Automatyczne skrzynie biegów zdobywają coraz więcej zwolenników. Obecnie spotyka się je już w ponad 20% nowych samochodów, które z tego powodu wymagają stosowania specjalnych olejów i filtrów do ich oczyszczania.
Współczesne automatyczne skrzynie biegów są systemami kompleksowymi, w których ściśle współpracują ze sobą elementy mechaniczne z elektronicznymi. Olej służy w nich nie tylko do smarowania i chłodzenia takich części mechanizmów, jak: przekładnie zębate, łożyska toczne i ślizgowe, lecz także przenosi momenty obrotowe w sprzęgłach hydrokinetycznych oraz siły w hydraulicznych siłownikach sterujących. Ponadto, jak wszystkie oleje przekładniowe, powinien chronić smarowane elementy przed korozją i nadmiernym zużyciem ciernym, charakteryzować się odpowiednią lepkością w wysokich i niskich temperaturach pracy, jak również nie wykazywać tendencji do tworzenia się piany.
Dlatego do tych celów musi być używany specjalny olej przekładniowy typu ATF (automatic transmission fluid). Ma on wysoką odporność na znaczne obciążenia mechaniczne i termiczne, lecz na skutek ich oddziaływania ulega jednak stałemu, stopniowemu zużyciu. Tymczasem użytkownicy pojazdów oczekują rozwiązań technicznych, które umożliwiają uzyskiwanie coraz dłuższych okresów między kolejnymi obsługami serwisowymi. Z tych powodów konieczne staje się dokładne i stałe czyszczenie oleju przez wydajne filtry zatrzymujące wszystkie produkty jego degradacji oraz bardzo drobne metalowe i niemetalowe opiłki spłukiwane z ciernie współpracujących powierzchni.
Części i akcesoria
Filtry MANN-FILTER przeznaczone do oczyszczania oleju przekładniowego projektowane są z uwzględnieniem najnowszego stanu samochodowej techniki i specyfikacji techniczno-chemicznych współczesnych olejów typu ATF. W filtrach tych wykorzystywane są media filtracyjne w pełni dostosowane do nowoczesnych konstrukcji automatycznych skrzyń biegów z przekładniami planetarnymi, a także do bezstopniowych przekładni systemów CVT (continuosly variable transmission) pod względem wartości przenoszonych momentów obrotowych, komfortu uruchamiania i niezawodności funkcjonowania. Filtry te zawsze mają taką samą jakość, co fabryczne wyposażenie poszczególnych modeli pojazdów, a dostarczane są w zestawach zawierających również uszczelkę miski oleju przekładniowego. Ta ostatnia wymaga wymiany przy każdym serwisowaniu, ponieważ ulega eksploatacyjnemu zużyciu i procesom starzenia się, a także uszkodzeniom mechanicznym podczas demontażu.
Zasady serwisowania
Wymianę oleju przekładniowego należy przeprowadzać wtedy, gdy jest on jeszcze ciepły. Przed opróżnieniem miski trzeba sprawdzić szczelność całej przekładni. W niektórych konstrukcjach osobno, przez oddzielne korki spustowe, spuszcza się olej z przekładni hydrokinetycznej i z zespołu przekładni planetarnych. Dostęp do filtra uzyskuje się zawsze po zdemontowaniu miski olejowej. Przy jego wymianie zakłada się nową uszczelkę i dokręca wkład dynamometrycznie, z zachowaniem odpowiedniej (zgodnej z fabryczną instrukcją) wartości momentu.
W następnej kolejności należy (w razie potrzeby) wyregulować taśmy hamulcowe. Potem montuje się miskę olejową wraz z nową jej uszczelką i dokręca dynamometrycznie jej śruby mocujące. Po zakończeniu tej operacji można już wlać do przekładni podstawową ilość oleju, uruchomić silnik i przełączyć kolejno wszystkie dostępne biegi. Później, wciąż przy pracującym silniku, uzupełnia się zapas oleju do prawidłowego poziomu. Trzeba przy tym zwracać uwagę na jego temperaturę, gdyż olej, rozgrzewając się, zwiększa swą objętość. Ewentualny nadmiar oleju w układzie wymaga niezwłocznego spuszczenia w celu ponownego skorygowania poziomu.
0 komentarzy dodaj komentarz