strona główna Nowości rynkowe Elektroniczne sprzęgło firmy Bosch
2013-08-26, ostatnia aktualizacja 2013-08-26 07:33

Elektroniczne sprzęgło firmy Bosch

Sprzęgło elektroniczne eClutch

Bosch

Sprzęgło elektroniczne eClutch

Jazda w korku bez automatycznej skrzyni biegów jest bywa męcząca ze względu na konieczność ciągłego operowania pedałem sprzęgła, gazu i hamulca. Produkowane przez firmę Bosch sprzęgło eClutch umożliwi w przyszłości jazdę w trybie Stop&Go tak komfortową jak przy automatycznej skrzyni biegów tylko z użyciem pedału hamulca i gazu.

Elektroniczne sterowanie sprzęgłem wypełnia lukę między automatyczną a ręczną skrzynią biegów. Zastosowanie elektronicznego urządzenia eClutch umożliwia oszczędzanie paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik i przekładnię, kiedy kierowca nie przyspiesza. Silnik wyłącza się, a zużycie paliwa maleje średnio o 10%.

Różnica między sprzęgłem eClutch a całkowicie zautomatyzowanym mechanizmem skrzyni biegów polega na tym, że  eClutch zapewnia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do aktuatora, który uruchamia sprzęgło.

Podczas jazdy w trybie Start-Stop z wyłączonym silnikiem system Boscha wykrywa, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, wyłącza sprzęgło i odcina dopływ paliwa do silnika. Efekt ten kierowcy mogą częściowo symulować ręcznie, gdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia wyłączą sprzęgło. W przyszłości system będzie automatycznie wykonywał takie zadanie oraz dodatkowo wyłączał silnik.

Bosch eClutch

Sprzęgło eClutch można wykorzystać także do także realizacji innych funkcji – na przykład do wspomagania zmiany biegów. Zapobiega to często odczuwanym w takiej sytuacji szarpnięciom silnika. Specjalny czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i odpowiednio dostosowuje prędkość obrotową silnika. W efekcie zmiana biegów jest płynna i komfortowa.

Przy elektryfikacji układu przeniesienia napędu elektroniczne sterowanie sprzęgłem umożliwia połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy był konstruowany tylko w wersji z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy skrzyni ręcznej nie sposób koordynować pracy obydwu układów napędowych – silnika spalinowego i elektrycznego. Zaletami sprzęgła eClutch są w tym przypadku możliwość stosowania manualnej skrzyni biegów w samochodzie z napędem hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych, podnoszona dotychczas przez w pełni zautomatyzowaną skrzynię biegów.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2