strona główna Nadwozia Zaparowane szyby w aucie
2024-10-31, ostatnia aktualizacja 2024-10-31 12:15

Zaparowane szyby w aucie

Co może doradzić mechanik swoim klientom?

PZL Sędziszów, Daciaforum

Co może doradzić mechanik swoim klientom?

Parowanie szyb to problem, który jak bumerang powraca w okresie jesienno-zimowym. Nie zawsze da się to zjawisko wyeliminować całkowicie, ale często można istotnie ograniczyć jego występowanie.

Teoretycznie można by ten problem skwitować jednym zdaniem: wymień filtr kabinowy. Ale po pierwsze - zaparowane szyby to nie tylko wina zużytego filtra. A po drugie - w ofercie PZL Sędziszów są aż trzy rodzaje filtrów kabinowych i warto wiedzieć czym one się różnią i który z nich będzie najlepszym wyborem.

1. Zacznij od mycia
Przynajmniej raz w roku należy dokładnie umyć wszystkie szyby zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Chodzi o ich odtłuszczenie, usunięcie zacieków i śladów po przyssawkach od uchwytów nawigacji, telefonu i śladów po owadach. Z czystych i odtłuszczonych szyb znacznie łatwiej zbiera się parę wodną, co przekłada się wprost na bezpieczeństwo jazdy.

2. Sprawdź wentylację
Wentylacja to nie tylko nawiew powietrza, ale także odpływ powietrza z samochodu. Warto sprawdzić, w których miejscach znajdują się kanały wentylacyjne i w razie potrzeby udrożnić je. Bardzo często ujścia kanałów wentylacyjnych znajdują się w bagażniku, a konkretnie - w tylnej ścianie, pod zderzakiem. Warto tam zajrzeć i sprawdzić w jakim są stanie.

3. Nawiewy w hybrydach
W samochodach hybrydowych dodatkowe otwory wentylacyjne znajdują się zwykle w okolicach kanapy - np. blisko oparcia. One również muszą być drożne, aby zapewnić poprawny obieg powietrza.

4. Sprawdź odpływy
Chodzi o odpływy cieczy z parownika klimatyzacji oraz odpływy wody deszczowej z podszybia. Zalegająca tam woda może przedostawać się do kabiny, co potęguje parowanie szyb i generuje nieprzyjemne zapachy.

5. Zajrzyj pod dywaniki
W starszych samochodach z powodu korozji lub niedrożności przewodów odpływowych pod dywanikami może gromadzić się wilgoć. Jest to bardzo częsta przyczyna parowania szyb. Za wszelką cenę należy osuszyć kabinę i zapobiec dalszemu gromadzeniu się wody.

6. Umieść w kabinie osuszacz
W hipermarketach można kupić specjalne saszetki, które absorbują wilgoć z powietrza. Umieszczenie w kabinie przynajmniej jednej saszetki może zjawisko parowania szyb znacznie zredukować.

7. Wymień filtr kabinowy
Walcząc ze zjawiskiem parujących szyb, nie wolno oczywiście zapominać o wymianie filtra kabinowego. Jeśli jest zużyty, ogranicza przepływ powietrza. Z tego względu lepiej doraźnie - na jeden, dwa dni - usunąć filtr kabinowy niż odwlekać wymianę w nieskończoność.

PZL Sędziszów przypomina, że usunięcie filtra jest jedynie rozwiązaniem awaryjnym, ponieważ jego brak spowoduje silne zanieczyszczenie całego układu wentylacji.

8. Jaki filtr kabinowy wybrać?
W ofercie PZL Sędziszów znajdują się trzy typy filtrów kabinowych. Podstawowy - włókninowy (nazywany potocznie papierowym), filtr węglowy oraz filtr z powierzchnią pokrytą cząstkami nanosrebra i nanomiedzi.

Wymiana filtra kabinowego jest prostą czynnością, choć w niektórych modelach aut dostęp do niego może być kłopotliwy

Filtr papierowy jest rozwiązaniem najtańszym i wystarczającym pod względem ochrony układu wentylacji przed zanieczyszczeniami. Ważne jednak, aby wymieniać go możliwe jak najczęściej (np. dwa razy w roku).

Filtr z warstwą węgla aktywowanego chroni także przed przykrymi zapachami i zazwyczaj jest bardziej wytrzymały.

Filtr z warstwą nanosrebra i nanomiedzi to rozwiązanie najdroższe, ale jego zaletą jest nie tylko wychwytywanie zapachów i zanieczyszczeń, ale także ograniczenie rozwoju pleśni i bakterii. Takie filtry polecane są do droższych modeli samochodów oraz do tych, w których dostęp do filtra jest utrudniony, przez co okresy między wymianami filtra mogą ulec wydłużeniu.

Filtry kabinowe PZL Sędziszów. Od lewej: filtr „papierowy”, filtr z warstwą węgla aktywowanego, filtr z warstwą nanosrebra i nanomiedzi

W połączeniu z kilkuwarstwową powierzchnią filtracyjną produktu PZL Filters Silver Nano Protect stanowi jeszcze skuteczniejszą barierę przed bakteriami, alergenami, pleśnią i drobnym pyłem. Przeprowadzone testy i badania laboratoryjne wykazały, że powstrzymuje on dokuczliwe grzyby, takie jak Aspergillus brasiliensis (niger) i pleśń Bacillus subtilis.

Minimalny okres aktywności antybakteryjnej wynosi 12 miesięcy.



Dominik Zwierzyk
Project Manager w PZL Sędziszów


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2