strona główna Wydarzenia Bosch dla edukacji
2014-02-07, ostatnia aktualizacja 2014-02-07 06:00

Bosch dla edukacji

W siedzibie firmy Robert Bosch w Warszawie 28 stycznia odbyła się dyskusja o efektach wprowadzonej w 2012 roku. reformy szkolnictwa zawodowego.

W rozmowach wzięli udział: sekretarz stanu Tadeusz Sławecki (Ministerstwo Edukacji Narodowej), dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Ewa Konikowska-Kruk, Piotr Bartosiak – naczelnik Wydziału Programów Europejskich w Departamencie Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, 11 dyrektorów średnich szkół technicznych z całej Polski, przedstawiciel Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK) oraz pracodawcy (firmy Festo, Robert Bosch i Inter Cars). W dyskusji uczestniczyli również przedstawiciele Polskiego Związku Motorowego, pisma "Auto Moto Serwis" oraz Wydawnictw Komunikacji i Łączności.

Spotkanie było okazją do wymiany obserwacji i pierwszych doświadczeń po wprowadzeniu reformy szkolnictwa zawodowego w Polsce – zarówno z punktu widzenia resortu edukacji, jak i przedstawicieli zawodowych i średnich szkół technicznych, które zostały objęte reformą.

Uczestnicy zgodzili się, że zmiany powinny unowocześnić szkolnictwo zawodowe poprzez wprowadzenie dualnego systemu nauczania opartego na praktycznym zdobywaniu umiejętności w zakładach pracy oraz dostosowanie programu nauczania do aktualnych potrzeb rynku i przedsiębiorców.

Ciągle nierozwiązanym problemem pozostaje praktyczna nauka zawodu, możliwa w wielu przypadkach tylko przy bliskiej współpracy szkół i pracodawców. Odpowiedzią na taką potrzebę są m.in. programy edukacji dualnej prowadzone przez firmy Volkswagen, Festo, Haering, Robert Bosch, MAN czy Solaris pod patronatem Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej.

Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej wysłuchali opinii praktyków oraz przedstawili plany na najbliższe lata. Uczestnicy spotkania otrzymali od Ministerstwa obszerne wskazówki dotyczące rozdziału środków unijnych na cele edukacyjne oraz informację o zdefiniowaniu przez MEN wyposażenia szkól zawodowych koniecznego do zdobywania wykształcenia. Szkoły mogą na tej podstawie wnioskować do władz lokalnych o zakup niezbędnego sprzętu lub korzystać ze środków unijnych będących w dyspozycji marszałków.

Spotkanie zakończyło się zebraniem listy postulatów i sugestii ze strony praktyków i skierowaniem jej do przedstawicieli Ministerstwa. Do najważniejszych postulatów podnoszonych przez szkoły należy promocja i poprawa wizerunku kształcenia zawodowego wśród młodzieży poprzez rzetelne i powszechne doradztwo zawodowe na poziomie gimnazjalnym. Powinno być ono wspierane kampaniami promującymi edukację zawodową wśród młodych ludzi i ich rodziców.

Według nauczycieli kluczowe jest wprowadzenie zachęt dla pracodawców do prowadzenia praktycznego kształcenia zawodowego na terenie zakładów pracy, co pozwoli na podniesienie jego jakości oraz lepsze dostosowanie umiejętności przyszłych pracowników do rzeczywistych wymogów pracodawców.

Konieczny jest przegląd standardów wyposażenia szkół zawodowych i ocena, czy szkoła spełnia wymogi jeśli chodzi o wyposażenie i zaplecze warsztatowe do nauki konkretnego zawodu (a jeśli nie, jak i u kogo może wnioskować o środki finansowe na doposażenie). Bardzo ważne jest szkolenie i pozyskiwanie nauczycieli zawodu. Szkoły mają problemy ze znalezieniem osób, które byłyby zainteresowane podjęciem takiej pracy.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2