Dlatego do ich produkcji trzeba używać najlepszych materiałów, gwarantujących trwałość i niezawodność wyrobów. Stosowane w Wytwórni Filtrów PZL-Sędziszów materiały filtracyjne pochodzą od ich czołowych, światowych producentów: Ahlstrom, Hollingsworth & Vose Company, Neenah Gessner. Wszystkie materiały użyte do produkcji są testowane i sprawdzane w laboratoriach kontroli jakości. Najważniejszą część filtra, tzw. przegrodę filtracyjną, wykonuje się z papieru filtracyjnego nowej generacji long life, zawierającego: 80% długich włókien grubych, 10% włókien po chemicznej obróbce zmiękczającej i 10% włókien krótkich. Charakteryzuje się on podwyższoną dokładnością oczyszczania, wydłużonym okresem eksploatacji oraz niskimi oporami przepływu. Jest też odporny na kwasy powstałe w wyniku reakcji chemicznych oraz różnice temperatur.
Przekrój pełnoprzepływowego filtra oleju
Element z takiego materiału filtracyjnego formowany jest na precyzyjnych, nowoczesnych urządzeniach i liniach wydziałów produkcyjnych. Dokładne ułożenie jego plis nie ogranicza powierzchni filtracyjnej, zapewniając szerokie spektrum filtracji zanieczyszczeń o wielkości 5–30 µm (mikrometrów).
Możliwe usterki produktów
Wśród dostępnych na rynku filtrów właśnie w tych olejowych występuje stosunkowo najwięcej wad produkcyjnych. Bardzo często okazuje się, że filtry te są po prostu nieszczelne, czyli nie spełniają podstawowych wymagań, jakie się przed nimi stawia, gdyż znaczna część oleju (lub wręcz cały) przepływa wówczas nie przez medium filtracyjne, lecz przez omijające je szczeliny. Wybierając konkretny produkt, warto zatem dokładnie przyjrzeć się jakości i formie montażu uszczelki. Niewielka nieszczelność w filtrze oleju może skutkować nawet zatarciem silnika.
Zawory w filtrze nierozbieralnym i ich elementy
Projektując filtry, Wytwórnia Filtrów PZL-Sędziszów starannie dba o każdy szczegół ich konstrukcji, o obudowę oraz wnętrze filtra. Duże znaczenie przywiązujemy do gwintu, który ma ułatwiać montaż, jak również do rdzenia wzmacniającego. Rdzeń w naszych filtrach jest zbudowany z odpowiednio dobranej i w specjalny sposób skręcanej blachy, która nie deformuje się na skutek różnicy ciśnień panującej wewnątrz obudowy. Bardzo ważne też są odpowiednia ilość i właściwe parametry zaworów zwrotnych oraz zaworu obejściowego.
Budowa i działanie
W ofercie naszej wytwórni znajdują się filtry puszkowe pełnego przepływu, które podlegają wymianie w całości. Element filtrujący w konstrukcjach tego typu zamknięty jest w nierozbieralnej obudowie. W filtrze mogą się również znajdować zawory:
Z kolei wymienne wkłady filtrujące, montowane w stałych obudowach znajdujących się przy silniku, występują w dwóch odmianach:
Skuteczność filtracji
Wszystkie filtry i wkłady pochodzące z WF PZL-Sędziszów spełniają wymagania stawiane oryginalnym częściom zamiennym lub są częściami o porównywalnej jakości. Mogą być stosowane również przez autoryzowane stacje obsługi. Dla wygody klientów wymienne wkłady oleju dostarczane są z uszczelnieniami, których wymianę zalecamy przy każdej wymianie wkładu w celu zabezpieczenia szczelności pomiędzy elementami obudowy. Jakość i niezawodność naszych filtrów oleju jest potwierdzona w trakcie kompleksowych badań każdego parametru filtru na stanowiskach badawczych.
Regularna wymiana
W miarę przejeżdżanych kilometrów olej wlany do silnika stopniowo, lecz nieuchronnie, ulega zanieczyszczeniu. Tym samym, coraz gorzej spełnia swe zadania, którymi są: smarowanie wszystkich współpracujących części, przeciwdziałanie korozji, odprowadzanie ciepła, wymywanie osadów powstających we wnętrzu silnika. Jeśli skuteczność filtracji będzie zbyt niska, nastąpi:
O zużyciu filtra oleju świadczy podwyższenie lepkości oleju, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu zużycia paliwa, spadku osiągów silnika, a w skrajnych przypadkach – do jego uszkodzenia.
Wygląd zewnętrzny wymiennego filtra oleju (1) i wymiennego wkładu filtracyjnego (2); wkłady filtracyjne o konstrukcji tradycyjnej (3) i ekologicznej (4)
Należy pamiętać, że każdy filtr ma ograniczoną pojemność. Z czasem wychwycone z powietrza drobiny zatykają porowatą strukturę medium filtracyjnego. Wówczas różnica ciśnień pomiędzy stroną napływową a wnętrzem wkładu niebezpiecznie się powiększa. Dlatego trzeba bezwzględnie przestrzegać okresów eksploatacyjnych określonych przez producenta pojazdu. Nie wolno przy tym wymieniać filtrów rzadziej niż oleju w układzie smarowania.
0 komentarzy dodaj komentarz